کد خبر: ۴۹۲۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۶

محکومیت جهانی جنایت قانا

آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مقر سازمان ملل در نيويورك، عنان در نشست اضطراري شورای امنیت  سازمان ملل كه در پي حمله اسرائيل به قانا تشكيل شد، ضمن محكوم كردن این اقدام  افزود: از اينكه درخواست‌هاي قبلي من براي توقف فوري درگيري‌ها ، نشينده گرفته شده است بسيار متاسفم و بارديگر اين درخواست را تكرار مي‌كنم و از اين شورا نيز مي‌خواهم كه چنين درخواستي را مطرح كند. 

خاوير سولانا" مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نیز در اين‌باره گفت : هيچ دليلي نمي‌تواند بمباران روستاي "قانا" از سوي اسرائيل را توجيه كند.

"ژاك شيراك" رييس جمهوري فرانسه هم جنايت ارتش اسراییل در كشتار مردم بي‌گناه "قانا" در جنوب لبنان را محكوم كرد.

كاخ رياست جمهوري فرانسه (اليزه) روز يكشنبه با انتشار بيانيه‌اي به نقل از شيراك اعلام كرد: فرانسه ضمن اعلام انزجار از اين اقدام خشونت آميز كه در آن تعداد زيادي از افراد بي‌گناه كشته شدند، آن را محكوم مي‌كند.

"پاپ بنديكت شانزدهم" رهبر كاتوليك‌هاي جهان پس از جنايت قانا توسط اسراییل خواستار برقراري آتش بس فوري در لبنان شد.

"مارگارت بكت" وزيرامورخارجه انگليس هم جنايت جنگي رژيم صهيونيستي در قانا را "مخوف" خواند و گفت: كشتار غيرنظاميان، نفرت انگيز است و دولتش مكررا از اسرائيل خواسته است در اقدامات نظامي خود، تناسب و توازن را رعايت كند.

كميسيون اروپا بمباران مرگبار  قانا در جنوب لبنان توسط اسراییل  را محكوم كرد و آنرا "جنايتي وحشتناك" توصيف كرد.

"حسني مبارك" رييس‌جمهوري مصر و "عبدالله دوم" پادشاه اردن كه از معدود كشورهاي عربي هستند كه با اسراییل روابط ديپلماتيك دارند، حملات هوايي ارتش اسراییل  به روستاي "قانا" را به شدت محكوم كرده و آن را اقدامي "غيرمسوولانه" و ناقض تمامي قوانين بين‌المللي دانستند. 
جاسم الخرافي " رييس مجلس امت " پارلمان " كويت روز يكشنبه قتل عام  در شهرك قانا در جنوب لبنان را محكوم و آن را جنايت وحشيانه معرفي كرد .

رييس پارلمان كويت گفت : اسراييل در تجاوز خود تمامي معيارهاي اخلاقي و انساني را نقض كرده و قوانين و مقررات بين‌المللي را زير پا گذارده است .

وي ضمن دعوت همپيمانان اسراییل  به ويژه آمريكا به تجديد نظر در مواضع خود خاطر نشان كرد : كشورهاي حامي اسراييل با ادامه مواضع خود باعث از دست دادن دوستان عرب و مسلمان خود خواهند شد .

الخرافي، افزود: هدف اسراييل از قتل عام مردم بي‌گناه قانا شكست ماموريت كنوني كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا است.

واکنش های داخلی

 حمله بيرحمانه ارتش اسراییل به زنان و كودكان بي‌گناه لبناني در محافل داخلی نیز با واکنش گسترده ای روبروشده است.

اکبر هاشمي رفسنجاني رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال پيامي اين جنايت را محكوم كرد. در این پیام آمده است: «جنايت ضد انساني و وحشتناك رژيم نامشروع اسراييل در قانا و به خاك و خون كشيدن كودكان و پيران، يك بار ديگر ثابت كرد، كه سردمداران و حمايت كنندگان از تروريست دولتي اسراييل با اصل انسانيت به ضديت برخاسته‌اند.
فاجعه قانا تابلويي ازسياست قتل و غارت صهيونيست‌هاي  جنايتكاري است كه براي هميشه در انديشه انسان‌هاي آزادي‌خواه خواهد ماند.»
غلامحسين الهام " سخنگوي دولت  نیز  كشتار و هدف قرار دادن وحشيانه پناهگاه زنان و كودكان لبناني را در قانا ناشي از ضعف و ناتواني اسراييل دانست.

سخنگوي دولت با ابراز تنفر و انزجار دولت و ملت ايران از اقدام وحشيانه و ددمنشانه رژيم صهيونيستي در به شهادت رساندن دهها زن و كودك لبناني در قانا، افزود: كشتار ديوانه وار و وحشيانه زنان و كودكان به دست رژيم صهيونيستي نشان دهنده شدت ناتواني اين رژيم از رويارويي با قدرت ايمان فرزندان دلاور لبنان است.


الهام خاطر نشان کرد:آمريكا و انگليس در راس حاميان رژيم صهيونيستي بايد در برابر كشتار زنان و كودكان به افكار عمومي جهان پاسخگو باشند.


اما با وجود اين همه اعتراض‌ها و صدور بيانيه‌هاي محكوميت آميز، سخنگوي كابينه  اسراییل بمباران پناهگاه زنان و كودكان لبناني را به‌عنوان يك اشتباه عملياتي توجيه كرده است.

"مري ايسين" با ابراز تاسف از كشتار غيرنظاميان در قانا گفت: نظاميان ما در اين حمله مرتكب اشتباه شدند!

"ايهود اولمرت" نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز پس از انتشار اخبار و گزارش‌هاي قتل عام غيرنظاميان در بمباران قانا، اين اقدام را به‌عنوان يك عمليات هدفمند براي در هم شكستن مقاومت لبنان در برابر حملات اسراييل تاييد كرده بود.

در همين حال "كاندوليزا رايس" وزير امورخارجه آمريكا كه در زمان حمله به قانا در تل‌آويو حضور داشت، تنها به اظهار "تاسف" بسنده كرد.

رايس در اين‌باره گفت: زمان آتش‌بس در لبنان فرا رسيده و اسراييل بايد در حملات خود بيشتر مواظب غيرنظاميان باشد. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین