کد خبر: ۵۷۳۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
رئیس دانشگاه خواجه نصیر در نشست خبری اعلام کرد

نوسانات ارزی و تحریم‌ها تاثیر بسیار منفی بر فعالیت‌های دانشگاه گذاشته است

رئیس دانشگاه خواجه نصیر با تاکید بر اینکه نوسانات ارزی و تحریم‌ها تاثیر بسیار منفی بر فعالیت‌های بین‌المللی گذاشته است گفت: در حال حاضر رفت و آمدهای طرف‌های خارجی و انجام قراردادهای مشترک با دانشگاه‌ها به سختی انجام می‌گیرد و خارجی‌ها به سختی این ریسک را می‌پذیرند ضمن این‌که مشکلات ارزی نیز در این زمینه تاثیرگذار است. بنابراین اگر فکری عاجل صورت نگیرد فعالیت‌های بین‌المللی مان متوقف خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
خاکی صدیق در نشست خبری بررسی دستاوردهای دانشگاه خواجه نصیر توسی که در آستانه ۹۰ امین سالگرد تاسیس خود قرار دارد با بیان اینکه بررسی دستاوردهای این دانشگاه در دو دوره قبل و بعد از انقلاب به معنی کم جلوه دادن فعالیت‌های به دست آمده در دوران قبل از انقلاب نیز گفت: طبیعتا افراد در دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردها و کارنامه‌های قابل قبول و روشنی در این دانشگاه داشتند چرا که افراد در دوران قبل از انقلاب که بنیان این دانشگاه را گذاشتند و ما امروزه نتیجه به ثمر رسیدن فعالیت‌های آنها را ادامه می‌دهیم تلاشهایی در عرصه علم، ادب، هنر ، دانش دانشگاه و کشور به کار گرفته‌اند. به همین دلیل معتقدم بیان دستاوردهای ۴۰ ساله اخیر به معنی کم اهمیت جلوه دادن فعالیت‌های آنها در حوزه دانشگاه نمی‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به حضور ۷۳۰۰ دانشجو در دانشگاه خواجه نصیر اظهار کرد: حدود ۳۱۸۰ نفر از این دانشجویان در مقطع کارشناسی، ۱۴۰۰ نفر در دوره ارشد و ۷۲۰ نفر دانشجو نیز در دوره دکتری مشغول تحصیل هستند. ضمن این که در حال حاضر ۶۴۸ دانشجو نیز در دوره الکترونیکی و مجازی دانشگاه تحصیل می‌کنند.

دکتر خاکی صدیق همچنین به آمار اعضای هئیت علمی دانشگاه خواجه نصیر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۱۶ نفر به عنوان هئیت علمی در این دانشگاه مشغول هستند که از این تعداد ۶۹ نفر با رتبه استاد تمام، فعالیت می‌کنند که البته اولین استاد تمام دانشگاه بعد از انقلاب و اوایل دهه ۷۰ رتبه خود را دریافت کرد. همچنین ۹۷ نفر به عنوان دانشیار و ۱۴۰ استادیار، ۱۰ مربی و ۱۳ نفر نیز در مرکز آموزش‌های عمومی فعالیت دارند.

وی با بیان این که ۱۷ نفر استاد بین‌المللی در دانشگاه خواجه نصیر حضور دارند گفت: این اساتید خارجی در قالب استاد وابسته بین‌المللی با دانشگاه همکاری می‌کنند و تلاش داریم تعداد این افراد گسترش یابد.

تعداد رشته‌های تحصیلی دانشگاه خواجه نصیر

رئیس دانشگاه خواجه نصیر با تاکید بر این که دانشجویان ما در دوره قبل از انقلاب عمدتا در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه مشغل به تحصیل بودند افزود: در دوره قبل از انقلاب حدود ۶ رشته تحصیلی در دانشگاه وجود داشت اما امروزه دانشجویان دکتری ما در ۴۵ رشته و کارشناسی ارشد در ۷۱ رشته تحصیل می‌کنند.

دکتر خاکی صدیق همچین با اشاره به افزایش تعداد دوره‌های مشترک بین‌المللی در این دانشگاه خاطرنشان کرد: در طول دو دهه اخیر تعداد زیادی از این دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی برگزار شده است و این دوره‌ها در حال گسترش است ضمن اینکه آموزش الکترونیکی به صورت مستمر در دانشگاه در حال ارائه است و تلاش خواهیم کرد بخش اعظمی از آموزش‌های ما در دانشگاه خواجه نصیر به صورت الکترونیکی برگزار شود.

افزایش تعداد دانشکده‌های دانشگاه خواجه نصیر

رئیس دانشگاه خواجه نصیر تاکید کرد:  اولین دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه خواجه نصیر اواخر دهه ۶۰ وارد دانشگاه شدند و تعداد دانشکده‌های این دانشگاه در همان دوره ۴ دانشکده بود که در حال حاضر دانشکده‌های صنایع، کامپیوتر، هوا و فضا، علم و مواد، ریاضی، فیزیک و شیمی نیز به تعداد دانشکده‌های آن اضافه شده است.

خدمات آموزشی دانشگاه خواجه نصیر الکترونیکی می‌شود  

دکتر خاکی صدیق همچین تاکید کرد:  یکی از دیگر از برنامه‌های دانشگاه در حوزه آموزش توجه به گروه‌ها و رشته‌های بین رشته‌ای و راه اندازی رشته‌های جدید در این زمینه است. ضمن این که در حوزه کیفیت نیز تلاش داریم با متوقف کردن توسعه کمی سیاست‌های توسعه کیفی را در پیش بگیریم که البته تلاش داریم این امر با الکترونیکی کردن خدمات آموزش اتفاق بیفتد.

تشکیل کارگاه نوآوری آموزشی در دانشگاه خواجه نصیر

به گفته‌ی وی نوآوری در آموزش از دیگر برنامه‌های دانشگاه خواجه نصیر است چرا که همانطور که آموزش مهندسی در جهان از حالت سنتی خود فاصله گرفته و ما نیازمند روش‌های آموزشی جدید در آموزش رشته‌های مهندسی هستیم  تلاش می‌شود نوآوری‌های زیادی در این عرصه انجام بدهیم و در این زمینه کارگروهی نیز تشکیل شده وبه صورت علمی کار می‌شود.

وجود ۳۰۱۲ پروژه مرتبط با صنعت

رئیس دانشگاه خواجه نصیر همچنین توجه به کارآفرینی و کاربردی کردن علم را یکی از محورهای اصلی برنامه‌های پژوهشی عنوان کرد و گفت: به طور کلی در دهه ۶۰ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد پروژه‌های صنعتی و قرارداد با صنعت این دانشگاه کمتر از ۱۰ پروژه بود اگرچه پروژه‌های دفاعی خوبی در طول جنگ نیز انجام شد اما آنچه را که قرار بود فعالیت پژوهشی برای حل مسئله ای صورت بگیرد تعداد کمتر از ۱۰ پروژه بود اما امروزه این آمار به ۳۰۱۲ پروژه رسیده است.

انجام ۹ طرح مشترک بین‌المللی

رئیس دانشگاه خواجه نصیر همچنین خاطرنشان کرد: در عرصه ارتباط بین‌المللی هم در حال حاضر پروژه‌هایی در دست داریم که با مشارکت طرف‌های خارجی انجام می‌شود به طوری که این پروژه‌ها قبل از انقلاب معنایی نداشتد و حتی ما خودمان نیز تا سال ۹۲ و ۹۳ در این زمینه فعال نبودیم اما بعد از بحث بین‌المللی سازی دانشگاه تاکنون ۹ طرح پژوهشی مشترک بین‌المللی در دست داریم که این طرح‌ها در حوزه فنی و مهندسی منعقد شده است. به طور کلی مبلغ طرح‌های جاری حدود ۵۴ میلیارد تومان است.

به گفته‌ی وی در عرصه فناوری هم هیچ پروژه‌ای برای دانشگاه وجود نداشت اما در حال حاضر ۳۳ مرکز رشد، ۱۱ شرکت دانش بنیان و ۱۰ هسته فناور دانشجویی در دانشگاه خواجه نصیر وجود دارد.

ترجمه دو کتاب دانشگاه خواجه نصیر به زبان چینی

رئیس دانشگاه خواجه نصیر همچنین یادآور شد: در سال ۶۲ فقط دو کتاب در دانشگاه خواجه نصیر از سوی اعضای هئیت علمی چاپ شد و تعداد این کتابها در دهه ۶۰ به ۲۶ عنوان رسید اما ظرف چند سال اخیر ۳۵۰ عنوان کتاب منتشر نموده‌ایم که البته هشت کتاب نیز به زبان انگلیسی داشتیم که دو عنوان آن به زبان چینی هم منتشر شد.

چاپ بیش از ۱۱ هزار مقاله علمی

دکتر خاکی صدیق به دستاوردهای دانشگاه در عرصه تالیف مقالات اشاره کرد و گفت: براساس داده‌های پایگاه اسکوپوس، دانشگاه خواجه نصیر در اوایل دهه ۶۰ آماری از مقاله چاپ شده ندارد اما سال ۶۸ تعداد ۴ مقاله منتشر می‌شود که این عدد تا سال ۷۰ به ۸۰ مقاله می‌رسد اما تا  ۷ بهمن ۹۷ تعداد این مقاله‌ها به ۱۱ هزار و ۶۸ عنوان مقاله می‌رسید.

سه رسالت اصلی دانشگاه در آینده/ آرزو دارم درهای دانشگاه‌ها به روی جامعه باز شود

رئیس دانشگاه خواجه نصیر تاکید کرد:  رسالت دانشگاه در دهه‌های آینده به آموزش وتربیت نیروهای انسانی کارآمد، خلاق، اخلاق مدار می‌باشد تا براساس آن بتوانیم در حوزه‌های علمی فنی و مهندسی نیازهای کشور را پاسخ دهیم ضمن اینکه خدمت رسانی به جامعه و توجه به پژوهش‌های بنیادی و کاربردی از دیگر رسالت‌های این دانشگاه است. البته بنده آرزو دارم دانشگاه‌ها در عرصه اجتماع نیز وارد شوند و از نظر فیزیکی درب دانشگاه‌ها به روی مردم باز شود تا بتوانند بدون هیچ مانعی وارد دانشگاه شده و از امکانات این مراکز بهره ببرند.

چالش اصلی فعالیت دانشگاه‌ها در عرصه بین‌المللی

رئیس دانشگاه خواجه نصیر همچنین به مشکلات و موانع فعالیت‌های دانشگاه‌ها در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ما در پروژه‌های بین‌المللی با یک مشکل فرهنگی در جامعه دانشگاهی مواجه هستیم که حل این موضوع نیاز به زمان دارد تا زمینه‌های فرهنگی در اکثر دانشگاه‌ها ایجاد شود و ضمن اینکه باید این افراد تعامل با طرف‌های بین‌المللی را آموزش ببینند و این آموزش‌ها باید در همه فضاهای دانشگاهی یعنی کارمندی، دانشجویی و حتی اعضای هئیت علمی وجود داشته باشد. که البته طی سال‌های اخیر کار فرهنگی طولانی مدت در این عرصه صورت گرفته و با توجه به اینکه به ثمر رسیدن آن طولانی مدت است اما با این وجود موفقیت‌هایی در عرصه رفت و آمدهای بین‌المللی داشتیم.

اگر فکری عاجل نشود فعالیت‌های بین‌المللی ما متوقف می‌شود

دکتر خاکی صدیق با بیان این‌ که در شرایط فعلی با مشکلاتی در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی مواجه هستیم گفت: به رغم توفقیاتی که در عرصه رفت و آمدهای بین‌المللی به  دست آورده بودیم و این برنامه‌ها به خوبی پیش می‌رفت اما امروزه در زمینه مبادلات ارزی با مشکلاتی مواجه شدیم به طوری که طرف‌های خارجی تعهدات خود را در این زمینه به خوبی انجام می دهند اما به دلیل این مشکلات مالی نمی‌توانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر همچنین گفت: طی یک سال گذشته به دلیل تلاطم بازار ارز بسیاری از فعالیت‌های ما تحت تاثیر قرار گرفت و اگر فکر عاجلی در این زمینه صورت نگیرد به زودی فعالیت‌های بین‌المللی ما تعطیل می‌شود. چرا که بودجه کنونی ما کفاف انجام فعالیتهای بین‌المللی را نمی‌دهد.

تاثیر تحریم ها بر رفت و آمدهای خارجی

رئیس دانشگاه خواجه نصیر همچنین با تاکید بر این که تحریم‌ها نیز تاثیر منفی بر مبادلات طرف‌های خارجی با دانشگاه گذاشته است گفت: در حال حاضر این تحریم‌ها روی رفت و آمدها و انعقاد قراردادهای مشترک تاثیر گذاشته و به سختی طرف مقابل ریسک انجام قراردادها را می‌پذیرد ضمن این که در تعاملات بین‌المللی تلاش داریم تا اعتمادسازی انجام بگیرد و اگر نتواینم تعهدات خود را به موقع انجام دهیم با مشکل مواجه خواهیم شد و احیای اعتماد از دست رفته مشکل است.

بودجه دانشگاه خواجه نصیر در سال ۹۸

دکتر خاکی صدیق در خصوص بودجه سال آینده دانشگاه خواجه نصیر گفت: این دانشگاه با توجه به این که تعداد کمی دانشجویان را در بین ۵ دانشگاه صنعتی دارد در نتیجه کمترین عدد بودجه را دریافت می‌کند ولی به لحاظ مدل سرانه‌ای تفاوتی با دانشگاه‌های دیگر از نظر بودجه نداشتیم. فقط مشکل ما نداشتن طرح‌های عمرانی است که دولت اجازه طرح عمرانی به دلیل تجمیع به ما نمی‌دهد و به همین دلیل در این زمینه بودجه به دانشگاه اختصاص نمی‌یابد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین