کد خبر: ۵۸۳۶۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
فضاپیمای شرکت اسپیس‌ایکس

آزمایش پیش‌نمونه فضاپیمای جدید اسپیس‌ایکس

ایلان ماسک دیروز با انتشار ویدیوی کوتاهی در توییتر خود گفت که پیش‌نمونه فضاپیمای شرکت اسپیس‌ایکس موسوم به استارهوپر در جریان آزمایش اخیر خود از زمین برخاسته است؛ فضاپیمای آزمایشی که قرار است مقدمه ای برای ساخت نسل بعدی فضاپیماهای این شرکت باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 اسپیس‌ایکس ساخت پیش‌نمونه استارهوپر را از اواخر سال میلادی گذشته در تاسیسات خود واقع در بوکاچیکای ایالت تگزاس آغاز کرد. آن هم در حالی که ایلان ماسک در طول مدت با پیوسته با پست کردن تصاویری مختلف از مراحل ساخت این پیش‌نمونه پیشرفت پروژه را گزارش می داد. این پیش‌نمونه غول آسا خصوصا وقتی خبرساز شد که اوایل سال جاری میلادی خبر رسید که وزش بادهای قوی در تگزاس موجب شده تا بوم دماغه فضاپیما سرنگون شود و این پیش‌نمونه آسیب ببیند. حادثه ای که تکمیل برنامه را چند هفته با تاخیر مواجه کرد. با این حال سرانجام در سوم آوریل گشته، استارهوپر اولین آزمایش ایستای خود را انجام داد. آزمایشی که در طول آن تنها موتور این فضاپیما روشن شد و بعد هم که در آزمایش بعدی فضاپیما کمی از زمین جدا شده و مجددا فرود آمد.

در فاز دوم که در آینده نزدیک رخ می دهد استارهوپر تا ارتفاع مشخصی پرواز خواهد کرد با این حال این پیش‌نمونه، یک فضاپیمای واقعی نیست. این یعنی قرار نیست که استارهوپر واقعا تا مدار زمین پرواز کند بلکه نتایج آزمایشی آن در توسعه نمونه نهایی این فضاپیما مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

** رویای فضایی

پروژه استارهوپر در حقیقت نخستین فاز آزمایشی از طرحی است که ایلان ماسک ابتدا در سال 2012 رونمایی کرد. طرحی که در آن زمان فضاپیما BFR خوانده می شد. فضاپیمای بزرگ و چندبار مصرفی که قرار است بتواند برای حمل مسافر به سوی ماه و بعدها مریخ استفاده شود. این طرح چندین و چند بار مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت تا اینکه در سپتامبر سال 2016 در جریان شصت و هفتمین کنگره بین المللی فضانوردی، ماسک سرانجام جزئیات جدیدی از طرح شرکت خود را رونمایی کرد. جزئیات جاه طلبانه ای که این بار از ساخت فضاپیمایی حتی بزرگتر سخن می گفت. فضاپیمایی که به طور خاص برای پروازهای بین سیاره ای طراحی شده و از همه مهمتر سفر به مریخ و حتی مستعمره سازی روی آن را ممکن خواهد کرد. با این حال حتی این طرح هم ثابت نماند و در طول سال های 2017 و 2018 اسپیس‌ایکس مجددا اصلاحات گسترده ای را روی آن انجام داد.

همزمان با شروع سال 2018، اسپیس‌ایکس خبر داد که در تدارک ساخت نخستین فضاپیمای بزرگ خود است و حتی کارخانه ای را به همین منظور در لس آنجلس برپا کرد. آنطور که اسپیس‌ایکس می گوید اولین فضاپیما برای پرتاب به سوی مریخ تا سال 2022 یعنی سه سال دیگر آماده خواهد بود و اولین ماموریت سرنشین دار هم تا 2024 انجام خواهد شد. گفتنی است این فضاپیما قرار است در نهایت به 31 موتور جدید رپتور مجهز باشد که پیش‌نمونه آزمایشی تنها به یکی از آنها مجهز بود.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین