کد خبر: ۵۸۹۹۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴

تبعات جنگ ایران و آمریکا ویرانگر خواهد بود

مدیر مرکز سیاست عام خاورمیانه در اندیشکده 'رند' به شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان گفت: تقابل تهران و واشنگتن ساده نیست زیرا تبعات درگیری با ایران برای منافع آمریکا و ثبات منطقه ویرانگر خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
'دالیا داسا کای' روز چهارشنبه در گفت وگو با سی ان ان افزود: اقدام آمریکا علیه ایران، یکجانبه و در جهت ایجاد بحرانی بی دلیل است که منجر به بی اعتمادی به اهداف آمریکا می شود. 

وی ادامه داد: این اقدام، ایران را ترغیب می کند تا بطور جدی و به اشکال گوناگون علیه منافع آمریکا در منطقه عمل کند و آمریکا نیز باید این تهدیدها را جدی بگیرد.

سی ان ان از وی پرسید: گفتید این بحرانی بی مورد است، می توانید توضیح دهید.

داساکای پاسخ داد: آمریکا درباره جنگ حرف می زند، ایرانی ها نیز هفته گذشته از کنار گذاشتن برخی مفاد توافق هسته ای خبر دادند که نگران کننده است و همه اینها به خاطر اقدامات تحریک آمیز آمریکا است.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: اقدام تحریک آمیز آمریکا با خروج از توافق هسته ای رقم خورد، توافقی که از حمایت جامعه بین الملل برخوردار بود و ایران نیز به آن پایبند مانده است.

وی افزود: یک سلسله وقایع در هفته های گذشته رخ داد که تمامی آنها قابل پیش بینی بود و همه آنها نیز به خاطر تصمیم آمریکا در خروج از برجام بود. این اقدام نه تنها سبب شکست این توافق شد، بلکه آمریکا، ایران را نیز مورد تنبیه قرار داد و همه متحدان بین المللی خود را درباره ادامه تجارت با ایران به اعمال مجازات تهدید کر، و به همین خاطر اکنون باید شاهد شدت یافتن چرخه بحران باشیم.

سی ان ان از وی پرسید: آیا ایران نیز به نوعی آمریکا را تحریک نمی کند؟

داساکای پاسخ داد: اگر ایرانی ها شاهد تسهیل فشارهای اقتصادی نباشند و ببینند که پیشنهادی در ارتباط با کاهش این فشارها وجود ندارد، به واقع ترغیب خواهند شد تا برخی اهرم های فشار خود را بکار گیرند و به آمریکا و دیگران پیامی بفرستند که کارزار حداکثر فشار علیه ایران هزینه بر است.

سی ان ان پرسید: اما توافق هسته ای بدون آمریکا بی معنی است.

مدیر مرکز سیاست عام خاورمیانه در اندیشکده رند پاسخ داد: در صورت خودداری ایران از تعهداتش و اینکه قادر به صادارت نفت خود نباشد، بسیار دشوار خواهد بود که بتوان این توافق را پا بر جا نگاه داشت. اگر آمریکا ضمن خروج از این توافق، دیگران را نسبت به تجارت با ایران تهدید نمی کرد، کارها می توانست به روال عادی پیش روند.

وی ادامه داد: روشی که آمریکا در قبال این توافق در پیش گرفته بسیار تهدید آمیز و بی ثبات کننده است.

سی ان ان در بخش دیگری از این مصاحبه از وی پرسید: در هفته های آینده چه چیزی را پیش بینی می کنید.

داساکای گفت: امیدوارم که به سمت کاهش تنش ها پیش برویم و بتوان به نوعی به میز مذاکره بازگردیم اما برای این کار آمریکا حداقل باید امتیازهایی بدهد بطور مثال برداشتن ممنوعیت مراوده دیگر کشورها با ایران. می توانیم به طرف ایرانی برخی امتیازها را بدهیم تا به میز مذاکره بازگردیم.

وی افزود: در غیر اینصورت شاهد تشدید تنش ها و متاسفانه با یک درگیری بالقوه مواجه خواهیم بود اما من نتیجه خوبی را از این روشی که آمریکا در حال حاضر پیش گرفته، نمی بینم.

داساکای همچنین در مورد گزارش نیویورک تایمز مبنی بر طرح دولت آمریکا برای اعزام 120 هزار نظامی به منطقه خاورمیانه گفت: اینگونه اخبار موجب نگرانی است، نباید در این زمینه زود نتیجه گیری کرد. دیگر طرح ها نیز وجود دارد و فرماندهان نظامی آمریکا آگاهند که جنگ با ایران چه میزان هزینه بر است، این یک تقابل ساده نخواهد بود و درگیری با ایران برای منافع آمریکا و ثبات در منطقه بسیار ویرانگر خواهد بود، بنابراین بسیار نگران و مراقب این موضوع هستم که نباید به نتیجه گیری جنگ با ایران رسید. 

وی افزود: بیشتر نگران تشدید تنش که در نهایت و احتمالا به یک حمله هوایی محدود بیانجامد هستم، اما اکنون و تا دو هفته دیگر و یا چند سال دیگر ممکن است به این برهه نرسیم.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین