کد خبر: ۵۳۶۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴

سازمان ملل: بیش از ۷۰۰۰ کودک سوری از ۲۰۱۳ در درگیری‌ها کشته شده‌اند

به گفته یک مقام بین‌المللی، سازمان ملل متحد تایید کرده است که بیش از ۷۰۰۰ کودک در جریان درگیری‌های سوریه از سال ۲۰۱۳ کشته یا مجروج شدند و با اشاره به گزارش‌های تایید نشده اعلام کرد، میزان تلفات فراتر از ۲۰ هزار تن است.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نقل از خبرگزاری رویترز، ویرجینیا گامبا، نماینده ویژه کودکان در درگیری در جلسه شورای امنیت گفت، سازمان ملل  از زمان آغاز سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۲۰۰ مورد نقض علیه کودکان را تایید کرده است. اینها شامل بیش از ۶۰۰ کودک کشته یا معلول و همچنین بیش از ۱۸۰ کودک به خدمت گرفته شده در جنگ است.

این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد: کودکان همچنان به صورت بی‌پروایی تحت تاثیر درگیری‌های مسلحانه در سوریه قرار می‌گیرند. خشونتی که کودکان سوری با آن مواجه شدند و هنوز هم هستند، و نیز رنجی که آنها و خانواده‌هایشان طی این سال‌های بحرانی بردند، کاملا غیر قابل قبول است.

گامبا در مقایسه با چهار ماهه آخر ۲۰۱۷ گفت، چهار ماهه اول ۲۰۱۸ شاهد ۳۴۸ درصد افزایش در کشتارها و معلول شدن کودکان، ۲۵ درصد افزایش در جذب و استفاده نظامی از کودکان و ۱۰۹ درصد افزایش خشونت‌های جدی علیه کودکان بوده‌اند.

او افزود: حملات خالی از تبعیض و بی‌تناسب از سوی تمامی طرف‌ها که تازه‌ترین تلفات آن ۸۸ تن است، شامل استفاده از تسلیحات ممنوعه تحت قوانین بین‌المللی، حملات هوایی، خمپاره‌ای و راکتی، بمباران‌های خالی از تبعیض و انفجار بمب‌های از راه دور می‌شود و در مناطق غیر نظامی و زیرساخت‌های غیر نظامی صورت گرفته و تلفات بسیاری را در میان کودکان بر جای گذاشته است.

 گامبا مدعی شد: "اکثر کشته‌ها و مجروحان سال ۲۰۱۸ به نیروهای ارتش سوریه نسبت داده می‌شود" و تقصیر تمام کودکان جذب شده یا استفاده نظامیان از کودکان به گردن گروه‌های مسلح است.

گرچه آمارها برای اوایل سال ۲۰۱۸ شامل چند مورد تایید نشده از خشونت جنسی و آدم ربایی است، گامبا گفت: این نقض‌ها از سال ۲۰۱۳ گزارش شده است.

او به عنوان نمونه به سوءاستفاده‌های جنسی و استثمار دختران و پسران، فروش کودکان به عنوان برده جنسی، تجاوز به عنوان ابزار شکنجه و ازدواج اجباری با شبه‌نظامیان داعشی اشاره کرد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان در مناطق درگیر گفت، بازداشت کودکان به صورت فوق‌العاده‌ای رشد داشته است. به گفته او، تنها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۳۰۰ کودک از سوی طرفین در شمال ‌شرق سوریه گرفتار شدند و سازمان ملل تنها قادر به تایید هفت مورد بوده است زیرا این منطقه خارج از دسترس است.

نماینده سازمان ملل متحد گفت، از سال ۲۰۱۴ مکانیزم نظارت و گزارش سازمان ملل با مجوز شورای امنیت بیش از ۳۵۰ مورد از بازداشت‌ها را تایید کرده است.    

گامبا از شورای امنیت خواست تا تمام طرفین دخیل در سوریه را تحت فشار قرار دهد تا آنها فورا اقدامی برای جلوگیری از تلفات کودکان از طریق توقف حملات غیر قابل تبعیض یا بی‌تناسب، تضمین اینکه با کودکان بازداشتی همچون قربانیان رفتار می‌شود و تبعیت از قوانین بین‌المللی انجام دهند.

او گفت، کودکان سوری مدت‌هاست که در داخل یا برای درگیری‌های مسلحانه مورد استفاده و سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد: قرار گرفتن طولانی در معرض جنگ تبعات فوری و بسیار زیان‌بار روی سلامت روانی کودکان دارد. جامعه بین‌المللی باید تامین اعتبار برای تحصیل کودکان در تمامی مقاطع و برنامه‌های سلامت ذهنی و حفاظتی برای کودکان سوری را در اولویت قرار دهد. هیچکس نباید جا بماند، خصوصا آنهایی که مرتکب هیچ گناهی نشدند و مهمترین سال‌های رشد آنها ربوده شده است. زمان آن است که کودکان سوری به آینده خودشان باور داشته باشند و بفهمند که معنای صلح چیست.
ايسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین