کد خبر: ۵۸۶۶۲۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷

عبدالمهدی موضع عراق نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران را توضیح دهد

یکی از نمایندگان پارلمان عراق با اشاره به اینکه کشورش نباید نه ایران و نه آمریکا را از دست بدهد، از نخست‌وزیر عراق درخواست کرد که به پارلمان بیاید و در رابطه با نکات مثبت و منفی موضع عراق نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران توضیح دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
فیصل العیساوی، نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با شبکه السومریه نیوز گفت: هر موضعی که در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اتخاذ می‌شود باید براساس منافع عراق و ملت آن باشد.

وی افزود: از عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق می‌خواهیم که درصورت اتخاذ موضعی در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به پارلمان بیاید و در رابطه با نکات مثبت و منفی آن توضیح دهد.

این نماینده عراقی در ادامه گفت: قشر سیاسی و دولت عراق باید جلسه بگیرند و تمام گزینه‌ها و راه حل‌هایی که داریم را بررسی کنند. موضع ما باید یکپارچه و بدون اختلاف باشد زیرا اگر با تدبیر و عقلانیت برخورد نکنیم این مرحله می‌تواند برای ما خطرساز باشد.

العیساوی گفت: مساله وارد کردن گاز مایع از ایران مشکل بزرگی نیست زیرا ما به آسانی می‌توانیم برای آن جایگزین ایجاد کنیم اما مشکل حقیقی ما مساله برق و مشخصاً تعامل با ایران به وسیله دلار است. تصمیم آمریکا اکنون در رابطه با صادرات و یا واردات برق نیست بلکه در رابطه با وارد کردن دلار به ایران است.

وی در پایان گفت: عراق نمی‌تواند آمریکا را که حامی و هم پیمان آن است از دست بدهد و هم زمان ما نمی‌خواهیم ایران را از دست بدهیم زیرا ایران یک کشور منطقه‌ای قدرتمند و یک وزنه منطقه‌ای به شمار می‌رود، همچنین ما نمی‌خواهیم طرف و یا میدانی برای جنگ محورها باشیم. به هرحال ما در یک معادله بسیار سخت قرار گرفته ایم و برای تعامل با آن نیازمند حکمت و عقلانیت هستیم.

پیش از این ثامر الغضبان، معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی در نشست خبری مشترک با فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی گفت: تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت از برای برخی کشورها از تحریم‌های ایران، عراق را شامل نمی‌شود.آمریکا معافیت‌های نفتی برای هشت کشور که نفت خام از ایران وارد می‌کنند را لغو کرد، عراق نفت خام از ایران وارد نمی‌کند بلکه به کشورهای دیگر صادر می‌کند بنابراین، این مساله شامل عراق نمی‌شود.

براساس این گزارش، کاخ سفید روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که معافیت‌های نفتی اعطا شده به هشت کشور برای خرید نفت از ایران را تمدید نخواهد کرد.

این اقدام دولت آمریکا با مخالفت شدید بیشتر کشورها و خصوصاً مقامات عراقی مواجه شد و گفته می‌شود که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق برای گفت وگو در رابطه با این مساله به زودی راهی واشنگتن خواهد شد.

دولت آمریکا سال گذشته برای "جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی" به هشت کشور خریدار نفت خام ایران معافیت از تحریم‌های نفتی اعطا کرد.


ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین