کد خبر: ۵۹۹۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹

شناسایی پل‌های در حال سقوط با کمک سیستم ماهواره‌ای جدید

پژوهشگران" دانشگاه بث" (University of Bath) انگلستان با همکاری پژوهشگران "آزمایشگاه پیش‌رانش جت" (JPL) ناسا یک "سیستم هشدار دهنده اولیه مبتنی بر ماهواره" (satellite-based early warning system) ایجاد کرده اند که می‌تواند حرکت‌های کوچکی که در پل‌ها رخ می‌دهد و می‌تواند سبب سقوط آنها شود را شناسایی کند.
شناسایی پل‌های در حال سقوط با کمک سیستم ماهواره‌ای جدید
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از فیز، شناسایی پل‌های در حال سقوط را می‌توان یکی از بزرگترین عملیات دانشمندان در جهت نجات جان بشر دانست زیرا اگر مقامات زودتر از این حادثه خبردار شوند می‌توانند جلوی خسارات و تلفات بسیاری را بگیرند.

با ترکیب داده‌های نسل جدید ماهواره‌ها با یک الگوریتم پیچیده، پژوهشگران اخیراً توانسته‌اند یک سیستم نظارتی توسعه دهند که لغزش‌های کوچک زیر بناهای ساختمان‌ها و پل‌ها را شناسایی می‌کند.

طی این مطالعه پژوهشگران سیستم مذکور را با بررسی تصاویر ماهواره‌ای که طی ۱۵ سال از پل "موراندی" (Morandi ) در شهر جنوا ایتالیا، که بخشی از آن در ماه اوت سال ۲۰۱۸ سقوط کرد و ۴۳ نفر کشته داد، توسعه دادند. پل بزرگ موراندی بیش از یک کیلومتر طول و ۹۰ متر ارتفاع داشته و در دهه ۶۰ میلادی ساخته شد و در سال ۲۰۱۶ نیز تعمیراتی روی آن انجام گرفت.

 

دکتر "جورجیا گاردینا" (Giorgia Giardina) مدرس دانشکده معماری و مهندسی دانشگاه بث گفت: با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای و یک مدل ریاضی ما توانستیم سیستم هشدار دهنده‌ای را توسعه دهیم که می‌تواند نشانه‌های اولیه سقوط یا تغییر شکل بنا را شناسایی کند.

" پیترو میلیلو" (Pietro Milillo) نویسنده ارشد این مطالعه از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: این سیستم بسیار پیشرفته است و با کمک آن ما می‌توانیم تغییرات در تغییر شکل زمین زیر بناها را با دقت اندازه گیری کنیم.

پیش از این ما نمی‌توانستیم سقوط بناها را پیش بینی کنیم زیرا تکنیک‌های ارزیابی استاندارد در آن زمان در دسترس نبودند اما اکنون با این سیستم دیگر جای نگرانی نیست.

پژوهشگران طی این مطالعه از ترکیب داده‌های ماهواره‌هایی مانند "کاسمو اسکای مد" (COSMO-SkyMed) آژانس فضایی ایتالیا و ماهواره‌های "سنتینل -۱ ای" (Sentinel-۱a) و "سنتینل -۱ بی" (Sentinel-۱ b) آژانس فضایی اروپا نیز به منظور بررسی دقیق داده‌ها استفاده کردند.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Remote Sensing "منتشر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین