کد خبر: ۵۴۴۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳

"کارگران ماه‌ها حقوق نمی‌گیرند، وقتی هم اعتراض می‌کنند، کتک می‌خورند اما رانت‎خواران تشویق می‌شوند"

رئیس موسسه دین و دانش گفت: بر اساس مطالعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اثر شوک دوم تحریم‌های آمریکا حداقل ۱.۱ میلیون فرصت شغلی نابود خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
فرشاد مومنی در هفدهمین کنگره حزب مردم سالاری گفت: بسط امید واقع‌بینانه در بالاترین سطح را به اصلاح رابطه مردم و حکومت مربوط دانست و حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را آیینه یکدیگر و بدی شرایط در هر یک از این حوزه‌ها را نشانگر خوب نبودن رابطه حکومت و مردم خواند.

رئیس موسسه دین و دانش با بیان اینکه مناسبات کشور باید مبتنی بر علم و برنامه باشد و فریب مردم نباید در دستور کار قرار داشته باشد، گفت: اگر وضع امروز ایران خوب نیست یعنی کارهایی که باید انجام شود، در دستور کار مسئولان قرار ندارد. کلید ماجرا این است که اساس مناسبات رانتی و دستکاری واقعیت در جریان است. از نظر بنده اوضاع کشور اصلا پیچیده نیست چون منشا آنها مشخص و راه‌حل آن نیز معلوم است اما منافع برخی موجب دستکاری واقعیت و ترویج دروغ موجب محرومیت جامعه از ظرفیت صداقت شده است.

مومنی ادامه داد: غفلت نابخشودنی از افزایش نابرابری‌های ناموجه در ایران باید خیلی جدی گرفته شود؛ چون مدعی دین‌داری و انقلابی‌گری هستیم. شعارمان در انقلاب، اعتراض به ظلم بود اما امروز گرفتار روابط رانتی شده‌ایم. این نابرابری‌ها، به گسترش فساد دامن زده است و البته بحران‌های کشور با شکل‌گیری روابط حذفی تشدید شده است.

وی ادامه داد: برخی حذف، خشونت و نفی همکاری را حتی با قصد قربت انجام می‌دهند. راه‌حل مواجهه با این قضیه این است که احزاب، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها تلاش کنند به نظام دیده‌بانی از واقعیت دسترسی پیدا کنیم. رانت‌خواران به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند و اهمیتی نمی‌دهند بلکه فقط در فکر تامین منافع خودشان هستند.

رئیس موسسه دین و دانش ادامه داد: درخصوص ۱۳۳۹ کالای تحریمی که اخیرا از آن نام برده شده است، مطالعاتی انجام دادیم. از این تعداد کالا ۵۰۳ قلم کلا همواره در تاریخ انقلاب اسلامی تحریم بوده است و ۱۶۸ قلم کالای دیگر نیز وارداتش از یک تا ۱۰ دلار بوده است. بنده نمی‌دانم افرادی که این مسئله را مطرح کرده‌اند، در پس این موضوع، چه اهدافی را دنبال می‌کنند. اما این را می‌دانم که برای وارونه نمایی و دستکاری واقعیت‌ها و دروغگویی برای کسب رانت باید چاره‌ای اندیشیده شود.

مومنی با اعلام آماری گفت: طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ کسری بودجه خانواده‌های ایرانی ۴.۵ برابر شد. برای رشد و بقای کشور باید برای جلوگیری از نابودی ۱.۱ میلیون فرصت شغلی که در آستانه نابودی قرار دارد، فکری اساسی شود. در حالی که شمار تحصیلکردگان‌مان به ۱۳ میلیون نفر افزایش یافته است، اما جمعیت بیکاران تحصیلکرده نیز دو برابر جمعیت بیکاران کشور است و این یعنی در ایران هر قدر داناتر باشی فرصت‌های شغلی کمتری نصیبت می‌شود.

به گفته وی، برای برون رفت از وضعیت موجود نباید لکنت زبان داشت و همچنین نباید پدیده خودسانسوری به طرز فاجعه‌باری در گزارش‌های رسمی راه بیفتد.

رئیس موسسه دین و دانش با ابراز تردید گفت: نمی‌دانم چه اراده‌ای در کار است که در دولت و مجلس اصرار بر حل و فصل جزیره‌ای امور است. در دوره بی‌برنامگی است که کارگران کارخانجات و واحدهای تولیدی ماه‌ها حقوق نمی‌گیرند و وقتی هم اعتراض می‌کنند، کتک می‌خورند اما رانت‌جویان و رانت‌خواران که ۳۵ هزار میلیارد تومان از منابع موسسات مالی و  اعتباری را بالا کشیده‌اند، با گردن گرفتن مسئولیت بازپرداخت سپرده‌های مردم توسط دولت، تشویق می‌شوند.

مومنی خواستار تدوین برنامه ملی مبارزه با فساد شد و افزود: برخورد بی‌برنامه با فساد مطلقا اثر اجتماعی ندارد.

وی همچنین از انتشار دومین نامه اقتصاددانان در آینده نزدیک به دلیل آنچه که آدرس غلط درباره بحران ارزی عنوان کرد، خبر داد.

قنبری: جریان عامل تحریم‌ها امروز طلبکار جریان اصلاحات است

مشاور پارلمانی شهردار تهران گفت: جریانی که مسبب مشکلات کنونی کشور و تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران است، امروز طلبکار جریانی است که هیچ دخالتی در شکل‌گیری تحریم‌ها نداشته است.

 داریوش قنبری در هفدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری خواستار شکل‌گیری نظام حزبی در کشور شد و افزود: باید به سمت تحزب در کشور برویم و در عین حال مسئولیت‌های ناشی از این نظام را نیز بپذیریم.

نماینده سابق مردم در مجلس ادامه داد: جریانی که موجب اعمال تحریم‌های سنگین بر علیه جمهوری اسلامی ایران شد و این تحریم‌ها را به مردم ایران تحمیل کرد و بهانه به دست دشمنان داد، اکنون نیز از جریان اصلاحات و دولت طلبکار است و عملکرد دولت را زیر سوال می‌برد.

وی خواستار توجه جریان اصلاحات به موج شکل گرفته توسط جریان پوپولیستی شد و افزود: اصلاح‌طلبان اگر برای انتخاباتی که سال آینده برگزار خواهد شد، در فکر هستند باید مراقب موج پوپولیستی که جریان به وجود آورنده تحریم‌ها هم‌اکنون ایجاد کرده است، باشند و اجازه ندهند این جریان بار دیگر موج‌سواری کند.

محسن هاشمی: اصلاح‌طلبان باید خود را در وضعیت بهتری قرار دهند

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت جاری کشور در هشداری به اصلاح‌طلبان گفت: نابسامانی‌های اقتصادی، نابسامانی‌های اجتماعی به دنبال دارد و اصلاح‌طلبان باید خود را برای موفقیت در انتخابات آینده در وضعیت بهتری قرار دهند.

محسن هاشمی رفسنجانی در هفدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری گفت: با توجه به سابقه اصلاح‌طلبی حزب مردم‌سالاری و مباحث اخیری که بین اصلاح‌طلبان برای آسیب‌شناسی اوضاع جاری کشور وجود دارد لازم است این آسیب‌شناسی درست انجام شود.

وی نتیجه نابسامانی‌های اقتصادی را موجب شکل‌گیری نابسامانی‌های اجتماعی دانست و افزود: در ماه‌های گذشته شاهد شکل‌گیری نابسامانی‌های اقتصادی در کشور هستیم که منجر به نابسامانی‌های اجتماعی می‌شود و اصلاح‌طلبان باید خود را در وضعیت بهتری قرار دهند.

رئیس شورای شهر تهران خواستار اعتدال و میانه‌روی در کشور شد و به تعریف اعتدال پرداخت و افزود: به عقیده بنده اعتدال حرکت بین اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست بلکه تکیه بر نقاط مشترک این دو جریان همزمان با همگرایی اجتماعی است. آنچه که می‌تواند کمک‌کننده باشد، عملگرایی در نظام حکومت از صدر تا ذیل است و اگر به این واقعیت توجه نشود، گرفتار مشکلات متعددی خواهیم شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین