کد خبر: ۵۸۰۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
با ارتقای سیستم‎های پروازی جدید؛

پس از چهار سال دومین هواپیمای سازمان نقشه‌برداری عملیاتی شد

آخرین پرواز این هواپیما مربوط به فروردین سال 1393 بود که پس از نصب این سیستم و راه اندازی مجدد، در 22 اسفندماه سال جاری بار دیگر یک پرواز آزمایشی انجام داد. با توجه به آماده سازی هواپیمای مذکور، این هواپیما قابلیت انجام تمامی سفارش‎های در دست اجرای سازمان از جمله طرح کاداستر اراضی و جی‎نف را خواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
علی‎رغم تحریم‎های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران؛ دومین هواپیمای دورنیر سازمان نقشه برداری کشور به سیستم‎های اویونیکی مجهز و آماده پرواز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، هواپیمای دورنیر 228 (EP-TZA  ) ساخت 1993 در آلمان است که در همان سال (1371) به ایران وارد شده است. از سال 1387 نصب سیستم‎های اویونیکی شامل TCAS11، GPS400W، SSFDR و TAWS در هواپیماهای سازمان از طریق عقد قرارداد نصب با شرکت آسمان آغاز شد. لیکن به دلیل تحریم‎ و مشکلات مالی طی چند سال، تنها یک فرورند هواپیمای سازمان مجهز به آن شد. از ابتدای سال 1393 کارشناسان اداره کل مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشور به دلیل عدم نصب سیستم‎های اویونیکی هواپیمای EP-TZA، از تمدید اعتبار (C.OF.A) مربوطه خودداری نمودند که این مساله سبب زمینگیر شدن هواپیمای مذکور گردید.

با تلاش‎های انجام شده، برگزاری جلسات متعدد، تامین قطعات، اورهال ملخ و رفع بسیاری از مشکلات مالی، و با گذشت بیش از 4 سال، هواپیمای دوم سازمان نقشه برداری کشور ( دورنیر EP-TZA) نیز مجهز به این سیستم شد. علی رغم عدم حضور نمایندگان خارجی جهت بررسی و تایید سیستم‏های نصب شده، با تکیه بر توان داخلی؛ پرواز تست این هواپیما در تاریخ 22/12/1397 با موفقیت به انجام رسید.

گفتنی است سیستم اویونیکی نصب شده روی این هواپیما (بر اساس ملزومات سازمان هواپیمایی کشوری ) شاملTAWS – ACAS- GPS – VHF NAV- VHF COM – FDR – CVR  و ... است که قابلیت‌هایی چون تعیین موقعیت دقیق، سیستم هشدار جلوگیری از برخورد هواپیما، ضبط مکالمات و پارامترهای پرواز، مکالمات و هدایت رادیویی، افزایش توان سیستم های ناوبری هوایی،  نمایش ترافیک هوایی  و پستی و بلندی های سطح زمین و ... را برای این هواپیما ایجاد کرده است.  

این سیستم علاوه بر ارتقای ایمنی هواپیما، موقعیت دقیق آن را نیز شناسایی کرده و از بروز سوانح هوایی جلوگیری خواهد کرد. هزینه خرید قطعات و کارکرد نیروی انسانی با 5277 ساعت جهت نصب سیستم‌های مذکور، حدود دو میلیارد تومان هزینه دربرداشت.

آخرین پرواز این هواپیما مربوط به فروردین سال 1393 بود که پس از نصب این سیستم و راه اندازی مجدد، در 22 اسفندماه سال جاری بار دیگر یک پرواز آزمایشی انجام داد. با توجه به آماده سازی هواپیمای مذکور، این هواپیما قابلیت انجام تمامی سفارش‎های در دست اجرای سازمان از جمله طرح کاداستر اراضی و جی‎نف را خواهد داشت.

در حال حاضر این هواپیما تنها هواپیمای فعال سازمان است؛ هواپیمای دورنیر دیگر سازمان که مجهز به این سیستم است نیز پس از نصب موتور عملیاتی خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین