کد خبر: ۵۵۷۵۱
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۴
آسان نگرى‌ها و تنبلى‌های ادامه‌دار

كميته عادی سازی چه می‌كند‌؟

آفتاب‌‌نیوز : كميته مذكور هيأتى است كه بايد وظيفه عادى سازى روابط فدراسيون فوتبال ايران با فيفا را صورت دهد و در اين راه بايد اساسنامه را به شكلى در آورد كه نهاد حاكم بر فوتبال جهان مى‌خواهد و آن را مطابق با قواعدى كند كه فيفا قانونى مى‌شمرد و اجراى آن را براى تمامى فدراسيون‌هاى ۲۰۷ كشور عضو خود الزامى انگاشته است. هر ۶ عضو اين كميته با نظارت فيفا و با تصميم و سليقه اين سازمان منصوب شده‌اند و اكثر آنها از چهره‌هاى شناخته شده و قبلى فوتبال ما هستند و در نتيجه با بخشى از مسائل موجود آشنايى دارند.

يكى از آنها (هاشمى) نيز تا قبل از تغيير بافت فدراسيون توسط فيفا، سرپرست اين نهاد بود و اگر به رأس و صدر كميته نگاه كنيم صفايى فراهانى را مى‌بينيم كه قريب به ۴ سال رييس فدراسيون فوتبال ايران بود. با اين حال به نظر مى‌رسد مواردى براى نگران شدن وجود دارد. در برخى نقل قول‌هاى منتسب به اعضاى كميته و همان‌ها كه نامشان را آورديم، به وضوح مى‌خوانيم و مى‌شنويم كه تا به حال يا جلسه‌اى بين تمامى اعضاى كميته تشكيل نشده يا اگر بوده كوتاه و كم تأثير بوده است.

يكى از اعضاى كميته هم چند روز پيش در مصاحبه‌اى راديويى متذكر شد كه متن اساسنامه فدراسيون چند كشور ديگر كه مشكلاتى مشابه با ما داشتند و مى‌بايست در وضعيت خود تغييراتى را ايجاد مى‌كردند، توسط فدراسيون ابتياع شده و مطالعه روى آنها ادامه دارد تا مشابه سازى صورت گيرد و اساسنامه‌اى كه تهيه و به فيفا ارايه مى‌شود، ايراد عمده‌اى نداشته باشد و يك تدوين مجدد را نطلبد.

سرفرصت
مجموعه نقل قول‌هاى فوق ما را به اين باور و نقطه مى‌رساند كه هنوز كارى اساسى براى تأمين نيازها و تدوين آيين‌نامه مذكور صورت نگرفته و اگر نگوييم تمامى كار، قسمت اعظم آن باقى مانده است. اين در حالى است كه كميته عادى سازى روابط مى‌تواند روى كمك و مشورت ساير افراد و متخصصان و آگاهان فوتبال حساب و از نظرات آنها براى كامل شدن كار استفاده كند. با اين حال شايد دوستانى مثل معمول بر اين اعتقادند كه وقت هنوز تنگ نيست و مى‌توان سرفرصت به انجام كارها همت گماشت و ۳ ماه باقى مانده را زمانى كافى براى اين مهم انگارند حال آنكه ۲ مورد حساس اين طرز باور را نفى مى‌كند؛ از يك سو كار، حساس و دقيق است و نياز به بررسى همه جانبه دارد و به همان موازات زمان بيشترى را مى‌طلبد و بنابر اين ۸۵ روز نه تنها زياد نيست بلكه كم است. و مورد دوم همان آسان نگرى‌ها و تنبلى‌هاى هميشگى ما است كه باعث مى‌شود حتى طولانى‌ترين زمان‌ها را از دست بدهيم و طى آن فكر و برنامه مؤثرى را رو نكنيم و از وظايف خود غافل بمانيم و متحمل ضررهاى كلان شويم و اگر اصولاً اين خصلت را نداشتيم و چنين مشكلى در كار نبود به نقطه فعلى نمى‌رسيديم و وضعيت امروز را نمى‌داشتيم و به واقع مشكل كنونى و تعليق ۳ روزه فوتبال ما و سپس دخالت فيفا و مجازاتى كه براى ما تعيين شد و تعيين كميته مورد بحث و مهلت ۱۰۰ روزه (كه اينك كاهش يافته) جملگى محصول و مولود همان قضايا و مسائل است و خبر از سستى و كندى و جدى نگرفتن كارها از جانب ما مى‌دهد.

غير عادى تر از امروز
از اولين بارى كه فيفا به ما تكليف كرد اساسنامه فوتبال خود را اصلاح كنيم (و هرگز اين كار را نكرديم) قريب به ۵ سال مى‌گذرد. بنابر‌اين براى ما هدر دادن ۸۰ و چند روز ناقابل و افتادن در يك سراشيبى بزرگ‌تر و مشكل عظيم‌تر هيچ كارى ندارد و به واقع تخصص ما است! به همين خاطر است كه بايد سفت و سخت نگران حاصل كار كميته عادى سازى روابط بود، زيرا ممكن است در نهايت كار «غيرعادى »تر از امروز شود!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین