کد خبر: ۵۲۹۶۸۷
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸

پاسخ بنیاد مستضعفان به ابهامات ساخت پلاسکو

محمد سعیدی کیا گفت: ما بر آن هستیم تمام اقدامات را با رعایت ضوابط و با هماهنگی همه نهادهای مسئول انجام دهیم و خوشبختانه با جمع بندی استاندار محترم تمام اختلافات گذشته برطرف شده است اما با این حال بنیاد آمادگی دارد با هر دستگاه مسئولی برای خاتمه دادن به این موضوع جلسات مشترک و هماهنگی داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان درباره روند اتفاق افتاده در ماجرای پلاسکو گفت: در سی ام دی ماه 95 حادثه ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد از همان روز با کمک همکاران کمیته ای برای این حادثه تشکیل شد و به رایزنی با مسئولین مربوطه برای چگونگی بازسازی این ساختمان پرداختیم . همان طور که در جریان هستید دراین ساختمان حدود 600 نفر مالک سرقفلی وجود داشت و بنیاد هیچ مالکیتی از نظر سرقفلی در آنجا ندارد و صرفا مالک اصلی ساختمان و زمین است.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به زمان وقوع حادثه ادامه داد: من در روز سوم این حادثه در محل ساختمان پلاسکو به وزیر محترم کشور عرض کردم ظرف دو سال این ساختمان را می سازیم اما کاملا مشخص است که ساخت این ساختمان باید با کسب مجوز باشد. بنابراین از همان ابتدا به دنبال اخذ مجوزهای لازم بودیم و این موضوع با تغییر شهردار وقت همزمان شد و این تغییر در روند کار فاصله و تاخیر ایجاد کرد. با آمدن شهردار جدید جناب آقای نجفی با ایشان نیز مذاکراتی داشتیم و همین طور با دادگستری و مراجع ذیربط قضایی رایزنی کردیم و بالاخره رایزنی ها منجر به این شد که با حضور معاون شهرسازی شهرداری دکتر حجت جلسه ای تشکیل و صورت جلسه ای درخصوص اقدامات اجرایی تنظیم شد.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه افزود: بنیاد مستضعفان مالک زمینی موسوم به پارکینگ اکبر است که معارض هم داشت و آن را آزاد کرد. بنیاد اعتقاد داشت ساختمان 15 طبقه ، ساختمان 5 طبقه (که سرپاست اما از نظر ما قابلیت استفاده ندارد) و زمین پارکینگ اکبر تجمیع شود و در مجموع یک مجموع فاخر که گنجایش 600 واحد را داشته باشد؛احداث گردد. صورت جلسه مذکور به امضای آقای دکتر نجفی ، آقای دکتر حجت ، بنده و آقای شهریاری معاون دادستان تهران که مسئول این ماجراست رسید. در آن صورت جلسه بر تخریب ساختمان 5 طبقه و تجمیع این سه قطعه زمین تاکید شد.

سعیدی کیا در ادامه افزود: بعد از این صورتجلسه با مخالفت صاحبان سرقفلی ساختمان 5 طبقه ضلع شمالی مواجه شدیم. این ماجرا ادامه پیدا کرد و در جلسه ای که با جناب دکتر شریعتمداری به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور در دولت یازدهم داشتیم تمهیداتی از طرف دولت برای کمک به افراد صدمه دیده طرح شد و بالاخره قرار شد یک ساختمان به عنوان جایگزین در نظر گرفته شود و مجتمع نور برای این موضوع انتخاب شد.

محمد سعیدی کیا با اشاره به نامه نگاری های خود به مقامات برای تشکیل جلسه ای مشترک برای حل و فصل موضوع پلاسکو گفت: با تشکیل دولت دوازدهم موضوع به جناب آقای مهندس مقیمی استاندار تهران واگذار شد. جناب مقیمی در دو یا سه جلسه همه ذینفعان را دعوت کردند . در جلسه سوم قرارشد که ساختمان 15 طبقه سر جای خودش با 5 طبقه منفی ساخته شود ولی صاحبان سرقفلی ان تمایل داشتند با مقاوم سازی از ساختمان استفاده کنند و سرانجام جمع بندی شد که این ساختمان توسط خود صاحبان سرقفلی مقاوم سازی و مورد استفاده قرار گیرد. صورتجلسه این موضوع به امضای میراث فرهنگی، شهردار محترم منطقه ، استاندار محترم ، بنیاد مستضعفان و صاحبان سرقفلی پلاسکو رسید و جناب مقیمی اینطور بیان کردند که عید فطر امسال را مبنا قرار دادیم و قرار شد تا عید فطر دو سال آینده این ساختمان ساخته شود و بنیاد این را پذیرفت که برج 15 طبقه را با استانداردهای روز بسازد بنابراین در روز عید فطر کلنگ زنی این ساختمان با حضور نمایندگان بنیاد مستضعفان و صاحبان سرقفلی انجام شد.

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه صورت جلسه مذکور به معنای کسب پروانه نیست افزود: کلنگ زنی ساختمان پلاسکو با مجوزهایی که در آن صورت جلسه امضا شد شروع شد. البته این به معنای کسب پروانه ساخت نیست و بنیاد بر این مسئله واقف است اما چون گودبرداری سه یا چهار ماه طول می کشد و به دلیل گودبرداری در مرکز شهر کار باید شبانه انجام شود لذا قرار شد با حضور دکتر قادری استاد دانشگاه و یکی از مهندسان برجسته کشور کار طرح، اجرا و نقشه محافظت از دیواره های گودبرداری همزمان انجام شود.

سعیدی کیا در ادامه افزود بنیاد درخواست پروانه را داده است و پروانه ابتدا برای گوبرداری به صورت طرح و اجرا و در ادامه پروانه برای کل ساختمان طبق ضوابط و مقررات صادر خواهد شد.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه با تاکید بر اینکه کل هزینه های ساخت برج 15 طبقه توسط بنیاد مستضعفان تامین می شود ادامه داد: طبق صورتجلسه 5 طبقه منفی برای جبران خسارت بنیاد مستضعفان احداث می‌شود و به صورت تجاری شهرداری پروانه صادر خواهد کرد اما اصل هدف بنیاد ساخت این پروژه ملی در جهت حل مشکل کسبه ساختمان پلاسکو است. رئیس بنیاد مستضعفان همچنین تاکید کرد در جهت تکریم شهدای آتش نشان نمادی برای جانفشانی این شهدا در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین،محمد سعیدی کیا در پایان افزود: ما بر آن هستیم تمام اقدامات را با رعایت ضوابط و با هماهنگی همه نهادهای مسئول انجام دهیم و خوشبختانه با جمع بندی استاندار محترم تمام اختلافات گذشته برطرف شده است اما با این حال بنیاد آمادگی دارد با هر دستگاه مسئولی برای خاتمه دادن به این موضوع جلسات مشترک و هماهنگی داشته باشد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین