کد خبر: ۴۹۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۲

جنبش دانشجویی و دبیر کل آینده مشارکت

آفتاب‌‌نیوز :
نهمین کنگره سالیانه حزب مشارکت را، از جنبه ای می توان مهم ترین کنگره آن از بدو تاسیس تا کنون دانست. تغییر در دبیرکلی حزب مشارکت، دیگر احزاب و گروه های کشور را به واکنش برانگیخته است و دفتر تحکیم وحدت، به عنوان اصلی ترین نماینده جنبش دانشجویی نیز از این قائده مستثنی نیست.

«عبدالله مومنی»، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) با بیان این نکته که: «برگزاری کنگره تشکل های سیاسی فرصت مناسبی است تا این نیروها به بررسی و نقد عملکرد گذشته خود بپردازند» می گوید: «در یک حزب سازمان یافته، بیش از جابجایی افراد، تغییر در سیاست ها می تواند تاثیر گذار باشد».

وی در گفت و گو خبرنگار آفتاب از تغییر دبیرکل حزب مشارکت اظهار تاسف می کند و می گوید: «به نظر من همچنان بهترین گزینه برای دبیر کلی این حزب آقای خاتمی است. تلاش ایشان در راستای توسعه تشکیلاتی حزب و همچنین گسترش رابطه آن با احزاب و گروه های دیگر به خصوص گروه های دانشجویی واقعا قابل تقدیر بود».

مومنی با بیان اینکه «مشارکت نسبت به زمان حضور در ساختار قدرت دچار نوعی افت اعتبار در جامعه و در بین گروه های فعال شده است» می گوید: «طبیعی است که استراتژی حزب باید به بازیابی و بازسازی این اعتماد معطوف شود».

نظر مومنی در حالی است که «مرتضی اصلاحچی» دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیئت رئیسه شورای تهران دفتر تحکیم، انتخاب «محسن میردامادی» به دبیر کلی حزب مشارکت را برای بهبود روابط این حزب با دفتر تحکیم مفیدتر می داند.

اصلاحچی در گفت و گو با خبرنگار آفتاب می گوید: «با توجه به سابقه حضور آقای میردامادی در دفتر تحکیم، قطعا ایشان می تواند به گسترش رابطه این مجموعه با حزب مشارکت کمک کند».

علی رغم سخنان اصلاحچی، به نظر می رسد که سابقه حضور «محسن میردامادی» در دفتر تحکیم، چندان هم در نوع دیدگاه فعالان دانشجویی موثر نیست. صحبت های «محمد هاشمی»، دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت تا حدودی می تواند این موضوع را روشن تر کند.

هاشمی به خبرنگار آفتاب می گوید: «در چند سال گذشته، آقای رمضان زاده نسبت به سایر کاندیداها نیروی رادیکال تری بوده و از این جهت ارتباط بهتری با جوانان دارد. در میان اقشار مختلف جامعه نیز ایشان قطعا در میان قومیت ها، علی الخصوص کردها جایگاه خاصی دارند».

گویا نحوه عملکرد افراد در دوران هشت ساله اصلاحات، در تصمیم گیری و رویکرد فعالین دانشجویی بیش از هر عامل دیگری مورد نظر قرار می گیرد. حتی اصلاحچی نیز که میردامادی را برای بهبود روابط تحکیم و مشارکت بهترین گزینه می داند، در نهایت می گوید: « به نظر من آقای رمضان زاده من حیث المجموع برای خود حزب مشارکت مناسب تر است. ضمن اینکه ایشان با توجه به سابقه سخنگویی دولت چهره شناخته تر شده و مقبول تری در اجتماع هستند».

دفتر تحکیم که به نمایندگی از جنبش دانشجویی، زمانی بزرگترین حامی اصلاحات و اصلاح طلبان بود، در جریان نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری، نه تنها از کاندیدای این جریان حمایت نکرد، بلکه می توان گفت با اعلام عدم شرکت در انتخابات ضربه مهلکی را نیز به آنان وارد کرد. آیا نتایج کنگره نهم حزب مشارکت به نزدیکی دوباره این حزب با دفتر تحکیم منجر خواهد شد؟ تحقق این امر بدون برقراری تعامل با فعالین دانشجویی به نظر امری دشوار می آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین