کد خبر: ۵۰۶۹۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱

نگاه روحانیون اصولگرا و اصلاح‌طلب به کشف حجاب در خیابان‌های تهران/هشدار درباره برخورد چکشی

حجت الاسلام غرویان،محمد مقدم و محمد رضوی در اظهار نظرهایی به موضوع حجاب اجباری پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام محسن غرویان درباره حجاب اجباری گفت: «حجاب برای خانم‌ها و آقایان البته به خصوص برای خانم‌ها از واحبات شرعی و دینی است؛ بنابراین در اینکه حجاب از ضروریات دینی است بحثی وجود ندارد و مورد اجماع همه علما و فقهاست. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که آیا رعایت کردن حجاب باید اختیاری باشد یا اجباری!»

غرویان اظهار کرد: «نماز هم یک ضرورت دینی و شرعی اما خواندن یا نخواندن آن امری اختیاری است؛ در اینکه شرع گفته خواندن نماز واجب است حرفی نیست اما انجام آن به اختیار افراد گذاشته شده است.»

این استاد حوزه افزود: «این اختلاف نظر بین علما و صاحب نظران بر سر وجوب حجاب و اجباری بودند آن است. به عقیده من باید این مسائل در تلویزیون، صداوسیما، مطبوعات، حوزه و دانشگاه به بحث گذاشته شود. به خصوص بحث بر سر تطبیق و مقایسه حجاب در ایران با کشورهایی مثل عراق و سوریه و ترکیه.»

او با اشاره به اقدامات اخیر برخی زنان که به دختران خیابان انقلاب شهرت یافتند گفت: «قبل از این هم عده‌ای در داخل ماشین‌ها هم حجاب را برمی دارند، کم کم در خیابان و در کوچه و بازار هم این حرکت را انجام می‌دهند؛ بنابراین این مساله ضمن اینکه در حوزه و دانشگاه و رسانه باید به بحث گذاشته شود باید مدیریت هم شود. با برخوردهای چکشی این مسائل فکری حل نمی‌شود. برخورد چکشی رفتار واکنشی به دنبال خواهد داشت؛ در حالی که مقوله حجاب و رعایت آن یک مساله فرهنگی و فکری است و باید منطق و فلسفه‌اش برای مردم به خصوص نسل جوان تبیین شود.»

غرویان به تحولات و اصلاحات اخیر در عربستان درباره زنان اشاره کرد و گفت: «در عربستان که پایگاه وحی و مرکز قبله مسلمین است تا چندی پیش اجازه رانندگی را به زنان نمی‌دادند اما الان این اجازه را به آنان دادند، همچنین درباره ورود زنان به سیما و ورزشگاه هم ممنوعیت‌هایی وجود داشت که با اصلاحات اخیر برطرف شده است؛ بنابراین برای مسائلی از این دست باید به عرف و شرایط جامعه توجه داشت و باید دید جامعه چه عرفی را می‌پذیرد و خواسته‌اش چیست.»

دین حجاب را اجبار نکرده است

محمد مقدم، عضو مجمع روحانیون مبارز نیز درباره مسئله حجاب اظهار کرد: «اصل مسئله پوشش و حجاب در فرهنگ دینی ما یک تکلیف اسلامی و شخصی است؛ در واقع انجام این مسئله به فرد مؤمن و کسی که به ارزش‌های دینی و اسلامی باور دارد واگذار شده است؛ بنابراین اینکه ما حجاب را امری اجباری و خارج از اراده و ایمان افراد قرار دهیم خیلی قابل پذیرش نیست».

او یادآور شد: «حتی در ابتدای انقلاب هم شخصیتی مثل شهید مطهری تلاشش بر این بود که هیچگاه نظام دینی و اسلامی این مسئله را به عنوان امر اجباری قرار ندهد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود:«دین هیچگاه فردی را نسبت به حجاب و پوشش مجبور نمی‌کند.»

او با بیان اینکه سخت‌گیری در مسئله حجاب در کشور نتیجه عکس داشته است گفت: «اگر در جامعه‌ای اعمال مذهبی و دینی توأم با آگاهی و  شناخت نباشد و صرفاً ما بخواهیم با دستور به افراد دیکته کنیم و نگاه ایدئولوژیک داشته باشیم طبیعی است که نتیجه عکس دهد؛ بنابراین باید بین فرهنگ سازی و ایدئولوژیک رفتار کردن تفاوت عمده‌ای قائل شویم.»

مردم را نمی‌توانیم به زور به بهشت ببریم

سیدمحمد رضوی یزدی، کارشناس دینی و نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اینکه «رضاشاه نتوانست به‌زور چادر از سر زنان ایران بردارد» گفت: جمهوری اسلامی هم نمی‌تواند به‌زور چادر بر سر زنان کند.» 

رضوی یزدی اظهار کرد: «آنچه با هنجارهای جامعه در تضاد جدی قرار دارد ولنگاری و بی‌حیایی برخی زنان در جامعه است. امروز اثر منفی یک زن با روسری اما با آرایش غلیظ و لباس نامناسب بسیار بیشتر است از خانمی است که با لباس منظم و پوشیده ولی بدون روسری ظاهر می‌شود.»

این عضو مجمع روحانیون مبارز یادآور شد: «در رژیم گذشته که حجاب آزاد بود بی‌حجابان ده درصد جامعه را تشکیل می‌دادند اما در حال حاضر با این همه تبلیغ به دلیل اجبار نسبت به زنان بدحجابی خیلی بیشتر شده است. من قبل از انقلاب خانواده‌هایی می‌شناختم که چادر نداشتند ولی برای نماز با پوشش کامل چادر بر سجاده به نماز می‌ایستادند ولی امروز چه بسیار زنانی که به‌اجبار چادر سر می‌کنند ولی نماز نمی‌خوانند.»

رضوی یزدی تأکید کرد: «ما نمی‌توانیم مردم را به‌زور به بهشت ببریم. همانطور که خواندن نماز بازور و اجبار نمی‌شود استفاده از چادر هم  با زور و اجبار ممکن نیست. حکومت باید با تعداد معدودی که قصدشان گسترش فساد در جامعه است برخورد کند.»

او با تأکید بر اینکه «فقهای شیعه فتوا به وجوب حجاب داده‌اند ولی حکمی در مورد برخورد با کسانی که آن را رعایت نمی‌کنند صادر نکردند» خاطرنشان کرد: «در جمهوری اسلامی رعایت حجاب جز نظامات حکومتی است که زنان موظف به رعایت آن هستند؛ حتی زنان اقلیت‌های مذهبی که فتوا به وجوب حجاب آنها داده نشده است. بدیهی است نابسامانی‌های اقتصادی موجب بروز طغیان‌هایی می‌شود که گاهی به صورت مخالفت با حجاب بروز می‌کند. در هر حال اسلام دین زور و چماق و تحکم نیست.»

اعتماد آنلاین 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
آقایون دستتون درد نکنه . ما .........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
هشدار را معمولاً اول می دهند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین