کد خبر: ۵۲۷۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

نگرانی از وجود سلاحی سری به دنبال حملات ناشناخته به آمریکایی‌ها در چین

دو سال پس از بروز عارضه‌های ناشناخته برای دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌هایشان در کوبا، حالا زنگ خطر سلامت برای دیپلمات‌های این کشور در چین در حالی به صدا درآمده که یک بیماری ناشناخته در میان برخی از آنها شیوع یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارمندانی که پس از شنیدن صداهای عجیب و غریب توسط پزشکان در کنسولگری آمریکا در شهر گوآنگژو مورد آزمایش قرار گرفتند نگرانی آمریکا را بابت شایعات مربوط به استفاده از یک سلاح مرموز صوتی احیا کرده‌اند.

همچنین تعدادی از کارمندان سفارت آمریکا به کشورشان بازگشته و دست‌کم یک مورد با ترومای مغزی شناسایی شده است.

این پرونده‌های جدید ظاهرا ادامه همان پرونده عارضه‌های ناشناخته و مرموز میان دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌هایشان در کوبا است که مربوط به سال 2016 می‌شود و طی آن 24 تن از دیپلمات‌های آمریکایی به دلیل شنیدن صداهای مرموز و بیماری‌های مربوط به آن از جمله سرگیجه، تهوع و اختلال در شنوایی این کشور آمریکای لاتین را ترک کردند.

البته این مساله باعث مخدوش شدن روابط دیپلماتیک بین کوبا و آمریکا شد اگرچه دولت واشنگتن به صورت رسمی دولت هاوانا را به دست داشتن در این حملات صوتی علیه کارمندان دیپلماتیک آمریکایی متهم نکرد.

همچنین این نگرانی وجود دارد که پرونده جدید حملات علیه کارمندان دیپلماتیک آمریکا در چین باعث مخدوش شدن روابط دو کشور شود.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مقام‌های آمریکایی درباره اینکه آیا چین یا روسیه ممکن است به صورت جداگانه یا با همکاری یکدیگر دیپلمات‌های آمریکایی را هدف قرار داده باشند، سوالاتی را مطرح کرده‌اند.

بانی گلاسر، کارشناس امور چین در مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک در واشنگتن در این باره گفت: تا زمانی که علت اصلی این عارضه‌ها برای کارمندان سفارت آمریکا در چین مشخص نشود اتهامات در این زمینه در مراحل اولیه قرار دارد. فکر نمی‌کنم که آمریکا این مساله را یک حمله بداند.

همچنین تضاد واضحی در رویارویی آمریکا درباره پرونده کوبا و چین وجود دارد چراکه وزارت خارجه آمریکا در آن زمان هاوانا را به ناکامی در حفاظت از دیپلمات‌های آمریکایی متهم کرد و در پی آن 15 دیپلمات کوبایی را اخراج کرد.

علت اصلی این مساله هم آن است که پکن قوی‌تر از هاواناست و آمریکا نمی‌تواند به همان روشی که با کوبا رفتار کرد با چین رفتار کند.

از طرفی مذاکرات پیش‌رو میان رهبران کره شمالی و آمریکا و میزان تاثیر گذاری نقش و همکاری پکن در این نشست دولت آمریکا را از تقابلی واضح با چین برحذر می‌دارد.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه نانجینگ درباره ادعای حمله مرموز به کارمندان سفارت آمریکا در چین در این باره گفت: چرا دولت چین باید چنین کاری کرده باشد؟ آیا خروج دیپلمات‌ها از چین خوشایند است؟ فکر نمی‌کنم که دلیلی پشت آن وجود داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاسی آمریکا در دانشگاه فودان هم گفت: دولت چین با انجام چنین کاری و با چنین روشی نارضایتی خود را از آمریکا ابراز نمی‌کند. فکر می‌کنم که تمام این فرضیه‌ها بیهوده است.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین