کد خبر: ۵۸۳۵۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

وزیر صنعت پیش‌بینی کرد: افق روشن تجارت بین ایران و عراق تا ۱۴۰۰

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای توافق تجاری با عراق مبنی بر افزایش تجارت بین دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ خواستار تسریع در اجرای توافقات شد.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا رحمانی در نشست مشترک با وزیر تجارت عراق با بیان اینکه ملاقات‌های وزیر صمت ایران و وزیر تجارت عراق برای توسعه روابط دو جانبه مؤثر خواهد بود، گفت: در سفر قبلی به بغداد نیز چندین تفاهم نامه همکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق امضا شد که این تنها یکی از توافقات امضا شده میان دو کشور در این سفر بود.

وی با بیان اینکه این سفر آثار سیاسی و اقتصادی فراوانی داشت، اظهار کرد: در مدت کمی بعد از سفر، بخشی از اجرای توافقات که یکی از آنها عدم اخذ هزینه روادید بین دو کشور بود، اجرایی شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تفاهمات در راستای تسهیل در حوزه تأمین زیرساخت، تجارت، حمل نقل جاده‌ای، موضوعات کنسولی، بیمه‌ای، استاندارد، ترانزیت و… است که به طور مثال در حوزه ریل، احداث راه آهن شلمچه به بصره تفاهم شده است.

به گفته رحمانی، یکی دیگر از مواردی که بین دو کشور تفاهم شد، افزایش مبادلات تجاری به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ بود.

وی محور تحقق افزایش مبادلات تجاری را دو وزارتخانه صمت ایران و تجارت عراق عنوان کرد و گفت: مواردی که نیاز است برای آن کمیته‌های تخصصی مشترک تشکیل شود را نیز تسریع می‌کنیم.

وی افزود: این موضوع خواست دو دولت و ملت و به نفع کشورها است، در این جهت، یکی بحث تعرفه تجارت ترجیحی بود؛ باید به تجارت آزاد بین دو کشور برسیم که در این زمینه ضرورت دارد به کارگروه‌ها دستور آغاز مذاکرات را بدهیم.

رحمانی با اشاره به تاکید رؤسای جمهور دو کشور بر احداث شهرک مشترک مرزی، تصریح کرد: پیش‌تر هشت نقطه را برای این کار معرفی کردیم که احداث این شهرک‌ها در حوزه اقلیم و جنوب عراق تفاهم شد و باید کمیته‌ها فعالیت خود را برای مکان‌یابی و فراهم کردن شرایط شروع کنند.

او با اشاره به لزوم تشکیل کمیته مشترک بازرگانی، گفت: تابید شرکت بازرسی استاندارد یکی از خواسته‌های ایران از طرف عراقی است که این اقدام روابط تجاری بین دو کشور را نیز تسهیل می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در خصوص صادرات فنی و مهندسی نیز ظرفیت خوبی وجود دارد و شرکت‌های دو طرف می‌توانند فعال‌تر باشند و صرفاً موانع جزئی وجود دارد که قابل رفع است.

علاقه به توسعه روابط

عبدالمجید جاسم، وزیر تجارت عراق در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت، نیز سفر هیأت عالی رتبه عراقی به ایران را پیامی آشکار مبنی بر اهمیت و علاقه وافر عراق بر توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: روابط بین دو کشور ریشه در هزاران سال دارد و طولانی‌ترین مرز را نیز در میان همسایگانمان با جمهوری اسلامی ایران داریم.

وی افزود: برنامه‌ای که نخست وزیر عراق مطرح کردند مبتنی بر گشایش و آزادی در روابط اقتصادی با همسایگان به ویژه ایران است.

جاسم با اشاره به امضای توافقاتی که دو کشور در عراق امضا کردند، اظهار کرد: مهمترین بند این تفاهم معافیت از پرداخت هزینه بابت روادید میان ملت‌های دو کشور است که ما سریعاً نتایج این مصوبات را با افزایش تردد مردم دو کشور به ویژه تجار خواهیم دید.

وی افزود: فضا هم اکنون برای ورود تجار و سرمایه گذاران ایرانی به عراق آماده است.

عبدالمجید جاسم راه اندازی خط ریلی شلمچه به بصره را یکی دیگر از مهمترین توافق‌های دو طرف عنوان کرد و گفت: پیش‌تر توافقنامه احداث این راه آهن امضا شده بود که حال به مرحله اجرای توافق ورود کرده‌ایم و این موضوع نیز مستلزم تشکیل کارگروه مشترک است.

وزیر تجارت عراق در ادامه با بیان اینکه عراق برای توسعه روابط با ایران با وجود موانع تحریم‌های تحمیلی آمریکا که بعضاً در این راه سنگ اندازی می‌کند، آماده است: دلیل اصلی برای اثبات این ادعا، دعوت نخست وزیر عراق از رئیس کل بانک مرکزی ایران برای سفر به کشور ما و دیدار با رئیس کل بانک مرکزی عراق برای عبور از موانع موجود است.

جاسم با اشاره به طرح ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک بین دو کشور اظهار کرد: عراق با دیگر همسایگان هم در این باره اقداماتی داشته که اجرایی شدن آن در ارتباط با ایران نیارمند تشکیل کارگروه است و در این خصوص ما منتظر پیشنهادات ایران هستیم تا آن‌ها را بررسی کنیم.

وزیر تجارت عراق همچنین با اشاره به موضوع معافیت تعرفه گمرکی کالاهای ایرانی، تصریح کرد: عراق با دیگر کشورها از جمله اردن چنین توافقاتی داشته است، هرچند در مورد ایران نیاز به گفت‌وگو و بررسی کارشناسی بیشتری دارد.

وزیر تجارت عراق در پایان درباره درخواست ایران مبنی بر تأیید شرکت‌های استاندارد، اظهار کرد: با توجه اینکه سازمان استاندارد عراق مطابق برنامه‌های جهانی فعالیت می‌کند اگر شرکت‌های معرفی شده مطابق فعالیت این سازمان باشد، استاندارد بودن آن‌ها تأیید می‌شود و من این موضوع را به رئیس سازمان استاندارد عراق منتقل می‌کنم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
-
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
0
0
عزیزدلم.. قربان قدو بالات بشم من...اخه جیگر...شما نمیتونی دو روز بعد وضعیت مملکت رو از نظر قیمت خودرو و سایر امور پیش بینی کنی....اونوقت میری برای روابط ایران و عراق توی چند ماه آینده پیش بینی میکنی؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
0
0
به به چه افقی شود این
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین