کد خبر: ۵۲۹۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴

چرا هوای لواسان مانند ۱۰سال پیش نیست؟/ غول زمین‌خواری و ساخت‌وساز در خوش آب‌وهواترین منطقه تهران

نام لواسان برای ایرانی‌ها نامی آشناست. منطقه‌ای در ۱۱ کیلومتری شمال شرق تهران که شهرت جهانی دارد و به عنوان خوش آب‌و‌هواترین منطقه در محدوده استان تهران شناخته شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
این درۀ بکر و زیبا که در دامنه‌های کوه‌های البرز قر ار دارد چشم‌اندازی زیبا از رودخانه جاجرود به ما نشان می‌دهد، لواسان منطقه‌ای است که به باغ‌های زیبا و پرمحصول و طبیعیت خوش‌منظره که زیست‌گاه حیوانات و گیاهان دارویی است و مناظر زیبا معروف است.

اما متأسفانه در سال‌های اخیر این منطقۀ زیبا با مشکلات مواجه شده است که باعث ایجاد تغییرات در اکوسیستم این منطقه شده که مهم‌ترین عامل آن پدیدۀ زشت زمین‌خواری، تپه‌خواری، و موج عظیم ساخت و سازهای بی‌رویه و خلاف قانون است.

جای تعجب ندارد زمانی که یک شهروند لواسان می‌گوید هوایی که استشمام می‌کند با هوای ده سال پیش این منطقه قابل مقایسه نیست. در حقیقت افزایش دو پدیدۀ زمین‌خواری و تصرفات عدوانی منابع طبیعی و پروژه‌های متعدد و عظیم و غیرمنطقی ساخت و سازی ویلاهای و آپارتمان‌ها و مراکز تجاری در طبیعت بکر لواسان چالش این روزهای این منطقه است، تا جایی که حتی تپۀ باستانی و تاریخی به قدمت ۳۰۰۰ سال هم از تعرض مذکور معصون نمانده است و بدتر از آن اینکه مسئولان محلی و استانی و کشوری چشم خود را به روی این پدیدۀ زشت بسته‌اند و کمتر عکس العمل قاطع با این پدیده دیده می‌شود و می‌رود که ساخت و سازها و پروژه‌های عظیم مسکونی و تجاری در لواسان و تصرفات غیرقانونی منابع طبیعی وضعیتی غیرقابل قبول برای ساکنان و منابع طبیعی و زیست‌گاه حیوانات این منطقه ایجاد کند.

یکی از کسانی که با این پدیده بشدت مخالفت می‌کند و در مواقع مختلف نسبت به تبعات این مسائل به مسئولان و مردم تذکر می‌دهد، حجت‌الاسلام لواسانی امام جمعه لواسانات است، به نظر وی جدی‌ترین چالش این روزهای منطقه دو پدیدۀ زمین‌خواری و ساخت‌وسازهای خلاف قانون و غیرمنطقی لواسان است.

لواسانی در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان و مدیران لواسان با بیان روایتی از امام صادق علیه السلام گفت: «برخی چون گرگ به جان مردم و طبیع و منابع طبیعی لواسان افتاده‌اند و مسئولان هم نسبت به این حمله با بی‌توجه‌ای کامل فقط تماشاگر هستند.»

وی افزود: «مسئولان و مدیران تصمیم‌گیرنده لواسان بیش از هر زمانی باید اراده خود را برای مبارزه با ساخت و سازهای بی‌رویه و زمین‌خواری به کار بگیرند تا بافت طبیعی لواسان بیش از پیش آسیب نبیند و همۀ مزیت‌های لواسان به‌کلی نابود نشود. و این امری جدی است و نباید نسبت به آن تغافل کرد. بلکه باید مراقبت‌های جدی شود که برخی با رشوه و امثال آن ضربه به آیندۀ این منطقه نزدند.»

امام جمعه لواسانات ادامه داد: «وظیفه همۀ ما نهی از منکر است و الان ما در لواسان با منکر تپه‌خواری و زمین‌خواری و ساخت‌وسازهای بی‌رویه مسکونی و تجاری مواجه هستیم. بنده باید بگویم و می‌گویم و خسته هم نمی‌شوم، اما وظیفۀ مسئولان برخورد قاطع و قانونی با متخلفان و متجاوزان به حقوق مردم و طبیعت است. یکی از مسئولان بلندپایه ضمن ابراز ناراحتی از مطالب گفته شده، قول داد که حتماٌ گروهی را برای پیگیری مسائل لواسان و کمک به مبارزه با زمین‌خواری و ساخت‌وسازهای خلاف قانون به منطقه ارسال کند.»

به‌نظر می‌رسد مبارزه با قانون‌شکنان در لواسان وارد فاز جدیدتری شده است و این امری ضروری است، چرا که به گفته کارشناسان محیط زیست اگر همین روند ادامه پیدا کند، لواسان مهم‌ترین مزیت خود را دست می‌دهد و نه تنها از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و جغرافیای و طبیعی ضربه خواهد خورد، بلکه حتی از لحاظ اقتصادی نیز منطقه با آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد. ما باید بدانیم که در هیچ جای جهان با مناطقی چون لواسان برخوردهای این‌چنینی انجام نمی‌شود و اجازۀ فساد و تصرف منابع طبیعی و ساخت‌وسازهای غیرمنطقی و خلاف قانون داده نمی‌شود.
خبرانلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین