کد خبر: ۴۹۲۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

کشور از جنوب در حال خشک شدن است

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه باید به مردم مازندران بگوییم کشور از جنوب در حال خشک شدن است و تبخیر در کشور افزایش یافته است، عنوان کرد: بارش ها کاهش یافته است و خطر استان مازندران را نیز تهدید می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدرضا رضوی در جلسه شورای اداری شهرستان آمل ادامه داد: ساخت و ساز در ارتفاعات مازندران، وضعیت هواشناسی و بارندگی را تهدید می کند.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه در مقطع اخیر، عمده بارش ها در دریا صورت می‌گیرد  و بارشها قدرتی برای رسیدن به کوه ها ندارد، بیان کرد: با بارش باران در دریا، 13 درصد منابع آبی را می‌توان مدیریت کرد و مابقی منابع در دریا سرازیر می شود.

وی با اعلام اینکه ساخت و ساز بی‌رویه در ارتفاعات، نگه داشت آب برای فصل زراعی را دچار مشکل می کند، بیان کرد: از سوی دیگر استفاده از سم باید براساس اطلاعات هواشناسی به صورت جهانی صورت گیرد اما این زمان در میان کشاورزان رعایت نمی شود. کشاورزان از زمان دقیق سمپاشی اطلاعات ندارد از این رو شائبه افزایش سرطان نیز به گوش می رسد.

رضوی با بیان اینکه نباید اجازه ساخت وساز در ارتفاعات داده شود در حالی که در زمین های زراعی اجازه ساخت بتن می دهیم، گفت: زمین کشاورزی ارزشمند است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با انتقاد از فضای مجازی در زمینه بیان اطلاعات هواشناسی عنوان کرد: فضای مجازی یک وظیفه مخرب را بر عهده گرفته است، در روزهای اخیر شایعات به بخش کشاورزی ضربه می زند. شایعه هوای سرد موجب می شود بخش مرکبات دچار مشکل شود زیرا اکنون زمان مناسب برداشت پرتقال نیست. اگر از اطلاعات به درستی استفاده شود هواشناسی تاثیرگذاری خوبی دارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران همچنین از ضرورت ساخت ایستگاه جدید هواشناسی در نقاط شهری استان خبرداد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا رضوی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هواشناسی آمل در مکان خوبی قرار ندارد و ثبت اطلاعات هواشناسی به درستی صورت نمی گیرد، اظهار کرد: برای ساخت مکان جدید نیاز به زمینی وجود دارد که در صورت تامین 150 میلیون تومان برای راه اندازی آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه هواشناسی در شهر رینه با اعتبار 400 میلیون تومانی احداث می‌شود، بیان کرد: وجود ایستگاه در ارتفاعات می تواند زمینه های خوبی برای دریافت اطلاعات هواشناسی باشد.

به گزارش ایسنا، رضوی با بیان اینکه مکان ایستگاه هواشناسی آمل در نقطه‌ای واقع شده است که دمای هوای شهر آمل را به درستی نشان نمی دهد، عنوان کرد: دهنه‌های هواشناسی در این منطقه متفاوت است و موجب می‌شود که بارش ها به درستی در شهر آمل پایش نشود.

وی با تاکید بر اینکه باد در شهر آمل بیشتر و گرما کمتر است اما در مکان هواشناسی فعلی این اندازه تفاوت دارد، گفت: در سال گذشته در شهر آمل بارش برف 67 سانتی متر بود اما ایستگاه 13 سانتی متر را نشان می داد، میزان بارش باران در روزهای گذشته در شهر آمل 60 میلی متر بود اما ایستگاه 14 میلی متر را نشان می داد، از این رو ضرورت دارد ایستگاه هواشناسی در شهر آمل راه اندازی شود.

رضوی با بیان اینکه، راه اندازی ایستگاه های هواشناسی در نقاط شهری مازندران نیز در دستور کار قرار دارد؛ عنوان کرد: این ایستگاه ها با همکاری شهرداری ها و تهیه زمین از سوی آنها راه اندازی می‌شود و دیجیتالی بوده و نیازی به نیروی انسانی ندارد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین