کد خبر: ۴۸۸۸۳
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۳

مقاومت حزب الله در برابر تانک های اسراییلی

آفتاب‌‌نیوز : اسراییل آتش بس نمی خواهد
ارتش اسرائیل اعلام کرده است قصد دارد حد اقل تا دو هفته دیگر به بمباران مناطق مختلف لبنان ادامه دهد. جنگنده ها و ناوچه های اسرائیلی در هشتمین روز جنگ شهرها و روستاهای مختلف لبنان را بمباران کردند. تا بعدازظهر چهارشنبه 55 نفر از شهروندان لبنانی در این بمباران ها کشته شده اند.
بدین ترتیب تعداد کشته شدگان لبنانی از آغاز جنگ تاکنون به 310 تن رسید، که 269 نفر آنها غیرنظامی بوده اند، در این میان صدها مجروح را باید به آمارها افزود. 

نظامیان اسرائیلی که در هفته اول جنگ، جنوب لبنان و بخش هایی از جنوب بیروت را هدف قرار می دادند، در روز هشتم مناطقی در دره بقاع و مرکز شهر بیروت را بمباران کردند.
در این بمباران ها 16 نفر کشته شدند، که شش تن از آنها اعضای یک خانواده اند. 

جنگنده های اسرائیلی در ادامه حملات خود به دره بقاع در شرق لبنان مراکز فلسطینی جبهه دموکراتیک خلق، فرماندهی کل را بمباران کردند . از تلفات این بمباران ها تاکنون خبری منتشر نشده است. بعد از ظهر چهارشنبه نیز ارتش اسرائیل بار دیگر فرودگاه بیروت را بمباران کرد.

حمله به
غیر نظامیان با موشک های هوشمند

نیروهای اسرائیلی در ادامه حملات خود به لبنان، صبحگاه چهارشنبه با استفاده از موشک هوشمند یک خودرو پارک شده در خیابانی در مرکز شهر بیروت را هدف قرار دادند. منابع لبنانی می گویند، موشک هوشمند از یک ناوچه در آب های مدیترانه به سوی مرکز بیروت شلیک شده است. برخورد این موشک به خودرو و انفجار آن تلفات جانی در بر نداشت.

حمله به فلسطین 
همزمان با ادامه درگیری در لبنان ،نیروهای اسرائیلی  به اردوگاه مغازی در نزدیکی غزه و شهر نابلس حمله کردند.
در این هجوم 9 فلسطینی کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.
در پاسخ به حملات اسرائیل ،جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که یک موشک کاتیوشا را به سوی هدفی در جنوب اسرائیل شلیک کرده است. دیگر گروههای فلسطینی نیز تهدید کرده اند که جنگ را به درون اسرائیل منتقل خواهند کرد.

 فرودگاه اسرائیل در تیر رس حزب الله
حزب الله لبنان بعد از ظهر چهارشنبه اعلام کرد یک فرودگاه نظامی اسرائیل درعمق 50 کیلومتری اراضی اشغالی را آماج حملات موشکی خود قرار داده است .

موشک باران ناصره ونهاریا
نیروهای مقاومت جنبش حزب الله در هشتمین روز جنگ  همچنین شهرهای  ناصره ونهاریا در عمق سرزمین های اشغالی  را با موشک های کاتیوشا هدف قرار دادند .در این موشک باران 3 اسرائیلی کشته شدند.از سوی دیگر خبرگزاری ها گزارش می دهند صدای یک انفجار مهیب در عمق سرزمین های اشغالی شنیده شده است . احتمال داده می شود ،این انفجار در یک مرکز تجاری رخ داده است.

دستگیری چند جاسوس در بیروت
از بیروت گزارش می رسد نیروهای امنیتی لبنان چند جاسوس را که با ارتش اسرائیل همکاری می کردند دستگیر کرده اند.
پیش از آغاز حمله اسرائیل به لبنان نیز یک شبکه جاسوسی اسرائیل در بیروت کشف وخنثی شده بود.

ادامه تلاش های دایپلماتیک
سعود الفیصل وزیرخارجه عربستان سعودی از جامعه جهانی خواسته است که حملات اسرائیل به لبنان را پایان دهد.
الفیصل گفته است سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد کشورش برای گفت و گو در مورد بحران خاورمیانه به پاریس رفته تا با مقامات فرانسوی در این مورد گفت و گو کند. وزیرخارجه عربستان سعودی می گوید ریاض با نگرانی تحولات منطقه رادنبال می کند. 

او ادامه بمباران های اسرائیل بر ضد لبنان را اجرای سیاست های اشغالگرانه و سرکوب گرانه توسط سران تل آویو دانسته است. بشار اسد ،رئیس جمهوری سوریه نیز در تماس  تلفنی با رجب طیب اردوغان ،نخست وزیر ترکیه اوضاع بحرانی منطقه را بررسی کرد. همچنین ژاک شیراک رئیس جمهوری فرانسه در پاریس اعلام کرد کشورش خواهان ایجاد گذرگاه های امن برای خروج خارجیان از لبنان است. 

رئیس جمهوری فرانسه از فرستادن یک هواپیمای حامل دارو و تجهیزات پزشکی  به لبنان خبر داد. هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس پایتخت این کشور، به نام مردم کشورش از اسرائیل خواست به بمباران لبنان و فلسطین پایان دهد. خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین نیز گفته است اسرائیل مرتکب جرم شده، او عملکردهای این رژیم در حمله به لبنان را بر خلاف قوانین بین المللی دانسته است. در یمن و فلسطین نیز مردم این دو کشور بر ضد اسرائیل تظاهرات کردند. 

نشست اتحادیه عرب در هاله ابهام
خبرگزاری ها گزارش می دهند که نه کشور عربی خواهان برگزاری نشست فوق العاده سران کشورهای عضو اتحادیه هستند. طبق اساسنامه اتحادیه عرب برگزاری نشست های فوق العاده فقط با درخواست دو سوم اعضا (15 کشور) امکان پذیر است. افزون بر یمن که پیشنهاد نشست فوق العاده اتحادیه عرب را داده است کشورهای مصر، الجزایر، قطر، سودان، فلسطین، لبنان، سوریه و جیبوتی با برگزاری این نشست موافقت کرده اند.

اسرائیل در پی واسطه

منابع مطلع در تل آویو گفته اند وزارت خارجه اسرائیل با دعوت از سفیر آلمان در آنجا از او خواسته است، به دولت متبوعش اعلام کند تا با حزب الله لبنان تماس بگیرد و برای آ‌زادی دو سرباز اسرائیلی با این جنبش لبنانی به گفت و گو بپردازد.
آلمان پیش از این نیز نقش واسطه بین اسرائیل و حزب الله را تقبل کرده بود .«آفی دیخر» وزیر امنیت داخلی اسرائیل  نیز می گوید برنامه تبادل اسراء بین حزب الله و اسرائیل باید بررسی شود. 

خاخام ها فتوای کشتار دادند
 
همزمان با  گسترش حملات اسراییل به مردم 
بی دفاع لبنان و فلسطین ،شبکه خبری العربیه گزارش داد خاخام های صهیونیست  از دولت تل آویو خواسته اند به فتوای شورای خاخام ها توجه و عمل کند. به گزارش العربیه ،شورای خاخام های صهیونیست در کرانه باختری روز دوشنبه در ششمین روز جنگ در فتوایی از دولت اسرائیل خواسته بودند طبق تعالیم تورات (به اعتقاد خودشان) در زمان جنگ نباید به کودکان و زنان ترحم کرد. به نظر می رسد گسترش بمباران های چهارشنبه و هدف قراردادن مردم در دره بقاع، مرکز بیروت، نابلس و غزه در فلسطین و دیگر نقاط، نشأت گرفته از فشارهای شورای خاخام ها به دولت ایدئولوژیک اسرائیل است. 

چنانچه این فرض درست باشد باید منتظر گسترش بحران و ابعاد آن، افزون بر لبنان در دیگر نقاط منطقه باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین