کد خبر: ۶۰۵۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۶

انتخابات زودهنگام اوکراین در راه است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیش از یک ماه از آغاز بحران سیاسی در اوکراین می‌گذرد و این در حالی است که سرانجام روز گذشته ویکتور یوشچنکو و ویکتور یانکوویچ بر سر برگزاری انتخابات زودهنگام به توافق رسیدند. بدین ترتیب با توافق دو رقیب ظاهرا اوکراین تا حدودی از بن‌بست سیاسی خارج شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، موافقت نخست‌وزیر با برگزاری انتخابات زودهنگام پیروزی چشمگیری برای ویکتور یوشچنکو محسوب می‌شود. تصمیم شخص رئیس‌جمهور در روز دوم ماه آوریل مبنی بر انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام، اوکراین را در نخستین شوک سیاسی پس از انقلاب نارنجی فرو برد.

با وجود پیروزی نسبی یوشچنکو در برگزاری انتخابات زودهنگام هنوز مشخص نیست که آیا حزب وی می‌تواند در انتخابات اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد یا خیر. یوشچنکو پس از دیدار با یانکوویچ و اعلام موافقت شخص نخست‌وزیر برای برگزاری انتخابات زودهنگام اذعان داشت که این پاسخی بود که مردم اوکراین از یک ماه پیش انتظار آن را می‌کشیدند. یوشچنکو دراین‌باره افزود: به هیچ وجه علاقه‌ای ندارم حوادث امروز به پیروزی یک حزب علیه حزبی دیگر تعبیر شود.

ویکتور یانکوویچ نیز پس از اتمام این دیدار در جمع هواداران خود حاضر شده و گفت: این تنها راه‌حل برای خروج از بحران بود. برگزاری انتخابات عادلانه تنها گزینه برای بازگرداندن آرامش است.

یانکوویچ پس از این اظهارات در مصاحبه‌ای تلویزیونی نیز خطاب به هوادارانش گفت: می‌دانم که شما انتظار شنیدن سخنان دیگری را از من داشتید اما من همواره به شما حقیقت را گفتم. بی‌هیچ شکی ما به اتحاد به اجماع با یکدیگر ادامه خواهیم داد.

ویکتور یوشچنکو پیش از این اعلام کرده بود که به دلیل تلاش نخست‌وزیر و هم‌حزبی‌هایش در مبارزه با رئیس‌جمهور پارلمان را منحل و تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام خواهد کرد. پس از این تصمیم طرفین هواداران خود را به خیابان‌ها ریخته و هر کدام نمایش قدرتی واضح را به تصویر کشیدند.

در این میان یانکوویچ برای مبارزه با این تصمیم رئیس‌جمهور پرونده را به دادگاه قانون اساسی ارجاع داد و این در حالی بود که یوشچنکو با ابراز مخالفت با این امر دو قاضی این دادگاه را اخراج کرد.

یانکوویچ پس از این اظهارات و دیدار با یوشچنکو اعلام کرد که طرفین بر تشکیل گروهی مشترک برای تعیین جزئیات زمان برگزاری انتخابات توافق کرده‌اند.

یوشچنکو پیش از این بیست‌وچهارم ژوئن را به عنوان زمان برگزاری انتخابات اعلام کرده بود. بلوک سیاسی مورد حمایت یولیاتیموشچنکو و سایر احزاب حامی غرب نیز از این تصمیم ابراز خرسندی کردند.

یک کارشناس سیاسی در اوکراین دراین‌باره می‌گوید: پیروزی در انتخابات آتی حتی از متقاعد کردن یانکوویچ به شرکت در انتخابات نیز سخت‌تر است.

یانکوویچ پس از پذیرفتن طرح برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد که نتیجه انتخابات میزان محبوبیت هر حزب را به تصویر خواهد کشید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین