کد خبر: ۴۸۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۵

ترکیه در مسیر تهران ـ واشنگتن

آفتاب‌‌نیوز : به این ترتیب وزیر خارجه ترکیه هیچ اشاره ای به دیدارهای خود با همتای آمریکایی، روسی و آلمانی و نیز خاویرسولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نکرد و تنها معلوم بود که همه آنها از گل می خواستند که چنین ماموریتی را به انجام رساند چرا که ترکیه تنها کشوری است که می تواند ایران را متقاعد به نشستن بر سر میز مذاکره کند.

 به علاوه همانطور که ملیت می نویسد، روش محتاطانه و آرامی که گل تاکنون در پیش گرفته، نشان می دهد که او تنها وزیر خارجه ای است که می تواند این وظیفه حساس را انجام دهد.

 گل در ایران و غرب مورد احترام است و اهمیت حل مساله ایران را این گونه بیان کرده که اگر تانکرهای نفت کش در خلیج فارس به زیر آب بروند، چه بر سر بهای نفت خواهد آمد؟ برای اقتصاد جهانی چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ 

بسیاری از مهمترین مشکلات جهانی در اطرف ترکیه رخ داده اند: عراق، ایران، سوریه، فلسطین و کل خاورمیانه که با نفت خود، بحران های سیاسی و مناقشه میان اسلام و غرب قرن 21 را نشانه گرفته اند. 

روزنامه ترکیه ای ملیت در ادامه می نویسد که ترکیه بیش ازهمه از این مشکلات لطمه خورده است و کشوری است که بیشترین نفوذ را در میان همسایگان دارد. ترکیه تنها کشوری است که برای حل مساله سنی های عراق و متقاعد کردن ایران برای مذاکره به ذهن خطور می کند. 

موقعیت ترکیه در محل تلاقی سه قاره موجب شده که خطرات و احتمال های بسیاری در مورد آن وجود داشته باشد. ملیت این سوال ها را مطرح می کند که چه کشوری بیش از همه از وقایع عراق پس از بحران خلیج فارس متضرر شد؟ 

چه کشوری بیش از سایرین برای ورود به اتحادیه اروپا آنقدر دچار تنش شده است؟ پاسخ این روزنامه ترکیه و توصیه آن این است که ترکیه به دوستی و اتحاد خود با آمریکا ادامه دهد و البته بداند که خاورمیانه به همان اندازه مهم است زیرا ترکیه نمی تواند با رو کردن به غرب، ناگهان به منطقه ای دیگر انتقال پیدا کند.

 در چنین پس زمینه ای، موفقیت گل در ماموریت خود مانع از ایجاد مشکلات بزرگ برای همه می شود و افق های جدیدی را باز می کند. ترکیه با این کار خود به اروپا نشان می دهد که نمی تواند بدون ترکیه کاری از پیش ببرد و دنباله روی از رهبر یونان کار اشتباهی است. 

ملیت راه درازی را پیش روی ترکیه می بیند که از تهران تا واشنگتن ادامه دارد و باز هم به ایران بر می گردد تا در نشست کشورهای همسایه عراق شرکت کند و اگر موفقیت آمیز باشد، همه از آن سود خواهند برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین