کد خبر: ۵۷۷۶۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰

پاکستان خلبان هندی را آزاد می‌کند

خلبان هندی که جنگنده اش بوسیله نیروهای پاکستان سرنگون شد؛ پاکستان می‌گوید که با این خلبان به خوبی رفتار می‌شود. گروه جیش محمد مسئولیت حمله انتحاری پرتلفات به کشمیر تحت تسلط هند را برعهده گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، اعلام کرده که برای 'نشان دادن صلح طلبی'، خلبان هندی به اسارت گرفته شده را روز 'جمعه آزاد خواهد کرد.'

عمران خان، روز پنجشنبه ۲۸ فوریه، ۹ اسفند این تصمیم را در پارلمان پاکستان اعلام کرد و گفت که سیاست پاکستان تمرکز بر تشنج‌زدایی است.

پیشتر، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان،گفته بود که کشورش آماده است به شرط "کمک به آرام کردن تنش‌های اخیر" در منطقه مورد مناقشه کشمیر، خلبان هندی را که روز چهارشنبه بوسیله پاکستان به اسارت گرفته شده، آزاد کند.

روز گذشته، پاکستان ابتدا از سرنگونی دو جنگنده هند خبر داد اما بعدا خبر به اسارت گرفتن یک خلبان را با انتشار ویدئویی از او منتشر کردند.

وزارت اطلاعات پاکستان، تصاویری از خلبان هندی، در حالیکه چشمانش بسته شده و صورتش خونی بود منتشر کردند.

مقامات هندی این اقدام پاکستان را "نمایش قبیحانه یک شخص مجروح" نامیدند و از پاکستان خواستند تا فورا خلبان این جنگنده را آزاد کند.

یک روز پیش از آن، هند یک اردوگاه شبه نظامیان را در پاکستان هدف حمله هوایی قرار داده بود.

از سوی دیگر امروز نارندرا مودی، نخست وزیر هند،از مردم کشورش خواست که مانند "یک دیوار" در مقابل آنچه که او دشمن نامید، ایستادگی کنند.

این اولین اظهارنظر نخست وزیر هند یک روز پس از سرنگونی جنگنده این کشور بوسیله ارتش پاکستان است.

دو هفته پیش یک گروه شبه نظامی که در پاکستان مستقر است، به کاروان نیروهای امنیتی هند در کشمیر تحت کنترل هند حمله کردند که در اثر این حمله ۴۰ نفر از نیروهای هند کشته و شماری دیگر هم مجروح شدند و این حمله باعث افزایش شدید تنش‌ها میان هند و پاکستان شد.

تنش‌های اخیر میان هند و پاکستان در شبکه های اجتماعی هم انعکاس گسترده داشته است.

بعد از سقوط جنگنده بسیاری از کاربران هندی شبکه‌های اجتماعی خلبان اسیر شده را ستودند و از او به عنوان قهرمان یاد کردند. گروهی دیگر هم با هش‌تگی به معنای "بگو نه به جنگ" دو کشور را به آرامش دعوت کردند.

آمریکا، فرانسه و بریتانیا طرح پیشنهادی تازه‌ای را در مورد قراردادن مسعود اظهر، رهبر گروه شبه نظامی "جیش محمد" در فهرست تروریستی به سازمان ملل ارائه کرده‌اند.

این گروه شبه نظامی که در پاکستان مستقر است، مسئولیت حمله انتحاری اخیر به کشمیر تحت کنترل هند را به عهده گرفته است.

پیشتر تلاش‌های سازمان ملل برای قرار گرفتن نام رهبر این گروه در فهرست سیاه با مخالفت چین روبرو شد.

در همین حال آمریکا از این دو کشور خواسته تا از دست زدن به اقدامات نظامی بیشتر علیه یکدیگر خودداری کنند.

سرنگون شدن هواپیمای هند در حالی از سوی پاکستان انجام شد که روز سه شنبه ۲۶ فوریه، هند یک اردوگاه شبه نظامیان را در پاکستان هدف حمله هوایی قرار داد.

درگیری هوایی در منطقه مرزی مورد مناقشه کشمیر میان هند و پاکستان شدیدترین درگیری میان دو کشور از سال ۱۹۷۱ تاکنون است.

تنش میان هند و پاکستان و درگیری هوایی این دو کشور بر پروازهای خطوط هوایی مسافربری تاثیر گذاشته است.

چندین شرکت هواپیمایی، روز چهارشنبه پرواز مسافربری خود به پاکستان را لغو کرده‌اند و تعدادی دیگری که حریم هوایی پاکستان در مسیرشان بود، برای رسیدن به مقصد نهایی تغییر مسیر داده‌اند.

پاکستان حریم هوایی خود را پس از درگیری هوایی با هند، بسته است.

در طول ۷۰ سالی که از استقلال هند و پاکستان می گذرد، دو کشور سه بار با هم جنگیده‌اند (حتی می‌توان گفت چهار بار، چون آخرین باری که هند و پاکستان در سال ۱۹۹۹ در جنگ با یکدیگر درگیر شدند به طور رسمی اعلام جنگ نکردند).

کشمیر محور اصلی اختلافات این دو کشور است و دو جنگ تمام عیار بین این دو همسایه بر سر کشمیر بوده است که هریک ادعای مالکیت بر سر آن را دارند. به دنبال جنگ سال ۱۹۷۱ یک خط مرزی "دی فاکتو" موسوم به خط کنترل این منطقه را بین دو کشور جدا می‌کند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین