کد خبر: ۶۰۵۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

جلسه بدون نتیجه سازمان ملل درباره کشمیر

نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع «کشمیر» روز جمعه پشت درهای بسته برگزار شد؛ نشستی که چین برگزاری آن را خواستار شده بود اما بدون حصول نتیجه، پایان یافت.
جلسه بدون نتیجه سازمان ملل درباره کشمیر
آفتاب‌‌نیوز :

منابع رسانه‌ای از نشست بدون نتیجه و یک ساعته اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره تصمیم جنجالی هند برای لغو خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر» خبر دادند.

بنا بر نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در حالی که تنش‌ها درباره لغو خودمختاری تنها ایالت با جمعیت اکثرا مسلمان‌ در هند ادامه دارد، شورای امنیت سازمان ملل به دنبال درخواست چین، نشستی پشت درهای بسته درباره کشمیر برگزار کرد.

چهاردهم مرداد ماه، وزیر کشور هند در پارلمان، از لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و پایان دادن به بند ۳۷۰ قانون اساسی هند خبر داد و نخست وزیر هند هم با ادعای اینکه تغییر وضعیت قانونی در کشمیر، این منطقه را از «تروریسم و جدایی‌طلبی» آزاد می‌کند، دستورالعمل لغو خودمختاری این منطقه را امضا کرد.

به دنبال آن، پاکستان ضمن هشدار درباره تبعات این اقدام، سفیر دهلی نو را از اسلام آباد اخراج کرد. طی روزهای اخیر نیز در مرز مشترک و مورد مناقشه پاکستان و هند درگیری‌هایی رخ داده که تلفات هم برجای گذاشته است.

به موازات تنش‌ها بین پاکستان و هند، دهلی نو در جامو و کشمیر دست به اعمال حکومت نظامی و تدابیر شدید امنیتی و قطع خطوط تلفن و اینترنت در این ایالت زده است.

نشست شورای امنیت سازمان ملل با درخواست چین در حالی برگزار شد که پیشتر وزیر خارجه پاکستان در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست درباره کشمیر برای بررسی نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی و تهدید صلح و ثبات از سوی هند شده بود.

«سید اکبرالدین» نماینده هند در سازمان ملل در این نشست پشت درهای بسته ضمن دفاع از اقدامات اخیر دهلی نو در جامو و کشمیر در توجیه حکومت نظامی اعمال شده در این ایالت مدعی شد که این اقدام برای «توقف ریخته شدن خون مردم ما توسط تروریست‌ها» انجام شده است.

این دیپلمات هندی همچنین موضع دهلی نو درباره لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر را تکرار کرد و گفت که این موضوع «مساله‌ای داخلی» است.

نماینده هند در سازمان ملل افزود: «ما متعهد هستیم که به تدریج محدودیت‌های اعمال شده در ایالت (جامو و کشمیر) را برداریم و هند همچنان به اطمینان یافتن از اینکه وضعیت آرام بماند، ادامه می‌دهد».

وی در این نشست بدون نام بردن از پاکستان، تلویحا این کشور همسایه را به حمایت از اقدامات تروریستی و جدایی طلبی در کشمیر متهم کرد.

اکبرالدین در عین حال گفت: «هند همچنان به حل مسالمت آمیز همه اختلافات بین هند و پاکستان و بین هند و هر کشور دیگری متعهد می‌ماند».

این نماینده دولت هند بعد از پایان یک نشست خبری کوتاه در مقر سازمان ملل با خبرنگاران پاکستانی دست داد و این موضوع را «نشانه‌ای از اینکه ما دست دوستی (با پاکستان) دراز می‌کنیم»، قلمداد کرد.

طبق گزارش «هندوستان تایمز»، نماینده چین در سازمان ملل به این رسانه هندی خبر داد، در نشست پشت درهای بسته سازمان ملل درباره کشمیر که بیش از یک ساعت طول کشید، نمایندگان سازمان ملل گزارشی درباره تحولات اخیر ارائه و سخنانی مطرح کردند.

به گفته «ژانگ جون»، اعضای شورای امنیت سازمان ملل «نگرانی جدی» خود را درباره تحولات کشمیر ابراز کردند و از همه طرف‌ها خواستند به اقدام یکجانبه‌ که می‌تواند سبب وخامت بیشتر اوضاع شود، دست نزنند.

تا قبل از نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل درباره کشمیر، ۳۱ دسامبر ۱۹۷۱ (۳۰ آذر ۱۳۵۰) آخرین باری بود که شورای امنیت درباره کشمیر جلسه تشکیل داده بود. در نشست آن سال، شورای امنیت قطعنامه‌ای را درباره آتش‌بس بین طرفین درگیر تصویب کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین