کد خبر: ۵۳۶۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵

نسخه‌های جدید امام جمعه تهران برای اقتصاد:بانک مرکزی مستقل ازدولت باشد/اختیارات استانداران بیشتر شود

آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه در رابطه با مسائل اقتصادی کشور و با توجه به وظیفه سنگین دولت و مجلس و همچنین قوه قضاییه چهار پیشنهاد را به دولت می‌دهم، اظهار کرد: اولین پیشنهاد این است که کالاهای اساسی، فقط باید با نرخ ارز ترجیحی 4200 تومانی باشد. که این کالاها شامل دارو، مواد اولیه، مواد غذایی و دامی و سایر موارد احتیاجی می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
اهم اظهارات موحدی کرمانی به شرح زیر است:

*متأسفانه طبق اطلاعات واصله از اواخر فروردین‌ماه تا اواسط خردادماه کالاهای غیرضروری با نرخ ارز ترجیحی وارد کشور شده است و من نمی‌دانم تأسف و نگرانی خود را با چه عبارتی عنوان کنم. بخشی از این کالاها موجب ایجاد فساد و رانت در اقتصاد کشور شده است. از دولت انتظار می‌رود بازار ثانویه ارز را به شکل جدی پیگیری کند. دادن ارز به سفرهای غیرضروری خیانت به کشور است.

* دومین پیشنهاد من این است که با توجه به اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی کشور در شرایط کنونی مربوط به وضعیت نظام بانکی است و این به دلیل ضعف نظارتی از سوی بانک مرکزی صورت گرفته است از دولت تقاضا دارم که به این جمله توجه کند، راهکارهای دولت برای جهت‌دهی به افزایش حجم نقدینگی مردم به سمت بازارهای مولد اقتصادی باید هر چه سریع‌تر مشخص و عملی شود.

* عدم استقلال بانک مرکزی از دولت ریشه برخی از معضلات کنونی کشور است، راه حل این موضوع استقلال بانک مرکزی از قوه مجریه است. همچنین لزوم ترمیم و تغییر تیم اقتصادی کابینه که گفته می‌شود برخی از اعضا سیاست‌های اقتصادی دولت را قبول ندارند، احساس می‌شود. چند صدایی در تصمیمات اقتصادی دولت شایسته نیست که شنیده شود. لازم است از نیروهای جوان، فعال، یک صدا در تیم اقتصادی کشور استفاده شود.

* بازنگری در ساختار مدیریت متمرکز در وضعیت فعلی ضروری است و لازم است برای بهره‌گیری از این موارد به استانداران سراسر کشور برای بهره‌گیری از امکانات منطقه خود تفویض اختیار صورت گیرد. از رئیس جمهور محترم می‌خواهم که به موجب اصول 127 و 128 قانون اساسی برای تحول در استان‌ها برخی از اختیارات خود را به استانداران تفویض نماید.

وی خطاب به دولتمردان عنوان کرد: این بخش از صحبت من در حقیقت یک نصیحت به مسئولان کشور است اما خطیب موظف است خود و دیگران را نصیحت کند. اول اینکه بکوشیم دل را از محبت به مردم و عشق به خدمت جامعه و غم مستمندان پر کنیم و واقعا از رنج مردم غم بخوریم. دوم اینکه برای آرامش مستضعفان جامعه سطح زندگی را پایین بیاوریم و به دریافت معمول و متعارف و بلکه کمتر از بیت‌المال قانع شویم. خداوند بر زعما واجب کرده است زندگی خود را در سطح فقرا پایین بیاورند تا به آن‌ها بگویند مسئولان هم مانند آن‌ها زندگی می‌کنند.

*سومین مورد این است که اجازه ندهید در بین شما مسئولان پاک افرادی خائن پیدا شوند و میلیاردها از بیت‌المال را بدزدند و فرار کنند. با نظارت دقیق جلوی این خطر با بگیرید. البته قوه قضاییه باید اشد مجازات را برای غارتگران بیت‌المال اعمال کند. نکته دیگر اینکه منتظر نباشید مردم به دلیل فشار اقتصادی به خیابان بریزند و خواسته‌های مشروع خود را مطالبه کنند تا آن وقت آن‌ها را عملی کنید. شما دولت تدبیرید. مشکلات مردم را شناسایی کنید و به دفع قبل از رفع رسیدگی کنید. مردم انقلاب را دوست دارند و صبر انقلابی را از امام حسین (ع) آموختند. انقلابی باشید و کار انقلابی کنید.

ایسنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین