کد خبر: ۵۸۶۳۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰

اعدام یک قاتل نژادپرست در تگزاس

جان ویلیام کینگ به عنوان سرکرده گروه سه نفره قاتلان جیمز بیرد جونیور شناخته شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
جان ویلیام کینگ، سردسته گروه سه نفره‌ای که ۲۰ سال پیش یک مرد سیاه‌پوست را به طرز فجیعی کشتند و جنازه او را به عقب خودرو اعدام یک قاتل نژادپرست در تگزاسبستند و روی زمین کشیدند، روز چهارشنبه در تگزاس اعدام ‌شد.

این پرونده که یکی از تاریک‌ترین قتل‌های نژادپرستانه آمریکای مدرن نامیده شده به تغییر قوانین جنایی آمریکا انجامید.

صدور حکم اعدام برای جان ویلیام کینگ و یکی از هم‌دستانش نخستین احکام اعدامی خوانده شده که طی آن یک سفیدپوست به علت قتل یک سیاه‌پوست در تگزاس به اعدام محکوم ‌می شد.

جیمز بیرد جونیور، سیاه‌پوست، در سال ۱۹۹۸ توسط جان ویلیام کینگ و هم‌دستانش ابتدا مورد ضرب و جرح قرار گرفت بعد به گردن او زنجیر انداختند و او را به پشت خودرو بستند و فرسخ‌ها روی زمین کشیدند.

قتل فجیع او در سال ۲۰۰۹ کنگره آمریکا را واداشت که قوانین مربوط به جرایم نژادپرستانه و ناشی از نفرت را تغییر دهد.

جان ویلیام کینگ، ۴۴ ساله، دومین نفر از این گروه سه نفره است که اعدام شد. مرگ او در ساعت ۱۹:۰۷ بعد از ظهر تایید شد.

کمیته بررسی درخواست‌های عفو، روز دوشنبه تقاضای او برای تاخیر ۱۲۰ روزه در حکم اعدام را رد کرده بود.

پیش از آن هم دیوان عالی آمریکا که بالاترین مرجع قضایی این کشور است تقاضای عفو جان ویلیام کینگ را قابل بررسی ندانست.

بنابر گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، حکم اعدام جان ویلیام کینگ که خود را معتقد به برتری نژادسفید معرفی می‌کند نخستین حکم اعدام در تاریخ قضایی تگزاس است که طی آن یک سفیدپوست به علت قتل یک سیاه‌پوست به اعدام محکوم می‌شد.

دادستان‌ها جان ویلیام کینگ را سردسته این گروه سه نفره قاتلان جیمز بیرد جونیور معرفی می‌کنند.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند برخی از اعضای خانواده جیمز بیرد جونیور برای حضور در مراسم اعدام امروز به تگزاس سفر کردند.

یکی دیگر از عاملان این قتل نژادپرستانه یعنی لارنس راسل بروئر در سال ۲۰۱۱ اعدام شد.

سومین قاتل که شاون آلن بری نام دارد به حبس ابد محکوم شده است چرا که تاکید کرده همچون جاو ویلیام کینگ و لارنس راسل بروئر به برتری نژاد سفید اعتقادی ندارد.

به گزارش رسانه‌های آمریکا شارون آلن بری حدود ۲۰ سال دیگر (۲۰۳۸) واجد شرایط درخواست عفو قرار خواهد گرفت.

در صبح روز هفتم ژوئن سال ۱۹۹۸ در شهر جاسپر تگزاس، جیمز بیرد جونیور که در آن هنگام ۴۹ سال داشت به جان ویلیام کینگ، لارنس راسل بروئر و شارون آلن بری برخورد.

اعدام یک قاتل نژادپرست در تگزاس

این سه مرد او را تا سرحد مرگ کتک زدند و سپس مچ پای او را با زنجیر به پشت وانت پیکاپ خود بستند و آن قدر او را روی زمین کشیدند تا تکه تکه شد.

پلیس اعضای جدا شده بدن جیمز بیرد جونیور را در مسیری که روی زمین کشیده شده بود پیدا کرد و بقایای جسدش را هم بیش از یک کیلومتر و نیم دورتر یافتند.

سپس بازرسان رد خون برجای مانده را بررسی کردند و فندکی پیدا کردند که روی آن حروف ک‌ک‌ک و نام مستعار جان ویلیام گینگ "پاسم" کندکاری شده بود.

بنابر گزارش رسانه‌های آمریکا، در جریان دادگاه جان ویلیام کینگ، دادستان‌ها مدارکی ارایه کردند که حاکی از میزان نفرت او نسبت به سیاه‌پوستان بود؛ از جمله نامه‌ای که او به لارنس بروئر، همدست خود در زندان نوشته بود و در آن از کاری که با هم انجام داده بودند ستایش کرده بود. او نوشته بود: "برادر هم‌رزمم، نتیجه هر چه که باشد، ما تاریخ ساز شدیم و باید با افتخار بمیریم و به یادها سپرده شویم... با عشق آریایی، با احترام و افتخار".

مدارک دادگاه نشان می‌دهد که کینگ امیدوار بوده با اجرای فرماین گروه سفیدپوست‌پرستی که عضو آن بود و اقداماتی چون آدم‌ربایی و قتل سیاهان به آغاز یک جنگ نژادی کمک خواهد کرد تا "نسل سیاهان را براندازد."

هیات منصفه برای گناه‌کار شناختن او تنها دو ساعت به شور نشست.

تگزاس در پی این جنایت قانون جرایم نژادپرستانه و ناشی از نفرت را به تصویب رساند و در سال ۲۰۰۱ که این قتل سراسر آمریکا را در خشم و هراس فرو برده بود، مجازات چنین جرایمی را تشدید کرد.

پس از آن در کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۹ قانونی را در همین رابطه تصویب کرد که به لایحه متیو شپرد و جیمز برد شهرت یافت و هدفش پیش‌گیری از جرایم نژادپرستانه و ناشی از نفرت بود.

جان ویلیام کینگ بارها برای عفو و فرار از مجازات اعدام اقدام کرده بود اما هر بار تلاش او نافرجام ماند. او خود را بی‌گناه می خواند و می‌گوید شارون بری آمر اصلی قتل بوده است و مدعی است که این وکلای او بوده‌اند که نتوانسته‌اند از او در دادگاه به درستی دفاع کنند.

بیلی رولز، کلانتر سابق شهر جاسپر در تگزاس به شبکه کی.اف.دی.ام گفته اعدام کینگ سرانجام نقطه پایانی بر این ماجرا است.

"زمانش فرار رسیده، اکثر اهالی جاسپر معتقدند که اکنون زمان فیصله دادن به این واقعه است."

منبع: بی بی سی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین