کد خبر: ۵۸۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۲۰:۳۸

انتقاد کاخ سفید از بودجه نظامی چین

آفتاب‌‌نیوز : سخنگوی دولت چین در پاسخ به این درخواست ایالات متحده گفت: بودجه 44 میلیارد دلاری سال 2007 که به امور نظامی اختصاص یافته است در واقع صرف افزایش حقوق نظامیان و به روز کردن تجهیزات فعلی خواهد شد. 

ارتش دو میلیون نفری چین بزرگترین ارتش جهان بوده و این در حالی است که دولت چین تاکنون در خصوص توان نظامی خود شفاف‌سازی نکرده است. برخلاف ایالات متحده که کنگره باید در خصوص هزینه نظامی ارتش تصمیم‌گیری کند در چین دولت در‌این‌باره تصمیم ‌نهایی را اتخاذ کرده و تنها کلیاتی از هزینه‌ها را اعلام خواهد کرد. 

پنتاگون بارها مدعی شده است که هزینه کلی ارتش چین بسیار بیشتر از آمار و ارقام اعلام شده است و چین هرگز در خصوص هزینه خریداری تسلیحاتی اطلاعاتی در اختیار جامعه بین‌المللی قرار نمی‌دهد. 

بودجه نظامی چین در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش شش میلیارد دلاری روبه‌رو بود، و این سومین بار از سال 1990 است که بودجه نظامی چنین افزایش فاحشی می‌یابد. 

در این میان جان نگروپونته که روز گذشته وارد پکن شده بود خواهان گفت‌وگو میان پنتاگون و ارتش چین شد. جان نگروپونته در این باره گفت: بدین ترتیب پنتاگون متوجه اهداف واقعی دولت چین از گسترش توان نظامی‌اش می‌شود. 

پیش از جان نگروپونته، دیک چنی نیز از افزایش فعالیت‌های نظامی چین ابراز نگرانی کرده بود. سخنگوی دولت چین در این باره افزود: دولت چین به هیچ‌وجه علاقه‌ای به رقابت نظامی با هیچ‌کدام از کشورهای جهان ندارد. بدین ترتیب ما تهدیدی برای هیچ‌کدام از کشورها نیز محسوب نمی‌شویم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین