کد خبر: ۶۰۴۰۹۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶

واکنش سازمان ملل به افزایش تنش‌ها بین هند و پاکستان

دبیرکل سازمان ملل با توصیه هند و پاکستان به خویشتن داری، تاکید کرد که موضع این سازمان در ارتباط با جامو و کشمیر منطبق با منشور آن و قطعنامه های شورای امنیت است.
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل پنجشنبه شب در بیانیه ای گفت که دبیرکل وضعیت جامو و کشمیر را با نگرانی دنبال کرده و خواستار «خویشتن داری حداکثری» از سوی طرف های درگیر در این موضوع است.

وی همچنین گفت که موضع این سازمان در ارتباط با جامو و کشمیر منطبق با منشور سازمان ملل و قعطنامه های شورای امنیت است.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که گوترش خواستار اجرای توافق 1972 میان هند و پاکستان است که تعیین وضعیت نهایی جامو و کشمیر را به ابزار صلح آمیز و در انطباق با منشور سازمان ملل محول می کند.

براساس این بیانیه، دبیرکل با ابراز نگرانی از تشدید محدودیت ها در بخش هندی کشمیر، از همه طرف ها خواست که از انجام اقداماتی که بر وضعیت جامو و کشمیر تاثیر گذار است، خودداری کنند.

 

در روزهای اخیر جو امنیتی در منطقه جامو و کشمیر هند افزایش یافته است؛ در حالی‌که نیروهای امنیتی زیادی در ایالت جامو و کشمیر هند مستقر شده‌اند، دولت مرکزی هند تصمیم به سلب امتیازات ویژه این ایالت گرفته‌است.

لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر یکی از شعارهای انتخاباتی نارندرا مودی نخست وزیر هند بوده است. آمیت شاه وزیر کشور هند پیش از این اعلام کرده بود که دولت هند به سرعت برای لغو قانون ۳۵ ای اقدام خواهد کرد.

بند ۳۵ ای فروش هرگونه دارایی غیرمنقول به افرادی که متعلق به ایالت جامو و کشمیر نیستند را ممنوع می کند. این بند در سال ۱۹۵۴ به دستور رئیس جمهوری وقت هند در قانون اساسی این کشور قرار گرفت.

بر اساس ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند، جامو و کشمیر قانون اساسی و قوانین عرفی مجزایی دارند که شامل مسائلی مانند شهروندی، داریی و مالکیت زمین می‌شود. سلب امتیاز ویژه به این معنی‌ است که جامو و کشمیر به ایالت‌ها یا مناطقی مانند ایالت‌های دیگر هند تبدیل می‌شود و برای نمونه شهروندان دیگر قادر به خرید زمین و ملک هستند و هرکسی می‌تواند در آن رای دهد.

کمیته امنیت ملی پاکستان متشکل از رهبران و سران سیاسی و نظامی روز گذشته در واکنش به طرح اخیر دولت هند درباره ، از اعزام سفیر جدید این کشور به دهلی نو منصرف شد و سفیر هند را نیز از اسلام آباد اخراج کرد. این کمیته همچنین اعلام کرد که سطح روابط دیپلماتیک با دهلی نو را کاهش و تجارت مشترک نیز تعلیق می شود.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز در روزهای اخیر با حضور در نشست مشترک مجلس این کشور نسبت به افزایش غیرعادی تنش ها با هند عمیقا ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که احتمال بروز جنگ سنتی میان دو کشور افزایش یافته است.

پس از استقلال هند و پاکستان از انگلیس در سال 1326 تاکنون منطقه کشمیر همواره صحنه جنگ‌ها و درگیری‌های مرزی بوده است. مهاراجه کشمیر در آن زمان از پیوستن به پاکستان یا هند خودداری کرد. از آن دوره تا کنون هر دو کشور کوشیده‌اند با توسل به زور این منطقه را به خاک خود ملحق کنند.

پس از نبرد هوایی پاکستان و هند در اسفندماه سال گذشته، حریم هوایی پاکستان به روی خطوط هواپیمایی هند بسته شد و اواسط خردادماه امسال و پس از گذشت 94 روز حریم هوایی پاکستان به طور کامل به روی پروزهای هندی و سایر کشورها گشوده شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین