کد خبر: ۵۷۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۲:۰۸
قطعنامه دوم تحریم تهران در راه است؟

رجزخوانی آمریکا برای ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تام کیسی معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تلاش‌های کشورش برای اجرای قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران گفت: آمریکا می‌تواند قطعنامه دیگری را علیه ایران در شورای امنیت به تصویب برساند اما اکنون در چارچوب قطعنامه 1737 عمل می‌کند. وی از تحریم‌های اتحادیه اروپا و ژاپن علیه ایران قدرانی کرده و آنها را در راستای اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران دانست. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه تام کیسی در مورد اقدام دولت ژاپن مبنی بر تحریم ایران گفت: این اقدام در راستای اجرای قطعنامه 1737 که با هدف مهار توسعه برنامه تسلیحات اتمی در ایران تصویب شده، صورت گرفت. 

وی افزود: تحریم‌های ژاپن علیه ایران پس از آن صورت گرفت که اتحادیه اروپا در موضعی مشترک خواستار اجرای قطعنامه 1737 شد. بنا به گفته کیسی اتحادیه اروپا در قالب موضع جدید خود به اعضا اجازه داده است تا اقدامات اضافی فراتر از تحریم‌های رسمی قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را انجام دهند. 

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این اقدام صرفا از آن جهت مهم است که نشان دهنده مسئولیت جامعه جهانی در مقابل اجرای قطعنامه 1737 است و فکر می‌کنم این امر نشان دهنده نگرانی جدی کشورها (در مورد مساله هسته‌ای‌ ایران) است. 

کیسی همچنین گفت: آمریکا می‌تواند قطعنامه دیگری را در سازمان ملل علیه ایران به تصویب برساند و قطعا نیز احتمال چنین اقدامی را در دست بررسی دارد اما در شرایط کنونی صرفا در چارچوب قطعنامه موجود یعنی 1737 عمل‌ می‌کند. 

همزمان با اظهارات کیسی، اظهارات کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا نیز احتمال تلاش واشنگتن برای تصویب قطعنامه‌ای شدیدتر علیه ایران در شورای امنیت را افزایش داده است. رایس در همین راستا گفت: «احتمال دارد ما تصویب قطعنامه دیگری (علیه ایران) را دنبال کنیم اما هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته‌ایم بلکه باید ببینیم تصویب قطعنامه دیگر تا چه می‌تواند به حل مساله کمک کند و ایرانی‌ها را به اشتباه بودن مسیری که طی می‌کنند آگاه سازد». 

یک عضو دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود گفت: تصویب قطعنامه جدید (علیه ایران) در برنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد. وی افزود: تصویب این قطعنامه بخشی از پروسه طبیعی شورای امنیت است. بنا به گفته این دیپلمات برای تصویب قطعنامه دیگر لازم نیست توافقی دیگر میان اعضا شورای امنیت سازمان ملل صورت بگیرد و این امر به شکل طبیعی صورت خواهد گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین