کد خبر: ۵۰۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۵ - ۲۲:۱۴

در جلسه شورای‌حکام چه گذشت؟

آفتاب‌‌نیوز : سه كشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که پس از ساعتها بحث و رایزنی سرانجام در مورد متن بیانیه‌ای در مورد ایران به توافق رسیده بودند در این نشست از ایران خواستند که راه حل مذاكره‌ را برگزیند و از تقابل و رویارویی که می‌تواند منجر به اعمال تحریم های سازمان ملل شود اجتناب کند.
بررسی موضوع فعالیت های هسته‌ای ایران که قرار بود ظهر چهارشنبه در دستور کار نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد، به دلیل طولانی شدن مباحث مربوط به ایمنی درآژانس با چند ساعت تاخیر حدود ساعت 5 عصر به وقت وین (6:30 به وقت تهران) آغاز شد.

آمریکا: راه دیپلماسی هنوز باز است
به گزارش خبرگزاری فرانسه گریگوری شولت نماینده آمریكا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حكام آژانس، از ایران خواست که مسیر درست را انتخاب كند و از پیامدهای اقدامات سازمان ملل بپرهیزد. 
در بیانیه آمریكا که توسط شولت قرائت شد تاکید شده است که مسیر دیپلماتیك برای حل مساله اتمی ایران هنوز به روی این كشور باز است اما اگر ایران به غنی سازی اورانیم ادامه دهد کار دشوارتر می شود.
او با اشاره به خودداری ایران از تعلیق برنامه غنی سازی اورانیم افزود:ایران می‌داند كه چه كار باید انجام دهد.
وی مدعی شد ادامه غنی سازی اورانیم و عدم همکاری با آژانس هیچ نتیجه‌ای یرای ایران ندارد و موجب انزوای جهانی این کشور می شود.
دراین بیانیه همچنین بر اتحاد جهان برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید شده است. 

بیانیه محتاطانه اروپا
سه كشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای در نشست شورای حكام آژانس از ایران خواستند راه حل مذاكره‌ را برگزیند و مذاکره را به آنچه تقابل خواندند، ترجیح دهد زیرا آن امر می‌تواند منجر به تحریم‌های سازمان ملل شود. 
به گزارش آسوشیتدپرس اروپاییها در بیانیه‌ای كه با زبانی نرم تهیه شده بود تا دور بعدی مذاكرات ایران و اتحادیه اروپا در روز پنج‌شنبه را به خطر نیندازد، اعلام كردند اگر تهران به غنی ‌سازی اورانیوم ادامه دهد، احتمال تحریم علیه آن وجود دارد. 
دیپلماتهای نزدیك به نشست شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه خواستند نامشان فاش نشود، گفتند انگلیس و فرانسه خواستار موضعی تند‌تر بودند اما آلمان از زبان نرم‌تری در این بیانیه حمایت می‌كرده است. 
توافق درباره این متن پس از برگزاری نشستی پشت درهای بسته حاصل شد. اروپایی‌ها تاكید كردند اگر ایران به درخواست شورای امنیت درباره تعلیق غنی‌ سازی عمل كند، ما نیزاقدام در شورای امنیت علیه این كشور را به حال تعلیق در می‌آوریم. 
این كشورها با اشاره به نشست روز پنج‌شنبه میان خاویر سولانا، هماهنگ‌كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی، مسئول پرونده و مذاكره‌ كننده ارشد هسته‌ای ایران اعلام كردند دور قبلی مذاكرات به روشن شدن برخی سوءتفاهم ها كمك كرد. 
در ادامه این بیانیه آمده است: ما از تلاشهایی که با هدف متقاعد كردن ایران برای عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش و برای یافتن راه حلی دیپلماتیك است، حمایت می‌كنیم.

چین و روسیه خواستار ادامه مذاكرات 
به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، تانگ گواكیانگ، نماینده چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حكام گفت: مساله هسته‌ای ایران باید به صورت صلح‌آمیز و از طریق مذاكرات دیپلماتیك حل و فصل شود.
وی در بیانیه خود اعلام كرد: ما به تلاش مشترك خود برای پایان دادن به این مساله و جلوگیری از انتخاب ساده‌ترین گزینه كه همان توقف این تلاش‌ها است، ادامه خواهیم داد. 
در این بیانیه آمده است: اگر به مساله هسته‌ای ایران به صورتی مناسب رسیدگی شود، این امر به ادامه صلح و ثبات در خاورمیانه كمك كرده و تضمین خواهد كرد كه كشورها از حق مسلم برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای با تعهد كامل به اجرای تمامی الزامات پیمان منع گسترش (ان پی تی) برخوردار هستند. 
گریگوری بردنیکف، نماینده دائم روسیه در آژانس هم اعلام کرد کشورش بر این باور است که امکان آغاز مذاکرات با هدف یافتن راه حلی دیپلماتیک و پایدار برای موضوع هسته ای ایران، همچنان وجود دارد.

سلطانیه :اعتبار آژانس خدشه دار شده است 
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست روز چهارشنبه شورای حكام، ارسال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل را نتیجه تحریكات سیاسی دانست و تاكید كرد اعتبار و موقعیت آژانس به عنوان تنها نهاد بین المللی دارای صلاحیت حقوقی و تكنیكی برای بازرسی در امور هسته ای، با درگیر كردن شورای امنیت خدشه دار شده است.
علی اصغر سلطانیه در این نشست همچنین گفت فرستادن موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت آن هم صرفا به دلیل از سرگیری فعالیتهای تحقیق و توسعه كه داوطلبانه تعلیق شده بود و همچنان هم تحت نظارت كامل پادمان و آژانس است، هیچ مبنای حقوقی و فنی نداشت و دلیل آن، نه امر راستی آزمایی، بلكه برخی تحریكات سیاسی بود كه بطور جدی اعتبار حرفه ای آژانس را نادیده گرفت.

بیانیه اتحادیه اروپا
پیش تر قرار بود گروه 1+5 در این نشست بیانیه ای جداگانه ارائه کند اما در پی بالاگرفتن اختلاف نظر میان اعضای این گروه و مخالفت های جدی با تند روی آمریکا، این اقدام میسر نشد.
خبرگزاری فرانسه خبرداده بود فنلاند، به نمایندگی از25 کشور اتحادیه‌ اروپا قصد دارد، از ایران بخواهد غنی ‌سازی را نه به عنوان معیاری اعتماد ساز بلکه به عنوان یک الزام بین ‌المللی تعلیق کند.
آیهان اورنسل، دبیرمطبوعاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلم کرده است شرکت کنندگان در این جلسه تنها نگرش خود به این مشکل را بیان خواهند کرد و پس از آن تمام اظهارات به عنوان یک سند کلی به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهد شد.
اورنسل گفت: با در نظر گرفتن اهمیت مساله و تعداد زیاد داوطلبان برای سخنرانی، به احتمال زیاد روز پنجشنبه نیز به آن پرداخته خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین