کد خبر: ۴۸۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۷

جنگ پنهان آمریکا علیه ایران و کره شمالی

آفتاب‌‌نیوز :  به نوشته تایمز این طرح که با پیشنهاد جان بولتون سفیر جنجالی آمریکا در سازمان ملل پایه ریزی شده است، از سال 2003و همزمان با تحریم های اقتصادی آمریکا آغاز شده بود ولی اکنون قرار است فشارها بیشتر شده و کمندی که پیرامون دولت کیم یونگ ایل انداخته شده است، تنگ تر شود. 

یک مقام بلندپایه غربی در این زمینه گفت: دیپلماسی به تنهایی موثر نیست و اقدام نظامی هم در برنامه کار قرار ندارد بنابراین چنین شیوه هایی برای اعمال فشار گسترش خواهد یافت. 

بر اساس این مقاله در حال حاضر برای جلوگیری از ورود و خروج هرگونه تجهیزات  نظامی از کره شمالی، نیروهای آمریکایی از سواحل تایوان اوضاع را تحت کنترل دارند. 

همچنین نیروهای دریایی و هوایی چند ملیتی در سنگاپور، گروه های تحقیق و بررسی دفاتر و اسناد بانکهای مشکوک در مستعمره سابق پرتغال، ماکائو و... ناوگانی از هواپیما و کشتی های مجهز به سیستم های استراق سمع در آبهای شمال ژاپن و در اطراف کره شمالی، که نویسنده تایمز  رهبر آن را به «پادشاهی تارک دنیا» ،تشبیه کرده است به شدت در حال فعالیت هستند. 

دو مقام عالی رتبه دولت بوش در مثالهایی از موفقیت این طرح به این مساله اشاره کرده اند که سال گذشته از ورود تجهیزات قابل استفاده به عنوان نیروی محرکه موشک به کره شمالی جلوگیری شد. 

آمریکایی ها همچنین چین را وادار کردند فروش مواد شیمیایی به دانشمندان هسته ای کره شمالی را متوقف کند و محموله ای از مواد شیمیایی مورد استفاده تسلیحاتی نیز در تایوان پیش از رسیدن به کره شمالی توقیف شد. 

جان بولتون، مبتکر اصلی این طرح معقتد است این اقدام ضربه مهمی به منافع کره شمالی از فروش موشک های بالستیک وارد کرد. 

اما موفقیت این طرح که «ابتکار برای گسترش امنیت» یا (PSL) نامیده شده است و هدف آن جلوگیری از قاچاق تسلیحات کشتار جمعی است، می تواند موجب واکنش شدیدی از سوی کره شمالی شود. انگلیس و آمریکا از اعضای مرکزی این طرح هستند که برای اولین بار در ماه می سال 2003 در لهستان بوش به آن اشاره کرد. 

مقامات انگلیسی در جلسات کارشناسان اجرایی این طرح که در استرالیا، اروپا و آمریکا تشکیل می شود شرکت می کنند و ناوگان دریایی این کشور کشتی هایی را برای تمرینات PSI در اختیار آنها می گذارد. 

کشورهایی مانند استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، استرالیا، اسپانیا، سنگاپور و بسیاری از کشورهای دیگر در این طرح همکاری می کنند. 

با وجود این،‌ تقریبا هیچ نوع بحث و خبررسانی عمومی در کشورهایی که در این همکاری نظامی شرکت دارند، در مورد آن انجام نمی شود. 

در گزارشی برای کنگره آمریکا در مورد این طرح آمده است: برنامه (PSI) هیچ دبیرخانه و مرکز بین المللی رسمی ندارد، نه دفتر کار معینی برای پشتیبانی آن وجود دارد و نه پشتوانه های مالی و سرمایه گذاری های آن مشخص است و هیچگونه گزارش و اطلاعاتی نیز در مورد موفقیت ها و شکست های آن منشتر نمی شود. 

نویسنده مقاله تایمز معتقد است این ابهام باعث می شود که جذابیت سیاسی این طرح برای بولتون و مقامات انگلیسی بیشتر شود. 

به نوشته این مقاله در 10 ماه گذشته و از زمان شکست مذاکرات هسته ای  6 جانبه با کره شمالی، آمریکا و متحدانش حلقه محاصره برای افشای منابع مالی غیرقانونی "کیم یونگ ایل"،رهبر کره شمالی  را تنگ تر کرده اند. منابعی که سالانه 500 میلیون دلار برای این رژیم درآمد دارد. 

رابرت جوزف، معاون بوش در امور کنترل تسلیحات افشا کرده است که 11 نهاد در کره شمالی شامل شرکتهای تجاری و بانکها به علاوه 6 نهاد از ایران و یک نهاد در سوریه برای انجام اقداماتی بر اساس حکمی به شماره 13382 که به امضای بوش نیز رسیده است، تعیین شده اند. 

این روزنامه پس از اشاره به برخی منابع مالی کیم یونگ ایل که برای اولین بار توسط سرویس های اطلاعاتی آمریکا و او بی آی اعلام شده است، به این مساله می پردازد که مهمترین نگرانی آمریکا در مورد همکاری های هسته ای احتمالی کره شمالی با دیگر کشورهای مخالف آمریکا به خصوص ایران است. 

آمریکا بزرگترین خطر را در این می بیند که کره شمالی بتواند به کشورهای دیگر پلوتونیم بفروشد. به نوشته این روزنامه چشم انداز چنین اقدامی آمریکا را شدیدا نگران می کند و کمیسیون اطلاعاتی کاخ سفید در مورد این احتمال، تحقیقی انجام داده است که البته هیچ نتیجه مشخصی از آن اعلام نشده است. 

این روزنامه مدعی شده است پس از سقوط صدام حسین، روابط بین دو کشور دیگری که آمریکا آنها را «محور شرارت» نامیده بود یعنی ایران و کره شمالی افزایش یافته است.
 
این مقاله مدعی شده است : در ماه نوامبر گذشته یک منبع اطلاعاتی به روزنامه اشپیگل گفت که مقامات عالی رتبه ای از ایران به پیونگ یانگ سفر کرده اند و در مورد همکاری های دو کشور در زمینه نفت و گاز و همچنین تبادل فناوری هسته ای و خرید موشک های بالستیک کره شمالی، گفت و گو کرده اند.
البته وزارت امورخارجه ایران این مساله را تکذیب کرد ولی در هر حال چشم انداز نزدیکی بیشتر ایران و کره شمالی موجب نگرانی شدید آمریکاست و شدت بخشیدن برنامه این «جنگ مخفی» علیه این دو کشور نیز در راستای همین احساس نگرانی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین