کد خبر: ۵۵۰۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱

تصادفات رانندگی؛ دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور

رئیس پلیس راهور استان خراسان رضوی گفت: دومین عامل مرگ و میر در کشور تصادفات رانندگی است؛ در دهه گذشته حدود 250 هزار نفر جان باخته و بیش از دومیلیون مجروح و روزانه حدود 55 تا 65 نفر کشته و 600 تا 700 نفر زخمی شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرهنگ سلیمی در همایش یادمان قربانیان سوانح رانندگی درمحل فرهنگ‌سرای قرآن و عترت، اظهار کرد: حوادث رانندگی در کشور ما موضوعی فراگیر، پیچیده، گسترده و معضلی بزرگ است و عوامل و دستگاه‌های گوناگونی در زمیه حوادث جاده ای سهیم هستدکه باید بررسی شود سهم نیروی‌انتظامی، وزارت‌راه و دستگاه‌های گوناگون صنعتی به چه اندازه است.

وی در خصوص آمار جهانی مربوط به تلفات رانندگی، افزود: نهمین علت مرگ و میر انسان‌ها در جهان تصادفات جاده ای است و هرسال حدود 1.2 میلیون نفر کشته و بیش از 50 میلیون نفر مجروح و مصدوم می‌شوند.

سرهنگ سلیمی تصریح کرد: روزانه حدود 3 هزار نفر کشته و حدود 137هزار نفر مجروح می‌شوند و از اولین تصادف تاکنون بیش از 50 میلیون نفر کشته شده‌اند و کشور ما نیز بی بهره از این موضوع نیست و بر اساس برآورد دانشمندان اگر این روند ادامه پیدا کند در سال 2030 در زمینه حوادث رانندگی رتبه پنجم را خواهیم داشت.

رئیس پلیس راهور استان، ادامه داد: بیشترین سهم قربانیان تصادف مربوط به گروه سنی جوان است. اولین عامل مرگ ومیر حوادث رانندگی در گروه سنی 15 -29 ودر گروه سنی  5-14 دومین عامل ودر گروه سنی 30-40 سال سومین عامل مرگ ومیر تصادفات رانندگی است.

وی با بیان اینکه دومین عامل مرگ و میر در کشور تصادفات رانندگی است، خاطرنشان کرد: در دهه گذشته حدود 250  هزار نفر جان باخته و بیش از دومیلیون مجروح وجود دارد و روزانه حدود 55 تا 65 نفر کشته و 600 تا 700 نفر زخمی می‌شوند و تصادفات را در ایران جنگ پنهان می‌نامند.

سرهنگ سلیمی گفت: در مقایسه میزان جمعیت و تعداد خودرو مشاهده شاهد این هستیم که در سال57 جمعیت شهری 30درصد و جمعیت روستایی 70 درصد و این ارقام در سال 97 به  70درصد و جمعیت روستایی به 39 درصدرسیده است و در سال 57 تعداد خودرو 1.2 میلیون  و در سال 97 نیز 20 میلیون خودرو دارای پلاک، وجود دارد. 

رئیس پلیس راهور استان، ادامه داد: در سال 86 تا 96 تعداد خودروها 135 درصد افزایش یافته و اگر این روند ادامه یابد در 20 سال آینده میزان خودروها به 50 میلیون خواهد رسید و در سال 86 تعداد افراد دارای گواهینامه 18 میلیون و در سال 96 این رقم به 36 میلیون رسیده است.

وی در خصوص کاهش تلفات جاده‌‌ای، تشریح کرد: خراسان رضوی در بازه زمانی یک‌ساله شاهد روند کاهشی هشت درصدی تلفات هستیم میزان مجروحین نیز افزایش یافته است و در بین شهرستان‌های استان شهر مشهد کاهش تلفات داشته اما در شهرستان‌های سبزوار، کاشمر، درگز و قوچان این تلفات افزایش داشته است.

سرهنگ سلیمی در باره گرو‌های پرخطر بیان کرد: تحلیل آمار تصادفات نشان می‌دهد در زمینه جان باختگان عابرین پیاده با  48 درصد و موتور سواران با 34 درصد، در صدر گروه‌های پرخطر قرار دارند و در زمینه مجروحیت نیز سهم موتورسواران 41 درصد و عابرین 30 درصد است.

رئیس پلیس راهور استان افزود: در خصوص مجروحین سهم مردان 81 و زنان نیز 19 درصد و در زمینه مجروحان نیز سهم مردان 72 و زنان 28 درصد است.

وی خاطر نشان کرد: هسته تشکیل دهنده سوانح رانندگی سرعت است زیرا به عنوان عامل وقوع حوادث و  تشدیدکننده خسارت‌ها نیز است و بر اساس تحلیلی علمی در می‌یابیم که با افزایش سرعت، خطر تصادف افزایش و زمان عکس‌العمل نیزکاهش می‌یابد.

سرهنگ سلیمی عنوان کرد: افزایش یک کیلومتری سرعت باعث افزایش سه درصدی تصادفات و در سرعت 80 کیلومتر احتمال مرگ سرنشینان نیز 20 برابر افزایش یافته و احتمال تلف‌ شدن در سرعت 60 کیلومتر90 درصد است.

رئیس پلیس راهور استان در باره محدودیت دید در سرعت‌های مختلف گفت: در سرعت 40 کیلومتر محدوده دید 100 درجه و در سرعت کیلومتر 70 به 75 درجه و در سرعت 100کیلومتر نیز به 30 درصد خواهد رسید. 

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در خصوص کاهش و مدیریت سرعت شش تکنیک‌ ابلاغ کرده که شامل اعمال محدودیت و مدیریت سرعت، مدیریت واحد در کنترل حمل و نقل، سرعت سازه و ساختار و طراحی شبکه معابر، استاندار ایمنی وسایل نقلیه و مراقبت بعد از حوادث رانندگی است.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین