کد خبر: ۵۸۱۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴

ظریف: باید به‌طور یکپارچه در برابر اسلام‌هراسی در دنیا بایستیم

وزیر امورخارجه کشورمان در نشست سازمان همکاری اسلامی ضمن ابراز تأسف نسبت به حمله تروریستی اخیر در نیوزیلند خواستار مقابله و ایستادگی تمامی کشورها در برابر اسلام‌هراسی و تروریسم نژادپرستانه شد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در سخنرانی خود در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول با قدردانی از رئیس جمهور ترکیه برای میزبانی این نشست که در سطح وزیران برگزار می‌شود، تاکید کرد که ایران به‌طور قوی اقدام تروریستی نژادپرستانه اخیر علیه نمازگزاران در کرایست چرچ در نیوزیلند را محکوم و با بازماندگان و خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی می‌کند.

وی همچنین از نخست وزیر نیوزیلند برای رفتار انسانی و غم‌خوارانه‌اش با قربانیان این حادثه و وزیر امورخارجه این کشور برای شرکت در نشست تمجید کرد.

ظریف حمله به کرایست چرچ را اقدامی از پیش طراحی شده علیه مسلمانان توصیف و تاکید کرد که تأثیری که این اقدام ضد مسلمانان و حملات مشابه آن در غرب گذاشته به‌طور جدی مایه نگرانی است.

وی ادامه داد: در طول دهه‌های اخیر یک افزایش ناگهانی در شبکه گسترده تبلیغات علیه مسلمانان اتفاق افتاده که چهره اخبار رسانه‌ها را به خود گرفته، گروه‌های نفرت پراکن نقاب اندیشکده‌ها را زده‌اند و حتی گروه‌های مدنی یک فضای خصمانه و خشونت‌آمیز در غرب ترویج می‌کنند. موسساتی در آمریکا و نقاط دیگر وجود دارند که به خوبی تغذیه مالی می‌شوند و مورد حمایت سرمایه‌داران پرنفوذ مرتبط با دولت‌ها هستند. اگر این شبکه شوم متوقف نشود، ظرفیت این را دارد که ثبات را در بسیاری از جوامع را تضعیف و به روابط میان کشورها و مذاهب بزرگ صدمه بزند و درنهایت امنیت و صلح بین‌الملل را نابود کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین تصریح کرد: ما باید به‌طور شفاف انتظارات و خواسته‌های خود را از کشورهایی که این فعالیت‌های تروریستی و نژادپرستانه در آنها رو به افزایش است، مشخص کنیم و از نظر من باید روی موارد زیر تمرکز کنیم:

اول، آنهایی که در غرب ادعا می‌کنند معتقد به دموکراسی، سیاست‌های فراگیر و مشارکتی و جوامع آزاد هستند می‌بایست به حرف خود عمل کنند. آنها باید برای شکستشان در تأمین نیازهای اولیه اقلیت‌های مسلمان مبنی بر ایمنی و زندگی شایسته در میان خود پاسخگو باشند و توضیح دهند که قصد دارند چه کاری برای جلوگیری از اسلام هراسی انجام دهند.

دوم، ما باید عوام فریب‌هایی را که تروریسم نژادپرستانه را ترویج می‌کنند و به‌علاوه سفیدپوستان برتری‌گرا را در دولت‌ها و محافل رسمی و غیر رسمی شناسایی کنیم. ما همزمان که می‌بایست سیاست‌مداران غربی که تروریسم نژادپرستانه و ناشی از برتری‌گرایی سفیدپوستان را منع می‌کنند، شناسایی و تشویق کنیم باید آنهایی را که مانع از صحبت‌های تنفرآمیز و اقدامات نفرت انگیز علیه مسلمانان نمی‌شوند، ازجمله از طریق کوتاهی در تروریستی خواندن این گونه حملات علیه مسلمانان نکوهش کنیم.

ظریف خاطر نشان کرد: ما باید با هم در برابر هر قدرتی که اسلام هراسی را ترغیب می‌کنند، ازجمله به وسیله اقداماتی همچون ممنوعیت سفر مسلمانان، ممنوعیت نمادهای مسلمانان مثل روسری و مناره و همچنین استفاده شنیع از این مفاهیم به عنوان تروریسم اسلامی بایستیم. ادامه بی‌توجهی دولت ترامپ به حق مسلمانان و اعراب به سطح منزجر کننده اعطای چیزی به دیگران رسیده است که مال خودش نیست، چه در قدس شریف باشد یا دادن بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی که خود در رأس نقض حقوق بین‌الملل و افزایش اسلام هراسی و تفرقه افکنی در میان امت اسلامی قرار دارد.

سوم، ما لازم است که وظایف خود را تا به آخر به انجام برسانیم. ما باید تروریسم و افراط‌گرایی را از جهان اسلام ریشه کن کنیم. برخی در غرب از تروریسم افراط‌گرایانه داعش و القاعده که هیچ ارتباطی با اسلام ندارند به عنوان دستاویزی برای افراط‌گرایی اسلام‌گرایانه خود سوءستفاده می‌کنند. ما باید به‌طور جمعی و یکپارچه در برابر صادرکنندگان تفکرات نفرت‌انگیز تکفیری ایستادگی کنیم.

وزیر امورخارجه ایران در ادامه تصریح کرد: لازم است که ما روی اسلام هراسی و تبعیض و اقدامات نفرت‌انگیز علیه اقلیت‌های مسلمان تمرکز کنیم و این مسئله را هر زمانی که ضرورت دارد در سازمان ملل، شورای حقوق بشر و دیگر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مربوطه مطرح کنیم. ما به‌طور همزمان می‌بایست مذاکراتی جدی را با دیگر کشورها، به‌ویژه در غرب آغاز کنیم تا راه‌ها و ابزار مقابله همگانی با اسلام هراسی، تبعیض و نفرت پراکنی را بیابیم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین