کد خبر: ۵۹۳۸۱
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۵
پکن خواستار حضور سازمان ملل در دارفور است

افزایش فشار چین بر سودان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روابط چین و سودان همواره مورد انتقاد بسیاری از رهبران کشورهای غربی قرار گرفته است. از آخرین سفر مقام‌های چین به سودان بیش از چند ماه می‌گذرد و این در حالی است که سرانجام فشارهای بین‌المللی بر چین برای تحت فشار قرار دادن سودان به بار نشسته است. چین این بار از شریک تجاری خود خواست که مقدمات حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در دارفور را فراهم کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، معاون وزیر امور خارجه چین هم‌راستا با طرح این درخواست از سوی کشورش اعلام کرد که اعمال فشار بیش از اندازه بر سودان می‌تواند نتایج معکوس داشته باشد. این مقام چینی با این وجود تصریح کرد که سودان باید در زمان ریاست کوفی عنان بر سازمان ملل، حضور نیروهای حافظ صلح این سازمان را در دارفور می‌پذیرفت.

معاون وزیر امور خارجه چین پس از دیدار با رییس جمهور سودان، عمرالبشیر به خبرنگاران گفت: موضع ما در برابر دارفور کاملا مشخص است. ما تمامی راهکارهای احتمالی را بررسی خواهیم کرد. ما از مشوق‌ های سیاسی و اقتصادی و هر وسیله دیگری برای نصیحت برادران سودانی خود استفاده خواهیم کرد.

چین خریدار دو سوم نفت سودان بود. و این در حالی است که تسلیحات و تجهیزات نظامی از صادرات چین به سودان محسوب می‌شود. به همین دلیل جامعه جهانی بارها چین را به دلیل عدم تحت فشار قرار دادن سودان مورد انتقاد شدید قرار داده است.

البته پس از آخرین دیدار میان رهبران دو کشور، چین تا حدودی اعمال فشار بر سودان را افزایش داده است، رییس جمهور چین در ماه فوریه در دیدار با عمرالبشیر اعلام کرد که سودان باید به نیروهای سازمان ملل نقش بیشتری برای حل مناقشه دارفور بدهد. البته وی مستقیما البشیر را برای پذیرفتن نیروهای حافظ صلح این سازمان تحت فشار قرار نداد.

سودان و سازمان ملل در ماه نوامبر بر سر استقرار 20 هزار نیروی حافظ صلح اتحادیه آفریقا در دارفور با یکدیگر به توافق رسیدند،‌سازمان ملل معتقد است که استقرار هفت هزار نیروی حافظ صلح آفریقا در دارفور که مساحتی برابر با مساحت سودان دارد ضرورت چندانی ندارد.

ماه گذشته نیز ایالات متحده به دنبال مقاومت دولت سودان در برابر پذیرش طرح سازمان ملل، اعلام کرد که تحریم‌های خود علیه این کشور را افزایش خواهد داد. البته بان کی مون اعلام کرده است که تا زمانی که امکان تحت فشار سیاسی قرار دادن سودان وجود دارد اعمال تحریم بی‌فایده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین