کد خبر: ۴۹۶۴۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴

ارشادِ برون‌مرزی

عبدالرضا کاهانی مدت‏‌ها منتظر مجوز گرفتن «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» بود، که در نهایت آب پاکی روی دستش ریختند و گفتند که این فیلم اجازه اکران نخواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
این فیلم سال 95 ساخته شد، در دورانی که هنوز حجت‏‌الله ایوبی بر صندلی ریاست سازمان سینمایی نشسته بود. او همان زمان درباره این فیلم گفت که فیلم اصلاحیه‏‌هایی خورده است که با انجام آنها اجازه نمایش خواهد یافت، اما همان زمان یکی از اعضای شورای نمایش یعنی ضیاءالدین دری دراین‏‌باره گفته بود: «فیلم کاهانی یک فیلم غیراخلاقی شفاهی است. نمی‏‌توان این فیلم را توی سینما همراه با خانواده دید. سانسور در تمام دنیا وجود دارد. در سینمای آمریکا فیلم‏‌ها درجه سنی دارند و به بهانه آموزش مسائل بهداشتی به بچه‏‌های در آستانه سن بلوغ، موضوعاتی را نشان می‏‌دهند. در سینمای ایران هم این مسائل وجود دارد؛ اما شوخی با این مسائل و نشان‏‌دادن… در مدرسه و به‏‌سخره‏‌گرفتن این موضوعات کار درستی نیست.»

بعد از رسانه‏‌ای‏‌شدن حرف‏‌های دری و واکنش‏‌های تندی که به او شد، او از اساس حرف‏‌هایش را تکذیب کرد و حتی در برنامه‏‌ای تلویزیونی گفت که اصلا فیلم را ندیده است و توضیحاتش در مصاحبه‏‌ای که منتشر شده با توجه به شناختش از موضوع و تجربه‌اش بوده است.

اما کار به همین جا ختم نشد، بعد از این ماجرا، ایوبی رئیس وقت سازمان سینمایی، دری را از شورای نمایش اخراج کرد و دلیلش هم درز کردن مسائل محرمانه و رسانه‏‌ای کردن محتوای جلسات غیرعلنی شورا از سوی او بود. دری از شورای پروانه نمایش رفت و حرف‏‌هایش چندی بعد به کرسی نشست و فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره و تینا» در محاق توقیف ماند.

چند ماه پیش وزارت ارشاد چند فیلم را رفع توقیف کرد. فیلم‏‌هایی که از مدت‌ها قبل منتظر اکران مانده بودند، با کمی تسامح توانستند اجازه اکران بگیرند، «خانه دختر» با حذف بخش‏‌هایی رنگ پرده را دید، «عصبانی نیستم» آخر آذر اکران می‏‌شود و بقیه فیلم‏‌های رفع توقیف شده در نوبت اکران قرار دارند، اما در میان این فیلم‏‌ها همچنان خبری از رفع توقیف «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» نبود و نخواهد بود.

چندی پیش جشنواره سینه ایران در کانادا برگزار شد، زمزمه‏‌هایی برای اکران این فیلم در کانادا به گوش می‏‌رسید، اما روابط عمومی جشنواره اعلام کرد که این فیلم در این جشنواره اکران نمی‏‌شود.

با این اتفاق به نظر می‏‌رسید که وزارت ارشاد، دارد فرامرزی عمل می‏‌کند، چرا که منابع آگاهی اعلام کردند که این فیلم قرار بود در کانادا اکران شود اما وزارت ارشاد جلوی آن را گرفته است. از قرار کارگردان تهدید شده است که اگر به «توصیه» عمل نکند و فیلمش را در کانادا اکران کند، فیلم دیگرش به نام «ما شما را دوست داریم خانم یایا» هرگز مجوز اکران نمی‏‌گیرد.

یک منبع آگاه در سازمان سینمایی به «جامعه فردا» گفت: فیلمی که در ایران مجوز اکران دریافت نکرده نمی‏‌تواند در کشورهایی دیگر پخش شود، چرا که عقوبت‏‌هایی برای عوامل فیلم که در ایران کار می‏‌کنند به دنبال خواهد داشت.

جعفر پناهی، کارگردان، در پاسخ به «جامعه فردا» درباره این اعمال قدرت برون‌مرزی گفت: واقعا زمان آن رسیده است که از این قوانین دست‌وپاگیر خلاصی پیدا کنیم. یا تکلیفمان را مشخص کنند و سینما را بالکل تعطیل کنند یا اینکه دنبال راهکار باشیم. وقتی قوانین تا این اندازه سختگیرانه است و تا شروع فیلمبرداری چندین مجوز باید صادر شود به این معنی است که فیلم «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا»ی آقای عبدالرضا کاهانی مجوز ساخت داشته است؛ حالا چه اتفاقی افتاده است که این فیلم حتی خارج از کشور اجازه اکران ندارد؟ اگر بخواهیم در قوانین اکران کشورهای دیگر دخالت کنیم پس تلویزیون هم اجازه ندارد فیلم کشورهای دیگر را پخش کند، زیرا نحوه ساخت آنها با قوانین کشور ما جور درنمی‌آید. پناهی در پاسخ به اینکه آیا قانونی بین‌المللی درباره اکران فیلم‌ها وجود دارد گفت: برای اکران در کشورهای دیگر که نمی‌توان قوانین داخلی کشور خود را اعمال کرد. یا باید تابع قوانین بین‌المللی بود یا تابع قوانین داخلی‌مان. اگر اینگونه بود که سینمای ایران هیچوقت نمی‌توانست رشد کند و به همه جهان معرفی شود و هیچ کشوری فیلم‌های ما را اکران نمی‌کرد. این مشکل همیشه بوده و بچه‌های سینما تلاش کرده‌اند با راهکارهای دیگر فیلم‌هایشان را به جهان ارائه دهند. بعضی رفتارها با هم جور در نمی‌آید، اگر شما می‌توانید فیلم‌های خارجی را نشان دهید که در آنها مواردی هست که در کشور ما ممنوع‌اند، دیگر کشورها هم می‌توانند فیلمی را که با قوانین خودشان منطبق است اما در ایران قابل اکران نیست پخش کنند. پس مشکل چیست؟ این تضاد رفتار عجیب و غیر قابل درک است. اگر قرار است از قوانین بین‌المللی تبعیت نکنیم فیلم‌های خارجی را پخش نکنید.

خسرو دهقان، منتقد سینما، نیز در واکنش به این خبر و رویه جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: همیشه این حرف‌ها بوده و چیز جدید و عجیب‌وغریبی با وجود قوانین کشور نیست. بحث خوب و بدِ اتفاق نیست، بحث این است که این اعمال نظرها اتفاق جدیدی نیست و تعجب مرا دیگر برنمی‌انگیزد.

حالا که خوب نگاه‏‌ می‏‌کنیم، می‏‌بینیم که در واقع کاهانی برای اینکه بتواند فیلم بعدی‏‌اش را در ایران بسازد، عطای نمایش فیلم در خارج از کشور را به لقایش بخشیده است و برای اینکه اوضاع خودش و عوامل فیلمش در ایران سخت‏‌تر نشود به خواست وزارت ارشاد تن داده است، نکته‏‌ای که وزارت ارشاد آن را تایید نخواهد کرد، چرا که با این موضوع ثابت می‏‌شود که این وزارتخانه تنها به مرزهای این کشور بسنده نمی‏‌کند، هر فیلمی که اینجا توقیف شده باشد در همه دنیا هم اجازه نمایش ندارد. این موضوع بدعتی در سینمای ایران است و حالا این وزارتخانه پایش را از مرزها هم فراتر گذاشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین