کد خبر: ۵۹۳۵۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱

ابراز نگرانی وزیر انرژی سابق آمریکا درباره "برجام"

ارنست مونیز، وزیر انرژی سابق آمریکا می‌گوید ابزارهای راستی‌آزمایی ذیل برجام بسیار مهم هستند و با رویکرد فعلی دولت آمریکا ممکن است از دست بروند.
ابراز نگرانی وزیر انرژی سابق آمریکا درباره
آفتاب‌‌نیوز :

«ارنست مونیز»، وزیر انرژی سابق آمریکا که از سال 2013 تا 2017 عهده‌دار این سمت بود در گفت‌وگویی با شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا از اهمیت برجام برای آمریکا سخن گفت.

وی که در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و حصول توافق هسته‌ای نیز نقش داشت، تصریح کرد: دولت آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و رویکرد دولت آمریکا این خطر را ایجاد می‌کند که ایران پایبندی به توافق را متوقف کند.

مونیز افزود: فکر می‌کنم آنها از نظر فنی هنوز به توافق پایبند هستند اما این می‌تواند ظرف حدود یک ماه تغییر کند. موضوع در اینجا این است که توافق برای 15 سال به شدت برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد اما مهم‌تر از آن، در ادامه دارای رژیم‌های شفافیت و راستی‌آزمایی بی‌نظیری است و این موضوعی واقعی در خصوص اطمینان در برنامه‌های هسته‌ای بدون تولید سلاح (صلح‌آمیز) است. اگر این را از دست بدهیم، ابزار بسیار مهمی را از دست داده‌ایم.

وی در خصوص وضعیت تولید نفت و احتمال ایجاد یک شوک نفتی در منطقه غرب آسیا نیز اظهار داشت که وضعیت ایران تنها یکی از مواردی است که در آن تولیدکنندگان نفت دچار برخی چالش‌های ژئوپلتیک یا داخلی هستند، ونزوئلا و لیبی مثال‌های دیگری در این خصوص هستند. اینها پتانسیل‌هایی برای اختلال [در عرضه نفت] هستند.

به گفته مونیز اگر چنین مواردی منجر به تغییری در حدود یک میلیون بشکه در روز در بازار شود، اگرچه می‌تواند منجر به افزایش قیمت موقت گردد اما بازار ظرفیت لازم برای پاسخگویی به آن را دارد اما اگر اختلال بزرگی نظیر بسته شدن تنگه هرمز بازار را تحت تاثیر قرار دهد قیمت نفت به شدت افزایش یافته و تاثیرات اقتصادی مهمی از جمله بر ایالات متحده برجا خواهد گذاشت.

وزیر انرژی سابق آمریکا تاکید کرد این انگاره که آمریکا به‌خاطر افزایش تولید نفت از چنین تاثیراتی مصونیت دارد از نظر تاریخی درست نیست و آمریکا با بازار جهانی نفت و قیمت بین‌المللی آن پیوستگی دارد. حتی اگر آمریکا از نظر نفتی مستقل بود - که نیست - در اثر افزایش قیمت نفت تحت تاثیر قرار می‌گرفت.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
0
0
استراتژی نظامی امریکا این هست که یه چیزی بگوید ولی کار دیگری انجام دهد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین