کد خبر: ۵۷۳۱۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸

می‌دانستیم تحریم می‌شویم ولی آمادگی لازم را کسب نکردیم

یک اقتصاددان با بیان اینکه آمادگی لازم برای مقابله با تحریم نداشتیم، چهار چالش اصلی کنونی اقتصاد کشور را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدصادق الحسینی در نشست هم اندیشی اقتصاددانان جوان با وزیر امور اقتصادی و دارایی که در محل این وزارتخانه در حال برگزاری است،  با بیان اینکه در حال حاضر با چهار چالش مواجه هستیم، اظهار داشت: در دوران جنگ هیاتی بود که همه خواسته های کشور را مشخص می کرد.  

این اقتصاددان افزود: شرایط حال حاضر ما از دوران جنگ سخت تر است؛ تحریم ها سخت تر است و ابزارهایی که امریکا در اختیار دارد متفاوت از گذشته است، اما ما آمادگی لازم را نداریم؛ این در حالی است که می دانستیم قرار است تحریم شویم؛ البته هنوز هم وقت داریم تا آمادگی لازم را کسب کنیم.

وی ادامه داد: مبحث دوم مربوط به ارز می شود. در حال حاضر مسئول ارز در کشور مشخص نیست. هیات دولت بیش از حد جلسه برگزار می کند.  

صادق الحسینی گفت: بحث ارز نباید در دولت مطرح شود زیرا این موضوع کاملا بی ارتباط به دولت است. اینکه یک موضوع را به ۳۰ نفری بدهیم که هیچ چیز از اقتصاد نمی دانند نتیجه این می شود که در نهایت ارز ۴۲۰۰ تومانی را تصویب می کنند و هیچ کس هم این موضوع را گردن نمی گیرد.

وی با بیان اینکه معضلات ارزی زیاد است، اظهار داشت: در موضوع ارز اشتباه کردیم و باید به سراغ راه حل برویم.

این اقتصاددان بیکاری را چالش سوم کشور عنوان کرد و گفت: بیکاری در کشور ما به شدت در حال جدی شدن است. در ۸ ماه گذشته به دلیل شوک ارزی و تحریم بیمه ۶۵۰ هزار نفر قطع شده و بیکار شده اند.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم یک بسته حمایتی برای رساندن سطح زندگی مردم به سطح استاندارد، فراهم کنیم.  

صادق الحسینی افزود: بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می دهیم؛ باید به سمت جراحی بزرگ برویم. اگر سال آینده مشکلات سال ۹۶ تکرار شد دیگر برقراری بسته حمایتی ارزش نخواهد داشت.

وی به چالش چهارم اشاره کرد و گفت: سیاست خارجی ما مبتنی بر پتانسیل های واقعی کشور نیست.

این اقتصاددان افزود: سیاست خارجی اقتصادی ما رها شده است. بحث نظامی کشور در منطقه بر مبنای همسایگان شکل گرفته اما چقدر سیاست خارجی ما مبتنی بر همسایگان است؟  

وی گفت: متاسفانه درست نتوانستیم این موضوع را سامان دهیم؛ اگر به این سمت برویم بخش عمده اقتصاد و مبادلات تجاری ما غیرقابل تحریم می شود.
مهر 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین