کد خبر: ۵۴۳۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

جزییاتی از مراسم عروسی در اقوام ایرانی

وب‌سایت تالار وب اعلام‌کرد: مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری یک جامعه، ازدواج و تشکیل خانواده است؛ در ایران با قدمت چندین هزارساله همراه با فرهنگ‌های گوناگون و آداب‌ و رسوم مختلف، از دیرباز مراسم ازدواج در برخی نقاط ایران با رسومی شاد و آیین‌هایی بسیار هیجان‌انگیز و قابل‌توجه برگزار می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
در ادامه به بررسی کوتاهی از مراسم‌ مختلف عروسی در ایران پرداخته است.

با توجه به چشم و هم‌چشمی‌ها، در برخی از شهرها و استان‌ها، برگزاری مراسم عروسی تا چند صد میلیون تومان برای خانواده داماد هزینه‌ برمی‌دارد تا شبی خاص و خاطره‌انگیز در فضای مجازی و برای فامیل رقم بزنند.

افراد در برخی از فرهنگ‌ها و اقوام ایرانی، جشن‌های عروسی خود را کاملا ساده برگزار می‌کنند که پر از آیین و سمبل‌های زیبا و پرمعنی است. شاید بتوان گفت در روستاهای کوچک از گذشته تا به امروز یک جشن عروسی کل روستا را درگیر خود می‌کند و همه به‌نوعی در آن شرکت کرده و به جشن و پای‌کوبی می‌پردازند.

اصولاً از نگاه جامعه‌شناسی، این‌گونه جشن‌های دسته‌جمعی وکلا مراسم‌های عمومی تأثیر مستقیم و مثبتی بر سلامت جامعه می‌گذارد.

در ادامه به بررسی مراسم و جشن‌های عروسی در اقوام ایرانی می‌پردازیم:

مراسم عروسی در تهران

در تهران مراسم عروسی دیگر مثل قدیم در منزل برگزار نمی‌شود و برگزاری جشن به تالارهای پذیرایی منتقل شده، تالارهای پذیرایی تهران همان سالن‌ها و رستوران‌های زمان قدیم بود که با گذر زمان تبدیل به سالن عروسی شده‌اند. امروزه در تهران برگزاری یک مراسم آبرومندانه در بهترین حالت ۱۰۰ میلیون هزینه بر می‌دارد که می‌توان با ترفندهایی از جمله طرح ازدواج آسان که در وب‌سایت تالار وب هم سالن و تالارهای طرف قرارداد با این طرح عالی، به‌طور کامل مشخص شده‌اند، استفاده کرد تا هزینه برگزاری مراسم خود را به مقدار زیادی کم کنید.

هفت شب جشن عروسی در کردستان

در استان کردستان مراسم عروسی تقریبا یک هفته طول می‌کشد؛ از روز دوشنبه تا روز چهارشنبه، زنان همسایه برای کمک به خانه داماد می‌روند و نان می‌پزند. در این روزها، مراسم پای‌کوبی هم انجام می‌شود. روز چهارشنبه، خانواده داماد یک زن و یک دختر را به‌عنوان «پاوه‌یو» و «جل هرگیر» به خانه عروس می‌فرستند. همراه آن‌ها هم چند نفر را با بز و گوسفند می‌فرستند تا آن‌ها را در خانه عروس سر ببرند.

ازدواج به سبک بلوچ‌ها

اقوام ایرانی در جنوب‌شرقی کشور نیز مراسم ازدواج متفاوتی را برگزار می‌کنند. این مراسم معمولا در هشت مرحله انجام می‌شود تا در نهایت عروس و داماد زندگی مشترک خود را آغاز کنند. «گِندونِن»، «هِبَرجنی» که به نوعی همان بله‌برون است یکی از مراحل ازدواج است و در ادامه «بربند مال» که مراسمی برای تعیین مال عروس و مهریه است از آن به‌عنوان هدیه یاد می‌شود.

‌»جُل‌بندی» یکی از مراحل عروسی است که در آن عروس برای رفتن به مراسم عروسی می‌نشیند و در این مدت کسی به دیدنش نمی‌آید.

»حِنادوزوکی» به‌عنوان حنابندان غیررسمی پیش از شب حنابندان است که با درج نقش حنا همراه است. اما «حِنا راستکی» حنابندان اصلی است.

»سرآپی» یا «سرآب» و «مشاطه» که به آماده کردن عروس و داماد مربوط است و سرانجام «شب یکجایی» که در آن داماد و عروس یکخانه می‌شوند و زندگی مشترک از این نقطه آغاز می‌شود از جمله مراحلی است که عموماً در رابطه با ازدواج بلوچ‌ها ذکر می‌شود.

نواختن ساز و دهل بخش جدایی‌ناپذیر مراسم عروسی است که شادی خاصی را به مراسم عروسی می‌دهد که در برخی موارد تا ۱۴ شبانه‌روز هم طول می‌کشد.

اعلام کرد: این مجموعه مرجع تالارهای پذیرایی ایران و حامی زوج‌های ایرانی است.
تالار وب 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین