کد خبر: ۵۵۴۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۹
آمریکا، رژیم صهیونیستی و چند کشور معدود در منطقه سعی می‌کنند روابط ایران و اروپا را با بن‌بست مواجه کنند

توصیه وزارت خارجه به مقامات دانمارکی: موضوع را دقیقاً بررسی کنید| ایران مخالف هرگونه اقدام تروریستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولتهای اروپایی اجازه ندهند عناصر ثالث که مخالف روابط رو به گسترش ایران و اتحادیه اروپا هستند، سناریوهای مخرب از پیش تعیین شده خود را پیش ببرند./می‎خواهند روابط ایران و اروپا را در آستانه تحریم‌های آمریکا تخریب کنند
آفتاب‌‌نیوز :
بهرام قاسمی ضمن تکذیب اتهامات مطروحه از سوی برخی سیاستمداران دانمارکی، افزود: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه اقدام خشونت‌آمیز و تروریستی مخالف بوده و اقدامات اینچنینی از نظر ما محکوم، قابل سرزنش و تقبیح است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی ادامه داد: علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران تاکنون برای مبارزه با تروریسم و خشونت، هزینه‌های زیادی پرداخته و خود، قربانی تروریسم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: از سوی دیگر، اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی از شرکای عمده ایران محسوب می‌شوند.

قاسمی با اشاره به اینکه ایران و اتحادیه اروپا از گذشته در حوزه های مختلف صنعت، کشاورزی، فناوری، مسائل پولی و بانکی روابط بسیار خوبی داشته اند، اظهار کرد: پس از خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت ماه و بازگشت تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه این کشور علیه ایران، جهان در مقابل این سیاست، کاملاً ایستادگی کرد و علاقه و اراده سیاسی خود را برای حفظ برجام نشان داد.

وی گفت: اتحادیه اروپا و دیگر اعضای گروه 4 به علاوه یک، علاقه مند به یکجانبه‌گرایی بویژه از نوع سیاست‌های ترامپ نیستند و از همین رو، پس از خروج آمریکا از برجام، مذاکرات بین ایران و اتحادیه اروپا از یک سو و از سوی دیگر با سایر کشورهای چهار به علاوه یک آغاز شد تا سازوکارهایی برای ادامه برجام طراحی شود و بتواند منافع جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند.

قاسمی با بیان اینکه از طریق این ساز وکار قرار است کشورها و بخشی از شرکتهای اروپایی کماکان به همکاری های خود با ایران ادامه دهند، افزود: مذاکرات دو طرف تا به امروز به نتایج مطلوبی رسیده و راهکارهای مشخصی برای استمرار همکاری های دو طرف اتخاذ شده که در حال نهایی شدن است.

وی یادآور شد: این مذاکرات و گفت‌وگوها مورد موافقت ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و چند کشور معدود در منطقه نیست و آنها سعی می کنند روابط ایران و اروپا را با بن‌بست مواجه کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: آمریکا تاکنون هرچه می توانسته در اعمال فشار علیه ایران و ارعاب و ایجاد تردید در کشور ها و شرکت ها برای ممانعت از همکاری با ایران انجام داده که البته این رفتارهای تحقیرآمیز با عکس العمل کشورهای جهان روبرو شده است.

قاسمی گفت: آمریکا جنگ روانی علیه ایران را تشدید کرده و تلاش می کند با ایران هراسی نزد افکار عمومی اروپا و دیگر کشورهای جهان، در جهت اهداف نابخردانه خود گام بردارد و مانع همکاری دیگر کشورها با ایران شود.

به تأکید وی، آنچه دیروز توسط برخی مقامات دانمارک مطرح شد، کاملاً بی اساس و نادرست است و اطلاعاتی که گردآوری شده نیز این نکته را نشان می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: گفته می شود فردی ایرانی الاصل با تابعیت نروژی قرار بوده علیه مخالفان ایران اقدام تروریستی انجام دهد؛ این شخص کاملاً موهوم و بی نام و نشان است.

وی با بیان اینکه هیچ دلیل و مدرکی در این خصوص به طرف ایرانی ارائه نشده، افزود: پیش از ارایه هرگونه سند و مدرک و برگزاری محکمه‌ای، این اتهام به ایران نسبت داده شده که چنین کاری خلاف روابط دوستانه و تمام موازین حقوقی و قضایی شناخته شده است.

قاسمی یادآور شد: قراین نشان می‌دهد که آمریکا، رژیم صهیونیستی و کانون بدنام دیگری که امروز با اتهامات بسیار سنگین مواجه است، تلاش می‌کنند در این جنگ روانی ایران را مورد اتهام قرار داده و از این طریق روابط ایران و اتحادیه اروپا را در آستانه مرحله دوم تحریم های آمریکا تخریب کنند.

وی گفت: توصیه می‌کنیم مقامات ذیصلاح و خردمند دانمارک که روابط بسیار خوبی با ایران داشته‌اند، این موضوع را دقیقاً مورد بررسی قرار دهند و اطمینان داریم که یک بررسی بیطرفانه توسط عناصر آگاه و مستقل، در نهایت اتهامات را نسبت به ایران برطرف می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بر اساس اخباری که منتشر شده، به نظر می‌رسد اطلاعات غلطی توسط یک سرویس امنیتی خارج از اروپا در اختیار دانمارک قرار گرفته و متأسفانه دانمارک در یک اقدام شتابزده این موضوع را مطرح کرده است.

وی با اشاره به حضور سفیر دانمارک در وزارت امور خارجه، گفت: همانگونه که شاهد بودید، ما این مسأله را تکذیب و مراتب اعتراض خود را به این رفتار دولت دانمارک به سفیر این کشور اعلام کردیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین