کد خبر: ۵۶۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۰
فایننشیال تایمز خبر داد:

نگرانی آژانس از اعلام نصب 3000 سانتریفیوژ

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران است که اعلام رسمی نصب سه هزار سانتریفوژ از سوی ایران باعث افزایش تنش تهران و غرب در بحران هسته‌ای‌ شود. دیپلمات‌های غربی معتقدند زمان اعلام این مساله از سوی ایران بسیار مهم است. 

روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از دیپلمات‌های نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد محمد البرادعی مدیر کل آژانس نگران است که ایران از سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در 11 فوریه (22 بهمن) برای اعلام خبر نصب سه هزار سانتریفوژ‌ در نطنز استفاده کند. دیپلمات‌های غربی نیز معتقدند زمان اعلام این خبر می‌تواند یافتن راه‌حلی برای برون رفت از وضعیت موجود را تحت تاثیر قرار دهد. 

فایننشیال تایمز در ادامه می‌نویسد: چندی قبل محمود احمدی‌نژاد تلویحا از قصد ایران برای ساخت حداقل ٥٠٠٠٠ سانتریفیوژ طی یکسال آینده خبر داد. این اظهارنظر احمدی‌نژاد که خشم جهان غرب را برانگیخت باعث شد که آمریکا و اسرائیل با تشدید فشارهای خود بر ایران این گونه استدلال کنند که تهران در آستانه دستیابی به بمب اتمی است و جهان غرب باید فشارهای خود را چند برابر کند. 

به گفته فایننشال تایمز، گفته‌های احمدی‌نژاد که با بهره‌برداری آمریکا و اسرائیل مواجه شد و حتی دور جدید فشارهای تندروهای کاخ سفید برای حمله به ایران را در پی داشت، باعث شد که علی لاریجانی و منوچهر متکی در مصاحبه‌های خود تاکید کنند که تهران در شرایط فعلی هیچ قصدی برای ساخت و راه‌اندازی 50000 سانتریفیوژ ندارد و اظهارات رئیس‌جمهور دربرگیرنده اهداف بلندمدت تهران برای تولید سوخت هسته‌ای بوده است. متکی هفته پیش در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که تهران در عین قاطعیت، قصد ندارد به نگرانی‌ها دامن زند و ماجرای 50000 سانتریفیوژ بیشتر یک بازی رسانه‌ای از سوی محافل اسرائیلی بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود در مورد ایران اعلام کرد این کشور تنها دو آبشار 164‌تایی سانتریفوژ‌ در اختیار دارد اما دیپلمات‌های غربی می‌گویند ایران آماده می‌شود تا تعداد بیشتر سانتریفوژ را در تاسیسات هسته‌ای خود در نطنز نصب کند. 

فایننشیال‌تایمز در ادامه گزارش خود آورده است: مقامات ایرانی اظهارات ضد و نقیضی در مورد نصب سه هزار سانتریفوژ داشته‌اند اما نصب این تعداد سانتریفوژ را در راستای برنامه تحقیق و توسعه خود می‌دانند. کارشناسان هسته‌ای معتقدند ایران برای نصب سه هزار سانتریفوژ‌ حداقل به یک سال وقت نیاز دارد و زمان بیشتری هم باید صرف تولید مواد هسته‌ای مورد نیاز جهت ساخت بمب اتم شود. 

فایننشیال‌تایمز همچنین با اشاره به طرح اخیر محمد البرادعی می‌نویسد: نگرانی‌ها باعث شده است آقای البرادعی یک «Time out» را برای حل مساله هسته‌ای ایران پیشنهاد بدهد. بر این اساس ایران فعالیت‌ غنی‌سازی اورانیوم را متوقف می‌کند و همزمان تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نیز متوقف می‌شود. پیشنهاد البرادعی درخواست‌های کمتری را نسبت به قطعنامه شورای امنیت مطرح می‌کند. در این قطعنامه متوقف شدن تحریم‌ها به تعلیق کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران موکول شده است. 

به گفته این روزنامه انگلیسی، پیشنهاد البرادعی با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است. مقامات روسیه، فرانسه و آلمان از این طرح استقبال کرده‌اند اما آمریکا و انگلیس تمایل چندانی نسبت به آن نشان نداده‌اند. 

فایننشیال‌تایمز در پایان تاکید کرده است: «به نظر می‌رسد طرفداران پیشنهاد البرادعی می‌خواهند قبل از نصب سانتریفوژ‌ها در نطنز با خارج کردن پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت این کشور را به تعلیق غنی‌سازی مجبور کنند. اما آمریکا با رد پیشنهاد البرادعی بار دیگر تاکید کرد تنها در صورتی که ایران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از جمله برنامه تحقیق و توسعه را به طور کامل تعلیق کند، شورای امنیت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را متوقف خواهد کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین