کد خبر: ۵۰۰۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰

توصیه مهم امام به آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی چه بود؟

محمود دعایی گفت: امام راحل در موقعیتی حساس دست آیت الله خامنه‌ای و آقای هاشمی را در دست یکدیگر نهادند و تاکید کردند از هم جدا نشوند و آیت‌الله هاشمی در عمل به توصیه امام تا آخرین لحظه زندگی خود کوتاهی نکرد.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام "سید محمود دعایی" امروز 16 دی‌ماه در آیین ملی بزرگداشت شخصیت علمی تربیتی آیت الله هاشمی رفسنجانی در کرمان اظهار کرد: آیت الله هاشمی در آخرین لحظات حیات خود نسبت به نهضت و دستاوردها و اداره نظام اسلامی بعد از خودشان حساس بودند و معتقد بودند اسلام نیاز به مروجان و روحانیون دارد.

وی افزود: امام راحل در موقعیتی حساس دست آیت الله خامنه‌ای و آقای هاشمی را در دست یکدیگر نهادند و تاکید کردند از هم جدا نشوند و آیت‌الله هاشمی در عمل به توصیه امام تا آخرین لحظه زندگی خود کوتاهی نکرد.

دعایی اظهار کرد: آقای هاشمی در تقویت بنیانی که امام راحل تاکید کرده بود کوشید، رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را تثبیت کرد و اجازه نداد کلمه‌ای درمورد ایشان ایراد شود.

وی در پایان خاطراتی درباره زندگی مبارزاتی و انقلابی آیت الله هاشمی بیان کرد.

نظر آیت الله هاشمی در مورد ابادی ایران و حل مشکل فلسطین

همچنین محسن هاشمی در آیین ملی بزرگداشت شخصیت علمی تربیتی آیت الله هاشمی رفسنجانی در کرمان اظهار کرد: خانواده آقای هاشمی مدیون رهبری، علماء، اساتید دانشگاه، مردم ایران و دلسوزانی هستند که طی یک سال گذشته به هر صورت درباره ایشان نوشتند و گفتند و در مراسم حضور پیدا کردند.

وی  افزود: این‌که آیت الله هاشمی شناسنامه انقلاب اند، مورد وثوق همه بزرگان است. ایشان این‌گونه فکر می‌کردند که بهترین راه برای معرفی اسلام، ساختن ایرانی آباد، آزاد و معتدل است و معتقد بودند که همه چیز را در کشور برای این امر داریم. مرحوم هاشمی فکر می‌کردند اگر این مسیر را دنبال کنیم باعث حل بسیاری از مشکلات جهان اسلام از جمله فلسطین می‌شود و معتقد بودند باید عدالت مورد نظر را بوجود آوریم و با فقر، جهل و عقب افتادگی، عدالت و عزت بدست نمی‌آید.

وی با اشاره به تالیف «تفسیر راهنما» اظهار کرد: مرحوم پدرم از نخستین روزهایی که به زندان افتادند کار تالیف تفسیر راهنما را آغاز کردند و زمانی که مادرم به زندان به ملاقات ایشان می رفتند، جزوات را به بیرون از زندان منتقل می‌کردند. 22 ماه طول کشید تا این دفترچه‌ها از زندان خارج شد و تبدیل به 54 جلد کتاب در قالب تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن شده است.

ایازی:ناامیدی در جامعه و کسانی که ایجاد ناامیدی می‌کنند برای جامعه بسیار خطرناک هستند

حجت الاسلام سیدمحمدعلی ایازی نیز در آیین ملی بزرگداشت شخصیت علمی تربیتی آیت الله هاشمی رفسنجانی در کرمان اظهار کرد: آیت الله هاشمی هم دغدغه بازگشت به قرآن را از دوران‌های خیلی دور قبل از انقلاب داشت و هم، دانشی که باید در این حوزه فراهم کند، بوجود آورده بود.

وی با اشاره به این‌که «تفسیر راهنما از بدیع‌ترین تفاسیر دوره معاصر فریقِین است»، افزود: یکی از دغدغه‌های جدی دین ما مسائل اخلاقی است و کاری را که آقای هاشمی انجام داد، این است که در کنار نگرش به مباحث فردیِ اخلاق، توجه اساسی به اخلاق اجتماعی داشته است. سه جلد از تفسیر راهنما درباره مفاهیم اجتماعی منتشر شده که یک و نیم جلد آن درباره اخلاق اجتماعی است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مرحوم هاشمی طبعا اخلاق اجتماعی را جدا از تحولات اجتماعی نمی‌دانست و معتقد بود نیازهای اساسی انسان با شیوه های اصلاح اخلاقی و تربیتی یک رابطه تنگاتنگ دارد. هر نوع توصیه و موعظه‌ای که بخواهیم برای جامعه داشته باشیم، در صورتی مفید است که بتوانیم زمینه‌های اجتماعی آن اخلاق را درست کنیم. 

وی تصریح کرد: امروز یکی از مشکلات اساسی کشور آسیب‌های اجتماعی است که حل آن فقط با موعظه و نصیحت عملی نمی‌شود و در فرهنگ دینی خودمان حدیث داریم که فقر انسان‌ها را به کفر می‌کشاند. مرحوم هاشمی در بخشی از تفسیر راهنما می گوید«زندگی اقتصادی سالم در یک جامعه سالم این است که افراد کار داشته و به اندازه نیاز درآمد داشته باشند و حالت اعتدال آن است که جامعه ای بسازیم که اعضای آن جامعه وقتی نیاز به کار دارند، بتوانند کار کنند و بازده آن کار آنقدر باشد که سطح زندگی آن جامعه را تامین کند».

وی بیان کرد: باید با فهم درست نظام اجتماعی سالم در اخلاق بتوانیم براساس واقعیات افراد را به سمت ارزش های اخلاقی سوق بدهیم. از سوی دیگر مسلما در جامعه‌ای که احساس ناامیدی باشد و یا فرهنگی ترویج بشود که زمینه‌های ناامیدی را در جامعه بوجود آورد، از مسائل اساسی این خواهد بود که آن جامعه دچار بحران می‌شود.

ایازی با بیان این‌که «مرحوم هاشمی مطرح می‌کند که ناامیدی در جامعه و کسانی که ایجاد ناامیدی می‌کنند برای جامعه بسیار خطرناک هستند»، 

وی با اشاره به اصالت و تقدُم اخلاق بر شریعت در اندیشه آیت الله هاشمی اظهار کرد: متاسفانه در مدارس و امور تربیتی به مسائل ظاهری و شریعت خیلی تکیه می‌کنند و این آفت بوده و هست و آقای هاشمی بیان می‌کند یکی از بزرگ‌ترین اهداف رسالت و مظلوم‌ترین بحث‌هایی که در این زمینه هست، تزکیه، فلاح و سعادت انسان است که به آن بی‌توجهی می‌شود.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین