کد خبر: ۶۰۳۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

بن سلمان گرفتار در باتلاق یمن و در اندیشه سرنگونی اردوغان

ولیعهد خام عربستان سعودی که با اقدامات عجولانه خود را در بخش های مختلف گرفتار کرده اکنون در پی سرنگون کردن حکومت ترکیه است.
آفتاب‌‌نیوز :

هر چند ملک سلمان در حال حاضر پادشاه عربستان سعودی است اما با توجه به عملکرد این کشور در چند سال اخیر می توان گفت «محمد بن سلمان» صحنه گردان اصلی این کشور است؛ کسی که از اصول سنتی عربستان فاصله گرفته و در توهم رسیدن به مدرنیته خطوط قرمز زیادی را نقض کرده است.

حمله به یمن، توطئه علیه قطر، دست داشتن در کودتای ۲۰۱۶ ترکیه، نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی و دشمنی زاید الوصف با ایران تنها بخشی از اقدامات این ولیعهد خام هستند.

مجموع این تحولات موجب شده تا عربستان در شرایط بدی گرفتار شود از همین رو در یک هفته اخیر بخش قابل توجهی از اخبار حوزه بین الملل در خصوص چرخش سیاست های بن سلمان برای پایان دادن به جنگ یمن و خروج از باتلاق این کشور و نزدیک شدن به ایران است.

برای مثال در روزهای گذشته دبکا فایل، اعلام کرد که عربستان و امارات در صدد نزدیک شدن به ایران هستند.

در این میان اما دیروز سه شنبه ۱۵ مرداد میدل ایست آی اسنادی را منتشر کرد که بر اساس این اسناد عربستان در پی سرنگون کردن حکومت ترکیه است.

پایگاه خبری میدل ایست آی اعلام کرد که به اسنادی از یک هیأت اماراتی دست یافته است که بر اقدام مستقیم عربستان برای اجرای یک طرح استراتژیک با هدف تخریب نفوذ ترکیه در منطقه و سرنگونی «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری این کشور تأکید می‌کند.

این پایگاه خبری می نویسد که یک گزارش محرمانه از مرکز سیاست‌های امارات که ارتباط تنگاتنگی با دستگاه اطلاعات این کشور دارد،‌ گزارش می‌دهد که ریاض اجرای این طرح را به دنبال قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی آغاز کرده است.

در این گزارش آمده است که اردوغان در هجمه خود برای بی‌اعتبار کردن عربستان و به ویژه شخص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در ارتباط با پرونده خاشقجی از حد معقول فراتر رفته است و پس از آنکه اردوغان در سیاسی و بین‌المللی کردن این پرونده ناکام ماند حالا زمان پاسخ فرا رسیده است.

بر اساس این گزارش پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول، روابط میان ریاض و آنکارا بشدت با تنش همراه بوده است اما تنش ها زمانی اوج یافت که آنکارا در طول بحران دیپلماتیک سال ۲۰۱۷ از قطر حمایت کرد و با چرخش دیپلماتیک به سوی ایران، تنش میان این دو کشور تشدید یافت.

طبق این گزارش، هدف از این طرح به کارگیری تمامی ابزارهای ممکن برای تحت فشار قرار دادن دولت اردوغان و تضعیف آن است. همچنین عربستان با این طرح به دنبال مشغول کردن دولت اردوغان به بحران‌های داخلی است تا این دولت دچار اشتباه شده و اپوزیسیون این کشور بتواند آن را سرنگون کند.

بر اساس این گزارش، اکنون با شکست اردوغان در بین المللی کردن موضوع قتل خاشقجی زمان پاسخ فرا رسیده است.

گزارش مذکور توضیح می‌دهد که هدف این طرح ریاض، ‌استفاده از تمام ابزارهای ممکن برای اعمال فشار بر دولت اردوغان و تضعیف و سرگرم کردن وی با بحران‌ها و اشتباهات داخلی است به این امید که مخالفان موفق به براندازی حکومت او شوند.

میدل ایست آی نوشت: «شواهد اولیه طرح توطئه عربستان هنگام ممانعت مقام‌های ریاض از ورود ۸۰ محموله منسوجات و مواد شیمیائی ترکیه به خاک این کشور از طریق بندر ضبا روشن شد».

این پایگاه خبری به نقل از یک منبع ترک افزود: «مقام‌های عربستان ۳۰۰ محموله حاوی میوه و سبزیجات ترکیه را از ورود به این کشور از طریق بندر جده بازداشتند. این در حالی است که ریاض می‌داند تعداد گردشگران سعودی حاضر در ترکیه در نیمه نخست سال جاری حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است».

روزنامه «اکسپرس» نیز دیروز سه شنبه نوشت: به دنبال افزایش فشار جامعه بین الملل علیه عربستان در مورد پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، ریاض به دنبال کودتا علیه رئیس جمهوری ترکیه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین