کد خبر: ۵۳۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - ۲۰:۳۶

کولایی: روسیه قابل اتکا نیست

آفتاب‌‌نیوز : وی افزود: روسیه از سال های 1375 اهداف دیگری را در روابط با کشورهای خاورمیانه و کشورهای آسیایی دنبال کرد و این امر باعث شد که ایران جایگاه پر اهمیت‌تری را در منطقه کسب کند. این کشور همچنین خوشبینی‌هایی را که در دوران پایانی اتحاد شوروی درباره آمریکا وجود داشت کنار گذاشت و روابط خود را با همسایگان و دیگر کشورهای آسیا خاورمیانه به ویژه ایران گسترش داد. 

کولایی افزود: در همکاری‌های هسته ای ایران با روسیه،‌روس ها همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده‌اند و در این خصوص برای مخالفت خود با برنامه های آمریکا در ایران به بازرسی های آژانس انرژی اتمی استناد نموده‌اند. آنها می‌کوشند غرب را متقاعد کنند که برنامه های هسته‌ای ایران برای مقاصد نظامی نیست و در این زمینه جهان نباید نگران باشد. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر در روسیه مخالفان جدی «اتمی شدن ایران و دسترسی کشورمان به سلاح‌های هسته‌ای» به شدت فعال هستند و روسیه همواره در چارچوب اهداف صلح آمیز حاضر به دفاع از برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه در خصوص مراودات اخیر ایران و روسیه و منافعی که این کشور از رابطه با ایران می‌برد به ویژه در زمینه‌های اقتصادی تاکید کرد: منافعی که روسیه از روابط با ایران می‌برد بیش از آنکه به منافع اقتصادی محدود باشد منافع کلان سیاسی را نیز شامل می‌شود. شاید یک دهه پیش عقد قرارداد اتمام نیروگاه بوشهر برای روس‌ها بیشتر منافع اقتصادی به بار می‌آورد اما امروزه این روابط بیشتر جنبه سیاسی دارد. 

کولایی در این باره توضیح داد: چین و روسیه مسایل و مشکلاتی با اروپا و آمریکا دارند که در پرتو طرح مسایل مربوط به ایران این مباحث را به طور جدی دنبال می‌کنند. جریان مذاکره ایران با غرب فرصتی است برای این دو کشور تا مباحث گذشته و حال خود را با کشورهای غربی دنبال کنند و منافع خود را از خلال این مذاکرات پیگیری نمایند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که «آیا روس‌ها در شرایط اوج تنش میان ایران و آمریکا از موضع ایران حمایت می‌کنند یا خیر» اظهار داشت: تصور اینکه روسیه متعهد به منافع ماست تصور درست و مبتنی بر واقعیتی نیست. در شرایط تشدید رویارویی به هیچ وجه نمی‌توان روی حمایت روسیه و چین حساب کرد و این تصور علاوه بر آنکه با مولفه‌های واقعی تطابق ندارد با تجربه‌های تاریخی نیز تضاد دارد. باید دانست که در شرایط تنش و رویارویی شدید ایران و آمریکا تنها نقطه قابل اتکا ظرفیت‌های داخلی است. 

کولایی در پایان با اشاره به اینکه روسیه در ماجرای رژیم حقوقی دریای خزر نشان داد که تا کجا حاضر به حمایت از موضع ایران است و این حمایت تا چه اندازه می تواند ادامه بیابد گفت: این تجربه‌ای است برای ما تا بدانیم که آنها تا زمانی با ما هستند که منافع شان مخدوش نشود.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین