کد خبر: ۵۸۹۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹

تحلیل روزنامه آمریکایی از شکست سنگین ترامپ در سیاست خارجی

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که سیاست‌ خارجی ترامپ در قبال کشورهای جهان شکست خورده و نتایج فاجعه‌باری به همراه داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در گزارشی به ناکامی‌های رئیس‌جمهور آمریکا در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و نوشت که برنامه‌های ترامپ در زمینه سیاست خارجی با مشکلات زیادی روبرو شده است و به طور بالقوه نتایج فاجعه‌باری به همراه داشته است.

این گزارش در توضیح شکست سیاست خارجی دولت فعلی آمریکا در قبال ایران و کره شمالی و کشورهای دیگر نوشت که «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، ترامپ را بعنوان یک فرد احمق که برای خلع وی از قدرت تلاش می‌کند، به استهزاء گرفته است.

طبق این گزارش، از طرف دیگر، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نیز در حال محک زدن عزم ترامپ در مذاکرات اتمی کره شمالی است و مقامات ایران نیز راههای جدیدی را برای تهدید آمریکا و مقابله با کمپین «حداکثر فشار» ترامپ پیدا کرده‌اند.

به اعتقاد برخی، ترامپ به طور کلی اهمیتی به این نمی‌دهد که در حال کاشت بذر هرج و مرج و سردرگمی است و برخی دیگر نیز سیاست‌ خارجی ترامپ را نتیجه سیاست‌های اشتباه و تصمیم‌گیری‌های متناقض و بی‌نظم داخل کاخ سفید می‌دانند.

بنا به گزارش این روزنامه آمریکایی، سیاست خارجی ترامپ نتیجه هرچه که باشد، در هفته جاری متحمل شکست‌هایی شده است و سؤالاتی را درباره رویکرد وی در قبال تعامل نظامی و امور بین‌المللی به وجود آورده است.

«جان آلترمن» یکی از معاون ارشد رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌الملل معتقد است که بحران‌های اخیر آمریکا در زمینه سیاست خارجی که در روزهای اخیر، نمود پیدا کرده است، بخشی از طرح و برنامه ترامپ است.

وی تأکید کرد که ترامپ بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری در تاریخ اخیر آمریکا، در قبال هرج و مرج احساس راحتی می‌کند.

آلترمن ادامه داد: «ترامپ  به بلاتکلیفی و بی‌نظمی به عنوان یک تعهد نگاه نمی‌کند بلکه به آن بعنوان یک دارایی می‌نگرد».

وی سپس استدلال کرد، بنابراین دامن زدن به تنش‌ها با ایران و ونزوئلا، لزوماً نمایانگر گمراهی ترامپ نیست بلکه نمایانگر ویژگی رویکرد نامنظم و متناقض ترامپ در قبال امور جهان است.

این گزارش در بخش‌های بعدی به مثال‌هایی از اقدامات بی‌فکر ترامپ در زمینه سیاست خارجی که اخیراً انجام گرفته است، اشاره کرد و نوشت، روز سه شنبه هفته جاری، پنتاگون با استناد به اطلاعات منقطع مبنی بر اینکه ایران یا نائبان این کشور ممکن است ارتش و تأسیسات آمریکا را هدف قرار دهند، خیلی با سرعت بمب‌افکن‌های «ب-52» و ناوگروه ضربتی را به غرب آسیا ارسال کرد. یک روز بعد، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، توقف بخشی از تعهدات تهران ذیل برجام را اعلام کرد.

این گزارش ادامه داد، روز پنجشنبه، کره شمالی یک موشک کوتاه برد را برای دومین بار در ظرف کمتر از یک هفته مورد آزمایش قرار داد.

یو اس ای تودی نوشت، روز جمعه، ترامپ با حذف یک توییت و سپس انتشار مجدد آن، آشفتگی را در بازار به وجود آورد. درست بعد از آنکه دولت ترامپ به واسطه عدم حصول توافق تجاری با چین، تعرفه‌های جدید آمریکا را بر 200 میلیارد دلار کالای چینی تحمیل کرد، او در یک پیام توییتری نوشت که مذاکرات تجاری با چین به «شیوه‌ای بسیار دوستانه» در حال پیشرفت است و «هیچ‌ نیازی به عجله» برای یک توافق جدید نیست.

از دیگر افتضاحات دولت ترامپ در زمینه سیاست‌ خارجی که روزنامه یو اس ای تودی به آن اشاره کرده است، هفته گذشته و زمانی رخ داد که مقامات ارشد دولت وی از جمله «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از احتمال اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا در شرایطی خبر دادند که کودتای «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا با شکست مواجه شد و مادورو، تلاش‌های ناکام کودتاگران کاخ سفید برای کودتا در ونزوئلا را «احمقانه» خواند.

با اینحال، ترامپ در توجیه افتضاحات خود در زمینه سیاست خارجی تأکید دارد که « در حال پاکسازی آشفتگی رؤسای جمهور قبلی آمریکا، از قراردهای تجاری بد در سراسر جهان گرفته تا تقابل‌های نظامی طولانی‌مدت در ایران و افغانستان، می‌باشد».

«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت» معتقد است هر اموری را که رئیس‌جمهور آمریکا در سطح بین‌الملل به آن ورود پیدا کرده است، افتضاح به بار آورده است.

وی سپس توضیح داد: «شکافی میان ما و همپیمانانمان به وجود آمده است. ما وارد یک جنگ تجاری شده‌ایم که برای آمریکا هزینه خواهد داشت. ما به ایران اجازه از سرگیری برنامه هسته‌ای اش را دادیم و هیچ پیشرفت چشمگیری در مقابل کره شمالی نداشتیم. همچنان 20 هزار عضو داعش وجود دارد که آماده می‌شوند مجدداً تشکیل گروه دهند».

«ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی می‌گوید مشکل اصلی رویکرد سیاست خارجی ترامپ این است که وی اهداف بسیار بلندپروازانه‌ای معین می‌کند اما تمایلی به تحقق این اهداف ندارد یا اینکه توانایی تحقق این اهداف را ندارد. 

روزنامه یو اس ای تودی به تأثیرگذاری برخی از کارکنان کاخ سفید بر سیاست خارجی ترامپ اشاره کرد و نوشت، در بحران ونزوئلا که ترامپ به شدت از تلاش‌خوان گوایدو رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا برای خلع نیکلاس مادورو حمایت می‌کند، موضع ترامپ تحت تأثیر افراد جنگ‌طلب درون دولت وی از جمله پامپئو و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اتخاذ شده است.

این گزارش توضیح داد، بولتون و پنتاگون اخیراً با «پاتریک شاناهان» سرپرست پنتاگون درباره احتمال گزینه نظامی علیه دولت مادورو در ونزوئلا وارد گفت‌وگو شده‌اند اما این در حالی است که مداخله نظامی در تناقض مستقیم با وعده‌های ترامپ در زمان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 است که بر عدم مداخله نظامی در کشورهای دیگر تأکید داشت.

بنا به گفته آلترمن، فشارهای اقتصادی همچون تحریم‌هایی که ترامپ علیه دولت مادورو وضع کرده است، هرگز به تغییر نظام در ونزوئلا منجر نشده است.

روزنامه یو اس ای تودی سپس به نقل از آلترمن در خصوص سیاست خارجی ناکام ترامپ در قبال ایران نوشت که دونالد ترامپ در صدد است با تکیه بر فشارهای اقتصادی و لفاظی‌های تحریک‌آمیز، سیاست خود برای تغییر نظام در ایران را پیش ببرد که قطعاً چنین روش‌هایی کارساز نیست.

این گزارش در بخش پایانی خود به ابراز تمایل اخیر ترامپ برای گفت‌وگو با ایران علیرغم اعمال فشار واشنگتن به تهران اشاره کرد و به نقل از «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گزارش کرد که آغاز مجدد گفت‌وگوهای ایران با آمریکا در خصوص مسائل دیگر از جمله بحث موشک بالستیک ایران محتمل نیست.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین