کد خبر: ۵۵۶۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

مراجعه برای حال بهتر: مشاور، روانشناس یا روانپزشک

آفتاب‌‌نیوز :
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، زمانی که یکی از دوستان یا اعضای خانواده از مشکلی صحبت می کند و شما نمی دانید که باید او را به چه کسی ارجاع دهید. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا بدانید:

چه تفاوتی میان مشاور، روانشناس، روانکاو و روانپزشک است . در زمان و موقعیت ها و مشکلات مختلف به کدام متخصص نیاز دارید.

پس بیاید تا با هریک از این تخصص ها آشنا شویم و کمی بیشتر در موردشان بدانیم. بعد از آشنایی با ابعاد مختلف درمان های روانشناختی در صورت نیاز به مشاور یا روانشناس خوب در تهران یا سایر شهرهای ایران می توانید از طریق سایت پزشک خوب رزرو اینترنتی انجام دهید.

مراجعه برای حال بهتر: مشاور، روانشناس یا روانپزشک
 
مشاور
مشاوره را می توان نوعی رابطه دانست که در آن یک فرد(یعنی مشاور) سعی می کند که به دیگری(یعنی مراجع) کمک کند تا مشکلات مربوط به سازگاری خویش را تشخیص داده و حل نماید . هدف مشاور کمک کردن به مردم در انتخاب راه و عمل کردن بر آن اساس است.

کسی که به مشاور مراجعه می کند، شخصیتی سالم است و نیاز به راهنمایی دارد. هرچند مشاور به مشکلات قطعی افراد کمکی نمی کند.

مشاوران اغلب به دنبال گرفتن نتیجه سریع و حل کردن بحرانی که در یک برهه خاص افراد با آن روبرو شده اند هستند. آنها با درنظرگرفتن اختلافات فرهنگی اجتماعی به مراجعین کمک می کنند. شما می توانید با افرادی که دوره های مختلفی را گذرانده اند و با حداقل مدرک کارشناسی ارشد و دارای مجوز از نظام روان شناسی هستند مشکلات خود را رفع کنید.

مشاوران اصولا آینده نگر هستند؛ یعنی یک مشاور، فرد را برای تصمیم گیری بین دو یا چند انتخاب برای آینده راهنمایی می کند.

زمان مشاوره به مشاور
می خواهید فرزندتان را با کمترین اشتباه پرورش دهید و پیچ و خم های رفتار و هیجانات را بشناسید.
می خواهید از بحران های زندگی تان عبور کنید.
در آستانه جدایی هستید و می خواهید بدانید راه نرفته ای وجود ندارد.
برای گرفتن تصمیمی بر سر دو راهی قرار دارید.
اصولا مشاوران با دانش اموزان، دانشجویان و افرادی که نیازمند به راهنمایی در انتخاب هستند سر و کار دارند.

روانشناس 
روانشناس به کسی گفته می شود که در رشته روانشناسی تحصیل کرده باشد. روانشناسان هرکدام فعالیت خاصی انجام می دهند. روانشناس را می توان به عنوان متخصص رفتار نابهنجار تعریف کرد. روانشناس گاهی کار مشاوره را نیز انجام می دهد.
روانشناس سعی می کند با نظریه های موجود در علم روانشناسی ریشه مشکلات مراجع را شناسایی کند. جلساتی که روانشناسان با مراجع دارند، تقریبا 10 تا 20 جلسه طول می کشد. بنابراین شخص بعد از رجوع باید تغییر محسوسی در سبک زندگی خود احساس کند و یا حس بهتری پیدا کند. هدف روانشناس مطالعه رفتار انسان است.
روانشناس برای مشکلاتی که از گذشته بر روی فرد تاثیر گذاشته، تاکید می کند که راه درمان سریع مراجعه به روانکاو است. روانشناس فرد را به سوی دستیابی به سلامت روان کمک می کند. در صورت نیاز به روانشناس در شیراز یا سایر شهرهای ایران می توانید از سایت پزشک خوب استفاده کنید.

مراجعه برای حال بهتر: مشاور، روانشناس یا روانپزشک
 
روانکاو
 همان روانشناس است و تنها تفاوت میان روانکاو و روانشناس تفاوت در نگاهش به ریشه مشکلات و اختلالات روانی است که نگاه عمیق تری است. به دلیل تحلیلی بودن کار روانکاوی، جلسات روانکاوی طولانی تر است. پس اگر فرد سالهاست درگیر مشکلات است بهتر است به روانکاو مراجعه کند.به علت پرهزینه بودن جلسات روانکاوی، مردم بیشتر علاقه دارند به روانشناسان مراجعه کنند تا روانکاوان.
در موارد زیر بهتر است فرد به روانکاو مراجعه کند:
اگر شخصی سالهاست درگیر مشکلاتی است.
اگر می خواهید خود را بیشتر بشناسید و تاثیر ناخوداگاه در زندگی خود بدانید.
به دلایل شغلی و اجتماعی با انسان ها سر و کار دارید و می خواهید مفهوم دقیقی از انسان بدانید.

روان پزشک 
روانپزشک کسی است که در دوره تخصص وارد حیطه روان پزشکی می شود. روانپزشک معتقد است عملکرد نامناسب مغز و دستگاه عصبی منجر به ناراحتی روانی می شود و درمان دارویی در این موارد بهترین راه حل است.
روانپزشک به پزشکی گفته می شود که در زمینه سلامت روان تخصص دارد. روانپزشک بعد از شناسایی اختلال ها و نابهنجاری های روانی متناسب با نوع و شدت آنها با استفاده از دارو و عمل جراحی و برخی از ابزارهای پزشکی به درمان مبادرت می ورزد. 
طبق تحقیقات و پژوهش ها ترکیب درمان روانپزشکی و روانشناختی معمولا بهترین درمان است. در صورتی که نیاز به مراجعه به روانپزشک خوب در تهران یا سایر شهرهای ایران دارید، می توانید از لیست متخصصان اعصاب و روان سایت پزشک خوب استفاده کنید.
یک سری بیماری های شدید روانی هستند مانند اسکیزوفرنی، مانیا(شیدایی) و یا سایکوز که همراه با توهم و رفتارهای غیرعادی هستند که باید توسط روانپزشک به وسیله دارو درمان شوند.
خیلی از اختلالات جهانی مانند کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، اختلالات هورمونی و... مربوط به درمان روانپزشک است.
درمان دارویی حتما از روانپزشک می آید.
بیماری های روانی، توهم ها، رفتارهای غیرعادی بهتر است به وسیله روانپزشک درمان شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین