کد خبر: ۶۰۱۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۵

زنی در کانون سیاست های ضدایرانی ترامپ| سیگال مندلکر کیست؟

در حالی که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا چهره های سرشناس سیاست «فشار حداکثری» دولت کنونی آمریکا علیه ایران هستند بر اساس گزارش یک نشریه آمریکایی «سیگال مندلکر» یکی از ارکان کلیدی چنین سیاستی است.
زنی در کانون سیاست های ضدایرانی ترامپ| سیگال مندلکر کیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه آتلانتیک به تازگی در گزارشی مندلکر معاون خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی را به عنوان زنی که در کانون سیاست های دولت «دونالد ترامپ» در قبال ایران قرار دارد، معرفی کرد.

مندلکر مسئول توسعه و اجرای راهبردهای دولت آمریکا در مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی و سیاست ها و برنامه های دیگری برای مبارزه با جرائم مالی است.

وی همچنین نظارت و هماهنگی فعالیت های اداره کنترل دارایی های خارجی (OFAC)، شبکه مالی جرائم مالی (FinCEN)، اداره اطلاعات و تحلیل ها (OIA) و اداره جرائم مالی و تامین مالی تروریست های (TFFC) وزارت خزانه داری آمریکا را برعهده دارد.

او از مدرسه حقوق دانشگاه پنسیلیوانیا با مدرک دکترا فارغ التحصیل شده و دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه میشیگان است.

مندلکر در ژوئن ۲۰۱۷ میلادی به عنوان معاون وزیر خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا منصوب شد و در سنا تایید گردید.

خانم مندلکر از جمله مقامات آمریکایی است که معتقد است تحریم ها علیه ایران کارامد بوده است. او که به نظر می رسد نسخه دیگری از «ریچارد نفیو» معمار اصلی تحریم های ایران در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا و نویسنده کتاب «هنر تحریم» است به تازگی گفت نیروهای نظامی ایران اکنون فشار تحریم ها را احساس می کنند.

شبکه خبری الجزیره قطر روز یکشنبه به نقل از مندلکر مدعی شد: آنچه امروز شاهد هستیم کاهش بی سابقه در میزان نفتی است که ایران می تواند تولید کند و این امر می تواند مانع از درامدهای نفتی ایران برای توسعه برنامه هسته ای این کشور شود یا جلوی حمایت ایران از حزب الله لبنان و حوثی های یمن را می گیرد.

آتلانتیک با اشاره به تحولات چندوقت اخیر در سرنگونی پهپادها و توقیف کشتی ها در خلیج فارس نوشت: تحریم های آمریکا علیه ایران ابزار کلیدی این کشور است و مندلکر یکی از مقاماتی است که دستی در این آتش دارد.

این گزارش افزود: در بحبوحه اظهارات تحریک آمیز و لفاظی های گستاخانه بین ایران و آمریکا دو مقام ارشد جنگ طلب آمریکایی، بولتون و پمپئو از مقاماتی هستند که در کمپین «حداکثر فشار» آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شناخته شده هستند اما این مندلکر و دفتر متبوع او (دفتر تروریسم و اطلاعات مالی) وزارت خزانه داری است که در واقع بیشتر سیاست های آمریکا در این زمینه را اجرا می کند.

با توجه به این که دولت ترامپ به دنبال دوری جستن از جنگ است اما علاقه مند است ایرانی ها را برای تغییر رفتارهای خود تحت فشار قرار دهد، مندلکر قدرتمندترین مقامی است که راهبرد سیاست ترامپ را به منظور وادار کردن تهران به تسلیم شدن دولت ایران طراحی می کند.

به نوشته آتلانتیک ترامپ خود از دستاوردهای چنین سیاستی راضی است و به خود می بالد. اما منتقدانش به ویژه مقاماتی از دولت اوباما که به دستیابی به توافق هسته ای ایران کمک کردند درباره این که این واقعا یک راهبرد است، تردید دارند.

«وندی شرمن» مسئول سابق مذاکرات آمریکا در نشست اخیر گردهمایی امنیتی آسپن این سوال را مطرح کرد که «من می دانم که این راهبرد است اما هدفش چیست؟

آتلانتیک نوشت: تحریم ها فقط عامل بازدانده ایران نیستند بلکه همان طوری که مندلکر نیز گفته است بازیگران بد برای کارهای بد خود به پول نیاز دارند.

مندلکر گفت: به همین دلیل است که ما این همه ساز وکارهای تحریمی گسترده داریم.

وی مدعی شد که آمریکا با فشارهایش در زمینه اعمال تحریم ها به امن تر کردن جهان کمک کرده است.

شخصیت او به عنوان یک کودک بازمانده هولوکاست شکل گرفته است و علنا درباره نقش وزارت خزانه داری آمریکا در دهه ۱۹۴۰ در مسدود کردن دارایی های نازی ها همزمان با دوران مخفی شدن والدینش در اروپای شرقی سخن گفته است.

«استوارت لوی» که در دولت جورج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا از مقامات موسس پستی بود که مندلکر اکنون برعهده دارد به تازگی خاطره ای از مندلکر را یادآوری کرد که به زمان حضور او در وزارت دادگستری آمریکا باز می گردد. این دوران به روزهای بعد از ۱۱ سپتامبر باز می گردد و به گفته لوی، در آن روزها مندلکر مدام پشت میزش بود و تلاش می کرد راه های جدیدی را برای مقابله با القاعده پیدا کند.

آتلانتیک با اشاره با سابقه طولانی اقدامات آمریکا برای اعمال فشار اقتصادی بر ایران افزود: از همان روزهای آغازین سال ۲۰۰۶ مقام های وزارت خزانه داری آمریکا از جمله لوی بیشترین تمرکز خود را گذاشتند تا راه هایی را برای قطع کردن ارتباط ایران با نظام مالی جهانی پیدا کنند. سپس اوباما تلاش کرد صادرات نفتی و کل اقتصاد ایران را تحت فشار قرار دهد و همزمان از تحریم ها به عنوان سلاحی علیه ستون های اصلی قدرت سیاسی در ایران استفاده کرد.

اکنون ترامپ می گوید فشارها بر ایران چه فشارهای فیزیکی از طریق مقابله زرادخانه نظامی آمریکا چه فشارهای اقتصادی ادامه می یابند. به رغم فشار تحریم ها بر ایران، وزارت خزانه داری آمریکا همچنان اهداف جدیدی را برای تحریم هاخود می یابد.

آتلانتیک در پایان گزارش خود درباره موفقیت آمیز بودن راهبرد ترامپ ابراز تردید کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین