کد خبر: ۶۰۵۵۳۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳

ترامپ از موضوع حمایت از اسرائیل بهره‌برداری سیاسی و حزبی می‌کند

اقدام اخیر دونالد ترامپ در تشویق کردن و حمایت از تصمیم اخیر رژیم صهیونیستی برای ممنوع کردن ورود دو قانونگزار زن مسلمان دموکرات آمریکا به اراضی اشغالی ممکن است نظر پایگاه حامیان سیاسی او را جلب کند اما در عین حال می‌تواند پایه و اساس روابط آمریکا و این رژیم را در بلند مدت به خطر بیندازند.
ترامپ از موضوع حمایت از اسرائیل بهره‌برداری سیاسی و حزبی می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیلی درباره روابط آمریکا و اسرائیل پس از جنجال اخیر ممنوعیت ورود رشیده طلیب و ایلهان عمر به فلسطین اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی و حمایت ترامپ از آن می‌نویسد:

اقدام روز پنجشنبه اسرائیل برای ممنوع کردن ورود رشیده طلیب و ایلهان عمر به فلسطین اشغالی باعث بروز اختلاف شدید حزبی در سیاست آمریکا در مورد موضوع روابط با اسرائیل شد و آتشی را شعله ور کرد که ترامپ مشتاقانه به شعله‌هایش دامن می‌زند.

ترامپ از تصمیم اسرائیل در توییتر حمایت کرد و این مناقشه را به شکلی حزبی و سیاسی بازتاب داد و نوشت: رشیده طلیب و ایلهان عمر چهره حزب دموکرات بوده و از اسرائیل متنفرند.

ترامپ کمی پیش از اعلام این تصمیم اسرائیل در توییتی نوشته بود اگر اسرائیل اجازه ورود این زنان را بدهد این نشان دهنده ضعفی بزرگ خواهد بود.

حمایت دو حزب اصلی آمریکا از اسرائیل سنگ بنای روابط دو طرف از زمان تاسیس اسرائیل بوده است اما منتقدان تصمیم روز پنجشنبه اسرائیل می‌گویند آنها نگران هستند که ترامپ و نتانیاهو در حال بهره برداری از این وضعیت برای کسب منافع سیاسی کوتاه مدت هستند.

نتانیاهو ماه آینده میلادی انتخاباتی را پیشرو دارد و ترامپ نیز سال آینده میلادی در انتخابات شرکت می‌کند.

با این حال برخی از سرسخت ترین حامیان اسرائیل تصمیم روز پنجشنبه این رژیم را محکوم کرده و گفتند که این موضوع باعث تعمیق اختلافات موجود در آمریکا در مورد حمایت از اسرائیل می‌شود.

چاک شومر، رهبر اقلیت سنای آمریکا عالی رتبه‌ترین یهودی انتخاب شده در کنگره آمریکا و از مدافعان اسرائیل گفت: این اقدام تنها به روابط آمریکا و اسرائیل و حمایت از اسرائیل در آمریکا آسیب وارد خواهد کرد.

او تاکید کرد: جلوگیری از ورود نمایندگان کنگره آمریکا به اسرائیل نشانه ضعف است نه قدرت.

لابی حامی اسرائیل آیپک نیز که تلاش داشته از این اختلاف حزبی دور بماند با تصمیم روز پنجشنبه اسرائیل برای ممنوع کردن ورود این نمایندگان مخالفت و اعلام کرد: ما با حمایت‌های عمر و طلیب از جنبش‌های ضد اسرائیل و ضد صلح، تحریم و محروم سازی اسرائیل مخالفیم. ما همچنین معتقدیم هر نماینده کنگره باید بتوانند از این همپیمان دموکراتیک ما یعنی اسرائیل بازدید کرده و به آن سفر کند.

اگرچه در گذشته اختلاف حزبی در آمریکا بر سر اسرائیل وجود داشته اما ترامپ برعکس روسای جمهور قبل از خود تلاش می‌کند از این اختلافات بهره برداری کند. بذر این اختلافات به ویژه در زمان انعقاد توافق هسته‌ای برجام در دولت باراک اوباما در سال 2015 که با مخالفت شدید نتانیاهو همراه بود، کاشته شد.

قانونگذاران جمهوری خواه آمریکا نیز با نتانیاهو در این مخالفت با برجام همراهی کردند. ترامپ نیز زمانی که نامزد ریاست جمهوری بود روی این مسئله مانور داد تا خودش را یک حامی سرسخت اسرائیل نشان دهد و در ادامه نیز آمریکا را از برجام خارج کرد.

ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا برخلاف توصیه دستیاران ارشد سابق و اعتراضات دموکرات‌ها شهر قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، سفارت آمریکا را از تل آویو به این شهر منتقل کرد و حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت و کمک آمریکا به فلسطینان را نیز قطع کرد.

در ماه‌های اخیر ترامپ تلاش کرد تا رشیده طلیب و ایلهان عمر را در بطن بحث سیاسی قرار دهد و به گفته برخی از همپیمانان ترامپ او اعتقاد دارد که مانور روی این دو نفر باعث دفع رای دهندگان از رای دادن به دموکرات‌ها خواهد شد.

دستیاران ترامپ می‌گویند این بخشی از راهبرد ترامپ است که اختلافات نژادی را در بطن کمپین انتخاباتی خود قرار دهد؛ با این هدف که نظر رای دهندگان محافظه کار حامی خودش و کسانی را که نگران تغییرات فرهنگی در آمریکا هستند به خود جلب کند. این دستیاران که نامشان را فاش نکردند، گفتند: ترامپ روی این موضوع حساب باز کرده که حمایتش از اسرائیل باعث جلب هر چه بیشتر حامیان یهودی و مسیحی انجیلی به او خواهد شد.

حمایت اخیر او از تصمیم نتانیاهو برای ممنوع کردن ورود طلیب و عمر می‌تواند مورد خوشایند پایگاه حامیانش از جمله جامعه مسیحیان انجیلی که او برای پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری به آن نیاز دارد قرار گیرد اما کار را برای دیگر بخش‌های دولت به ویژه وزارت خارجه پیچیده‌تر خواهد ساخت.

اگرچه دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل در حمایت از این ماموریت توییت کرد اما مسئولیت اصلی سفارتخانه او تضمین امنیت و ایمنی آمریکایی‌ها در خارج است.

وزارت خارجه آمریکا اخیرا در بیانیه‌ای درخصوص توصیه‌هایش در باره ارتباط با سفر به اسرائیل گفت: دولت آمریکا به دنبال رفتار برابر و آزادی سفر برای تمام شهروندان آمریکا صرفنظر از تبار و قومیت آنها است.

در این توصیه نامه عنوان شد، برخی آمریکایی‌های عرب از جمله آمریکایی‌های فلسطینی تبار با مشکلات چشمگیر و رفتار نابرابر و خصمانه در مرزهای اسرائیل مواجه شده‌اند و درخواست کرد آنها که با چنین رفتاری روبه‌رو می‌شوند فورا آن را به واحد خدمات شهروندی آمریکا در سفارتخانه شهر قدس گزارش دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین