کد خبر: ۵۸۹۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

یک واردکننده کاغذ ۲۶ میلیون یورو ارز گرفته اما کاغذی وارد نکرده است

برخی واردکنندگان با شرکت‌های خارجی برای گرانتر شدن قیمت کاغذتبانی می‌کردند و کاغذی که یک تن آن ۷۰۰ دلار بوده، یک دلار نرخ خورده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی درباره نابسامانی حوزه کاغذ به عدم دعوت از اعضای مجلس به جلسات کارگروه حل بحران کاغذ انتقاد کرد و گفت: بعد از انتقال این کمیته به زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اینجانب و محمدعلی وکیلی به عنوان اعضای مجلس در این کارگروه به هیچکدام از جلسات آن دعوت نشدیم و علیرغم قول وزیر مربوطه برای حل این مساله اما نزدیک به ده ماه است که جلسات بدون حضور ما تشکیل می‌شود.

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی  به خانه ملت گفت افزود: کمیته حل بحران کاغذ عملا نتوانست کاری را در این حوزه انجام دهد و التهاب کنونی بازار کاغذ و اثرات آن بر نمایشگاه کتاب تهران نیز متاثر از همین وضعیت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در شرایطی که فقط در یک قلم، ۲۶ میلیون یورو ارز به این حوزه تخصیص داده شده ولی اثری در بازار کاغذ نداشته؛ زیرا واردکننده تخصیص گرفته ولی کاغذی وارد بازار نکرده است.

وی همچنین توضیح داد: در برهه‌ای ارز می‌گرفتند ولی کاغذ وارد نمی‌کردند و پس از آن هم کاغذ با ارز دولتی وارد می‌شد ولی در بازار و تعدیل آن اثری نداشت.

عضو کارگروه حل بحران کاغذ تاکید کرد: این محموله‌های کاغذ یکجا وارد نشده بلکه به مرور بوده؛ یعنی به واردکننده‌ای ارز دولتی برای واردات کاغذ داده‌اند اما بعد از آنکه کاغذ وارداتی او اثری در بازار نداشته، دوباره هم به همان فرد دادند.

قاضی‌زاده گفت: برخی لیست‌های خاص در حوزه ارز دولتی برای کاغذ وجود دارد که ما به آن از کانال‌های دیگر دسترسی پیدا کرده‌ایم.

وی همچنین به بخش دیگری از حواشی بازار کاغذ اشاره کرد و توضیح داد: در شرایطی که برای تخصیص ارز دولتی به کاغذ محدودیت وجود داشته، قیمت‌های اعلامی را گران‌تر ارائه می‌دادند؛ مثلاً کاغذی که  یک تن آن ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار بوده، بعضاً در قیمت‌های جدید و پروفرم‌های شرکت خارجی به میزان ۹۵۰ تا یکهزار دلار نرخ خورده است.

قاضی‌زاده افزود: این اسناد نشان می‌دهد که واردکننده با طرف خارجی تبانی کرده تا بتواند گرانتر بفروشد؛ لذا بازار کاغذ دلال محور شده است.

عضو کارگروه حل بحران کاغذ با اشاره به اینکه دلالان بیش از مخاطبان  در حوزه کاغذ ذینفع هستند، گفت: آن چیزی که در این بین به عنوان ملاک مطرح نیست، شرایط و خواست مخاطبان کتاب، دانشجویان، دانشگاهیان، دانش‌آموزان و مردم بهره‌بردار در حوزه مطبوعات است که مسئولان باید پاسخگو باشند.

ایلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین