کد خبر: ۵۳۶۲۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵

نرخ بیکاری بهار: 12.1 درصد

با افزایش 756 هزار نفر تعداد افراد شاغلمان نسبت به بهار سال گذشته افزایش یافته است. 45 هزار نفر نسبت به بهار سال گذشته کاهش بیکاری داشتیم.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری در بهار سال 1397، 12.1 درصد است و نسبت به سال گذشته در همین سه ماه بهار نرخ بیکاری بهبود داشته است.

علی ربیعی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در ارتباط با نحوه‌ی ارائه آمار نرخ بیکاری، اظهار کرد: نرخ بیکاری ماهانه اندازه گرفته نمی‌شود؛ بلکه سه ماه یکبار اندازه‌گیری می‌شود. نرخ بیکاری فصل بهار نسبت به فصل گذشته بهبود داشته است.

وی ادامه داد:گفته شده، قرار است در مورد حقوق و دستمزد تجدیدنظر کنیم، اما چنین چیزی وجود ندارد، اما افزایش قدرت خرید به روش‌های دیگر و همچنین کمک به بهبود و تثبیت قیمت‌ها برای خانواده‌ها را در نظر داریم، تصمیماتی برای آن گرفته شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همین راستا گفت: همین‌ که کالاهای اصلی را با ارز 4200 تومان تثبیت کنیم یک سیاست برای تثبیت قیمت کالاهای اصلی برای خانواده‌ها بوده است. برای بازنشستگان وام‌های کم‌بهره در نظر گرفته شده که به مقدار حقوقی که می‌گیرند باز می‌گردد. چند وقت دیگر از این طرح رونمایی خواهم کرد.

ربیعی با ارائه‌ی آماری خاطر نشان کرد که نرخ بیکاری در بهار سال1397 نسبت به سال 1396 بهبود یافته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپس گفت: با افزایش 756 هزار نفر تعداد افراد شاغلمان نسبت به بهار سال گذشته افزایش یافته است. 45 هزار نفر نسبت به بهار سال گذشته کاهش بیکاری داشتیم.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری جوانان 15 تا 20 سال پارسال 28.3 درصد بوده نرخ بیکاری کل کشور در سال1397 با کاهش نیم درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل‌اش به 12.1 درصد رسیده است؛ پس نرخ بیکاری در بهار سال 1397، 12.1 درصد است.

ربیعی گفت: استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان هنوز بیشترین نرخ بیکاری را دارند که به خاطر همین موضوع بیشترین برنامه‌های اشتغال مداخله در بازار کار و حق بیمه را برای این استان‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: نرخ تسهیلات اشتغال روستایی به بیش از 4000 میلیارد تومان مصوب شده ،رسیده است. بیش از 7000 میلیارد تومان طرح به بانک‌ها رفته است، از صندوق توسعه ملی درخواست داریم که قسط سوم را به حساب بانک‌ها واریز کند.

وی افزود: آثار اشتغال روستایی تا پایان سال مشخص خواهد شد؛ چرا که 10 الی 20 درصد بانک‌ها اثارش تا پایان سال یا اوایل سال اینده مشخص خواهد شد.

ربیعی در ارتباط با طرح کارورزی نیز گفت: بیش از 200 هزار نفر در طرح کارورزی ما ثبت نام کرده‌اند و در کارگاه‌ها مشغول شده‌اند. هم آموزش در محیط کار و هم کارورزی در حال انجام شدن است. تصور این بود که حدود یک میلیون نفر مشغول به کار می‌شوند که ما چنین تصوری نداشتیم. در مناطق محروم بیشترین جذب کارگاه‌ها را داشته‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: 175 هزار نفر را پیش‌بینی کرده بودیم که بیش از این مقدار برای کارورزی ثبت نام کرده‌اند. ما هم باید سمت عرضه نیروی کار را در نظر بگیریم و هم سمت تقاضا را مدنظر قرار دهیم.

وی گفت: از بین 1000 نفر آمار گرفتیم و متوجه شدیم حدود 70 درصد کارورزان در کارگاه‌ها برای اشتغال باقی می‌مانند؛ چون ما یکسال بعد از این طرح می‌خواهیم مشوق بیمه‌ای را به کارفرما بدهیم، یعنی حق بیمه کارگران را به کارفرمایان ارائه کنیم فکر می‌کنیم که کارورزان در همان کارگاه‌ها می‌مانند.

ربیعی یادآور شد: این طرح در هند، آمریکای جنوبی و چندین کشور دیگر موفق بود و ما امیدواریم که ما هم موفق شویم. موفقیت این طرح فقط به کارورزی‌اش نیست، بلکه با توجه به این‌که به طرح مشوق بیمه‌ای متصل می‌شود این طرح پیش می‌رود. پشت این طرح یک نظریه و ایده قرار دارد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین