کد خبر: ۵۹۴۳۸۶
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

ترامپ چرا فتیله تنش با تهران را پایین کشیده است؟

تغییر لحن مقامات کاخ سفید مقابل تهران موضوعی است که رسانه‌ها و تحلیلگران عربی به آن پرداخته و آن را تحلیل و بررسی کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :

«دونالد ترامپ» و اعضای تیم وی که چندی پیش با لحنی تند و بشدت خصمانه با ایران سخن می‌گفتند اینک تغییراتی را در مواضع خود ایجاد کرده اند.

رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه بیست و یکم خردادماه ضمن تعریف و تمجید از تأثیر تحریم‌هایی که به گفته او باعث ایجاد مشکلات زیادی برای ایران شده، بار دیگر به گفت و گو با مسؤولان ارشد کشورمان ابراز علاقه کرد.

وی اظهار داشته امیدوارم همه چیز درباره ایران به خوبی پیش برود. ایران امروز، به دلیل تحریم و مسائل دیگر با زمانی که من سرکار آمدم تفاوت زیادی کرده و فکر می‌کنم احترامشان برای آمریکا در بیشترین حد است. وی مدعی شده می‌خواهد به حل مشکلات فراوان ایران کمک کند.

با این حال، عملکرد آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که سیاست به اصطلاح «فشار حداکثری» همچنان پا برجا است و عوامل وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنان برای اعمال سخت‌گیرانه تحریم‌ها، به ویژه تحریم‌های نفتی و مالی، در مناطق مختلف جهان فعالند.

نتایج معکوس سیاست تهدید و ارعاب

به نوشته تارنمای «رأی الیوم»، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از دوازده شرطی که دولت این کشور برای گفت و گو با ایران وضع کرده بود، عقب نشینی کرد. او به این موضوع پی برده است که تهدیدها ایران را نمی‌ترساند و مردم این کشور به طور یکپارچه از رهبران خود حمایت می‌کنند و برای هرگونه سناریوی درگیری نظامی یا جنگ اقتصادی آماده اند. از این رو، آمریکا در سریع‌ترین زمان ممکن لحن خود را تغییر داد. نژادپرستی و در پیش گرفتن سیاست قلدرمابانه و استفاده از زور نتایج معکوسی دارد و عقب نشینی مفتضحانه پمپئو از شروط مذاکره با ایران، اعتراف آشکار به شکست است.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه در حال فروپاشی است و همپیمانان ترامپ یکی پس از دیگری در حال سقوطند. «بنیامین نتانیاهو» ستون فقرات سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ، در تشکیل کابینه شکست خورده است و شاید به اتهام فساد مالی زندانی شود. طرح «معامله قرن» ترامپ که معمار آن «جارد کوشنر» است به طور شرم آوری در حال از بین رفتن است و نفس‌های آخر را می‌کشد. طرح «ناتو عربی» که هدف از آن رویارویی با ایران بود و روی آن بسیار حساب باز شده بود، اکنون نفس‌های آخر خود را می‌کشد و هیچ کسی برای آن مراسم عزاداری برپا نخواهد کرد. عقب نشینی پمپئو از ۱۲ شرط مذاکره با ایران نشان دهنده اعتراف وی به گرفتاری است. این نخستین گام در راه تسلیم و عقب نشینی است. او به دنبال راهی است تا اندکی از آبروی خود و ترامپ را که حفظ کند.

به نوشته تارنمای «لبنان الجدید»، راهبرد «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ درباره ایران که بر اعمال سخت‌ترین فشار اقتصادی و شعله ور ساختن اعتراض‌ها از داخل استوار است نتیجه معکوسی به دنبال داشته است. تحریم‌های آمریکا سبب شده است که مردم ایران علیه شیطان بزرگ متحد شوند. در نتیجه این تحریم‌ها جریان‌های سیاسی ایران اختلاف‌های خود را کنار گذاشته اند و همگرایی ملی خود را در برابر دشمن اعلام کرده اند. عقب نشینی آمریکا از شروط خود درباره مذاکره با ایران در نتیجه پایداری ایرانی‌ها رخ داده است و این نشان از سستی استکبار جهانی دارد.

به نوشته روزنامه «الاهرام» مصر، بخت بد آمریکا آن است که دست رئیس جمهوری این کشور برای ایران رو شده است. آمریکا قدرت ورود به جنگ با ایران را ندارد. برای ترامپ که این روزها کارزار انتخاباتی خود را آغاز خواهد کرد خیلی سخت است که نیروهای آمریکا را درگیر جنگ کند زیرا او وعده عقب نشینی نیروهای آمریکا از مناطق پرتنش را داده بود.

به نوشته روزنامه اردنی الدستور، ترامپ فهرست درخواست‌های خود از ایران را مختصر کرده و اکنون فقط از ایران می‌خواهد که به سلاح هسته‌ای دست نیابد. وی عملاً شرط‌های وزیر امور خارجه خود را کنار گذاشته است.

به نوشته شبکه خبری «الجزیره» قطر، آشفتگی و تردید در عملکرد سیاسی دولت ترامپ، مخالفت‌ها با سیاست‌های واشنگتن درباره ایران در داخل آمریکا به ویژه از سوی نمایندگان کنگره و حساسیت افکار عمومی این کشور درباره جنگ، سبب شده است که عربستان و امارات واقعیت‌های خطر جنگ در منطقه را درک کنند. همچنین عملیات خرابکارانه محدود در بندر الفجیره که برخی بدون هیچ مدرکی ادعا کردند که به دست همپیمانان ایران صورت گرفته است ضعف استراتژیک عربستان و امارات را نشان داد و حمله گروه مردمی انصارالله به تأسیسات نفتی عربستان هم این موضوع را تقویت کرد که ایران می‌تواند در صورت وقوع درگیری نظامی منافع راهبردی آنها را حتی فراتر از تنگه هرمز هم تهدید کند.

گمانه زنی عربی درباره تنش میان ایران و آمریکا

به نوشته روزنامه «الدستور» اردن، لحن ترامپ و اطرافیان او درباره ایران تغییر کرده است. اکنون آنان به جای استفاده از الفاظی چون نابودی و سقوط ایران از شکوفایی و همکاری و گفت و گوی بدون پیش شرط سخن می‌گویند. ترامپ فهرست درخواست‌های خود از ایران را مختصر کرد و اکنون او فقط از ایران می‌خواهد که به سلاح هسته‌ای دست نیابد. او شرط‌های وزیر امور خارجه خود را کنار گذاشته است. بحران میان آمریکا و ایران هر روز از لبه پرتگاه دورتر می‌شود و فرصت ورود آنها به مسیر دیپلماسی و مذاکره هنوز هم وجود دارد.

در بخشی ازگزارش روزنامه رأی الیوم می‌خوانیم: در شرایطی گفت و گو میان دو طرف صورت خواهد گرفت که همه تحریم‌ها از پیش روی ایران برداشته شود. گفت و گو با ایران آسان نخواهد بود. مذاکره کنندگان ایرانی شجاع هستند و به راحتی تسلیم نخواهند شد. توافق هسته‌ای گویای این موضوع است. عقب نشینی‌های آمریکا نشان داد که ایرانی‌ها در آن مذاکرات پیروز شده اند و دستاوردهایی بسیار نصیب ایرانی‌ها شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین