کد خبر: ۵۳۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - ۲۲:۳۳

اروپا برای دموکرات‌ها دعا می‌کند!

آفتاب‌‌نیوز :

دان بیلفسکی تحلیگر HeraldTribune در این باره می‌نویسد: «به عقیده بسیاری از اروپایی‌ها انتخابات میاندوره‌ای کنگره به مثابه یک رفراندوم عمومی درباره سیاست دولت بوش در عراق خواهد بود. این انتخابات بویژه درآن دسته از کشورهای اروپایی که دولتهایشان به دلایل عمدتا اقتصادی از حمله آمریکا به عراق حمایت کردند بسیارهیجان‌انگیز شده است».

بنا به تحلیل هرالدتریبیون یکی از بزرگترین بازندگان بزرگ پیروزی احتمالی دموکراتها در این انتخابات نخست‌وزیر تونی بلر خواهد بود. او هفته گذشته بسیار خوش شانس بود که با یک اکثریت پارلمانی بسیار ضعیف نتوانست از تصویب طرحی که خواستار انجام تحقیقات فوری درباره حضور بریتانیا در جنگ عراق بود جلوگیری کند. برخی در بریتانیا معتقدند که روابط بلر با بوش از یکسان بودن نگرش ایدئولوژیک‌شان به جنگ علیه تروریسم و حضور در عراق فراتر رفته و جنبه‌شخصی نیز پیدا کرده‌است. در چنین شرایطی اگر دموکراتها بتوانند جمهوریخواهان را از کنگره جارو کنند موقعیت وی در داخل بریتانیا دوباره شکننده خواهد شد.

در دانمارک کشوری که پانصد سرباز در عراق دارد ادامه حضور در عراق موضوع اصلی انتقادهای تند هر دو جناح لیبرال و محافظه‌کار تبدیل شده‌است. با اینکه ماموریت سربازان دانمارکی حاضر در عراق کاملا «غیر رزمی» است ولی این باعث نشده تا مخالفان ضدآمریکایی جنگ تهاجمی‌تر از همیشه خواستار عقب‌نشینی فوری از عراق نباشند. آخرین نظرسنجی عمومی در این کشور نیز نشان می‌دهد 61 درصد مردم آن کشور خواستار خروج فوری سربازان دانمارکی از عراق هستند.

یاکوب نیلسن یک تحلیلگر دانمارکی مسائل خاورمیانه در این زمینه معتقد است اروپایی ها از سیاست بوش در جنگ عراق خسته و افسره شده‌اند و پیروزی دموکراتها به هر‌حال از ادامه وضعیت فعلی بهتر است: «ممکن‌ است آنها هیچ عصای معجزه‌گری در عراق رو نکنند ولی پیروزی آنها می‌تواند به تمام سیاستمداران و احزاب دو سوی آتلانتیک که از ابتدا با این جنگ ویرانگر مخالف بوده‌اند این شانس را بدهد که راه‌حلهای واقعی که کشتار جنون‌آمیز در عراق امروز پایان دهد را به بحث بگذارند».
 آندرز راسموسن نخست‌وزیر دانمارک که یکی دیگر از دوستان اروپایی بوش به حساب می‌آید هفته گذشته برای نخستین بار حاضر شد به این نکته اشاره کند که اوضاع عراق در حال بدتر شدن است و «باید استراتژی جدیدی برای حل مسائل آن طراحی شود».

بسیار بعید است که دموکراتها حتی اگر با یک پیروزی شگفت انگیز کنترل هردو مجلس را از جمهوریخواهان پس بگیرند بتوانند یک تغییر ناگهانی و فوری در سیاست واشنگتن در عراق بوجود آورند. با اینحال در آلمان ، ایتالیا و فرانسه یعنی کشورهایی که گفتگو بر سر جنگ عراق بطور کامل از مجادلات احزاب سیاسی کشور کنار رفته نیز خوشبینی زیادی به پیامد پیروزی دموکراتها درانتخابات میاندوره‌ای وجود دارد. 

«نیکولاس دولا گراندویل» سخنگوی نمایندگی فرانسه در اتحادیه اروپا در این‌باره می‌گوید:«پیروزی دموکراتها همه را در اروپا خوشحال می‌کند. این پیروزی کمک می‌کند تا فاصله بین دیدگاههای رفتاری ما و واشنگتن بر سر مسائلی چون گوانتانامو و یا زندانهای مخفی سیا در اروپا کمتر شود. این فاصله باید از بین برود چون فاصله فقط دشمنان ارزشهای مشترک دنیای غرب هستند که از آن سود می‌برند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین