کد خبر: ۴۹۶۳۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶

ناگهان نمی‌توانی نفس بکشی/کسی «هوای» مردم را ندارد؟

به گفته کارشناسان زیست محیطی این درجه از آلودگی به معنای هشدار شیمیایی است. در این درجه فضایی مانند 12سال بعد از حادثه چرنوبیل را داریم و تخلیه کامل شهر در دستور دولت‌هاست. در درجه‌های پایین‌تر، به ترتیب درجه 150 به معنای هشدار است و در درجه 160تعطیلی مدارس و ادارات و در درجه 170 تخلیه شهرها و منع رفت و آمد در دستور کار دولت‌ها قرار می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
این روزها دیدن یقه‌های خاکستری از دود، پیراهن مردان پایتخت‌نشین و نیز خودروهای به دود و گرد و غبار نشسته و شهروندان ماسک بر صورت، برای تهرانی‌ها به امری عادی و روزمره تبدیل شده است، تنها زمانی که داستان قدیمی و کلیشه‌ای تعطیلی مدارس و مهد کودک‌های تهران بخاطر آلودگی هوا اعلام می‌شود -آن هم بیشتر به‌خاطر مادران شاغل کودک به دوش- اندک توجه‌ای به این موضوع جلب می‌شود، که آن نیز با تجویز مسکن‌های مقطعی مسئولان نیز به زودی به دست فراموشی سپرده می‌شود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، هوای تهران در روزهای آخر پاییز سال جاری به مانند سال‌های گذشته شرایط خوبی ندارد و به مرز هشدار رسیده است. با وجود این که شدت آلودگی هوا در بسیاری از مناطق پر تردد و کلیدی شهر تهران بالاتر از حد مجاز احساس می‌شود، میانگین شاخص تهران پایین‌تر از 150 اعلام می‌شود و کمیته اضطرار بر اساس این میانگین برای تهران تصمیم می‌گیرد. این در حالی‌ است که کارشناسان محیط زیست معتقدند آلودگی هوای این روزهای تهران به درجه 180رسیده است.

به گفته کارشناسان زیست محیطی این درجه از آلودگی به معنای هشدار شیمیایی است. در این درجه فضایی مانند 12سال بعد از حادثه چرنوبیل را داریم و تخلیه کامل شهر در دستور دولت‌هاست. در درجه‌های پایین‌تر، به ترتیب درجه 150 به معنای هشدار است و در درجه 160تعطیلی مدارس و ادارات و در درجه 170 تخلیه شهرها و منع رفت و آمد در دستور کار دولت‌ها قرار می‌گیرد.

بحث آلودگی هوا که امسال به غیر از تهران گریبانگیر چند کلانشهر کشور مانند ارومیه، تبریز، اراک و... نیز شده، از مباحثی است که بارها و بارها توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را به خود جلب کرده است، و در این سال‌ها به قدری به آن پرداخته شده، که به یک داستان تکراری و موضوع «نخ نما» تبدیل شده است، همین موضوع تکراری «نخ نما» که معمولا در نیمه دوم سال و در زمان سرما خود را نشان می‌دهد. هر ساله بلای جان پایتخت‌نشینان می‌شود و جان هزاران نفر از شهروندان تهرانی را تهدید می‌کند. اما از آنجا که کسی تاکنون اراده جدی برای حل این مشکل از سوی مسئولان شاهد نبوده است، شهروندان تهرانی کم کم به این موضوع خو گرفته و زندگی مسالمت‌آمیزی با این غول خاکستری را در پیش گرفته‌اند، حتی برخی شهروندان به خود قبولانده‌اند که لابد زندگی شهرنشینی همین است و این آلودگی هوا بخش جدایی‌ناپذیری از آن محسوب می‌شود. در واقع پذیرفتند این معضل قرار نیست به این سادگی‌ها دست از سر آنها بردارد.

بی شک برای کسی که امروزه آلودگی هوای شهر تهران را از نزدیک شاهد است، پذیرش این باور که آقامحمدخان قاجار به خاطر آب و هوای خوب و مطلوب، تهران را پایتخت خویش قرار داده است، دشوار خواهد بود. آلودگی هوای شهر تهران برای اولین بار در دهه 40 خورشیدی همزمان با ظهور کارگاه‌ها و کارخانه‌های دیزلی و همچنین گستردکی استفاده از اتومبیل‌های شخصی مطرح شد، اما در آن مقطع زمانی بحث آلودگی هوا آنقدر جدی نبود که جدی گرفته شود. از آن زمان تاکنون موضوع آلودگی هوای تهران فراز و فرودهای فراوانی را به خود دیده است، با آغاز انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی، براساس قاعده جهانی جنگ اولویت اول کشور بود، بنابراین موضوع آلودگی هوا مانند هر موضوع دیگر تحت تاثیر جنگ قرار گرفت و از گردونه توجه و اولویت حذف شد. در اواخر دولت سازندگی بود که بار دیگر بحث آلودگی هوا شدت گرفت و از آن زمان به بعد دولت‌های متعددی که بر سر کار آمدند همگی راه‌حل‌های مقطعی را تجویز کردند که ساده‌ترین و دم دستی‌ترین تصمیم همان تعطیلی مدارس و مهد کودک‌ها بود. انگار که عامل اصلی آلودگی در کلانشهرها و خصوصا تهران مهدهای کودک یا مدارس و دانشگاه‌ها هستند. اما مردم این شهر در هیچ دولتی اقدام اساسی و تاثیرگذار در این زمینه را شاهد نبودند. 

یک بوم‌شناس و فعال محیط زیست در مورد آلودگی‌های این روزهای تهران به همدلی گفت: مشکل آلودگی هوا از آنجا آغاز می‌شود که مسئولین امر در طول 9 ماه که هوا نسبتا مناسب است اقدام عملی صورت نمی‌دهند، اما همزمان با شروع فصل سرما و پدیده وارونگی اقدام به ارائه راهکارهای آنی می‌کنند. نمونه این علاج‌های آنی تعطیلی مدارس یا استقرار آمبولانس در نقاط مختلف شهر است. تمام این اقدامات آنی و مقطعی تاثیر آنی و مقطعی دارند، در صورتی که حل این کار نیاز به برنامه‌های بلند مدت و مستمر دارد.

«اسماعیل کهرم» در تعریف پدیده وارونگی گفت: هوای سردتر از هوای گرم‌تر سنگین‌تر است، بنابراین زیر آن قرار می‌گیرد و تا زمانی که هوا حرکت نکند یا بادی نورزد، به همان شکل باقی می‌ماند و این موضوع در فصل سرما باعث افزایش آلودگی می‌شود.

«کهرم» با بیان اینکه 30درصد از صنایع کشور ایران در اطراف شهر تهران مستقر شده است، گفت: بر اساس آمارها نزدیک به 85 درصد از آلاینده‌های هوای شهر تهران به‌خاطر وسایل متحرک است، بنابراین نباید نقش خودروها و موتورسیکلت‌ها را در آلودگی هوا تهران نادیده گرفت. وی با مهم شمردن معاینه فنی خودروها گفت شاید اگر دولت در طرح فروش خودروهای قسطی داخلی نیم نگاهی به نوسازی خودروهای موجود داشت و به همین مقدار نیز خودرو‌های فرسوده را از چرخه حمل و نقل خارج می‌کرد وضع آلودگی هوا اندکی بهتر از این می‌شد.

او با انتقاد از بودجه 300 میلیارد تومانی اختصاص یافته به سازمان محیط زیست در بودجه سال 97 آن را بسیار کم و ناکافی دانست و افزود: سازمان عریض و طویل محیط زیست با وظایف پیچیده و متنوع زیست محیطی مانند آلودگی هوا، ریزگردها، خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها و ... و با داشتن 7 هزار کارمند که در سراسر کشور پراکنده است، نمی‌تواند با این بودجه اندک، انتظارات از خود را بر آورده کند.

وی در مورد آلودگی شهر ارومیه نیز گفت: متاسفانه با خشک شدن دریاچه ارومیه بهترین تصفیه خانه و کولر گازی این شهر با عدم آگاهی و ناشی‌گری از دست رفت، و این آلودگی‌های پیش آمده از فقدان دریاچه ارومیه است که پیشتر نقش پررنگی در جابجایی هوای آن اکوسیستم را به عهده داشت.

«اسماعیل کهرم» سازمان محیط زیست را در مبارزه با آلودگی هوا تنها دانست و تصریح کرد: حل مشکل آلودگی هوا مستلزم همکاری نزدیک ادارات و سازمان‌های مختلف مانند شهرداری، وزارت نفت، راهنمایی و رانندگی و است، سازمان محیط زیست به تنهایی قادر به حل این مشکل بغرنج و پیچیده نیست، تاثیر مخرب آلودگی هوا بر سلامت انسان امری غیر قابل انکار و ثابت شده است، گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و نارسایی‌های ریوی و... بیشتر در معرض خطر قرار دارند، ضمن اینکه بروز سکته‌های مغزی در زمان آلودگی هوا نیز امری بسیار شایع است. 

طبق بررسی‌های به عمل آمده وضعیت آلودگی موجود شهر تهران حداقل 5 روز و تا اواخر هفته جاری طول می‌کشد بنابراین برای مقابله و کنترل خطرات جانی کارشناسان تغذیه توصیه‌های ذیل را تاثیر‌گذار دانستند.

1-استفاده از عرق پونه وعرق شوید اگر نداشتید میتونید به صورت دمنوش درست کنید.
2-استفاده از سوپ جو
3-استفاده از شلغم
4-استفاده از لیمو
5-استفاده از نارنج
6-جوشاندن آب وسرکه به مدت 20دقیقه درفضای منزل
7-استفاده از گشنیز
8-اسپری کردن گلاب در منزل
9-اگه لیمو ونارنج هم قاچ کنید ودر فضای منزل قرار دهید بسیار عالیه 
10-داخل شلغم رو خالی کنید داخلش عسل وآویشن بریزید وسپس بخارپزش کنید
11-استفاده از سیر

منبع: روزنامه همدلی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
0
اولا سیر استفاده کنین که زودتر نفس بر بشید ثانیا ادم ییهو نفس کشیدن یادش میره!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین